BİLGİ TEKNOLOJİLERİ (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ENM5212 | Kalite Yönetimi | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. AHMET BEŞKESE |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AYŞE KAVUŞTURUCU |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, istatistiksel süreç kontrol ve kalite yönetiminin esaslarını sağlamaktır. Dersin içeriğinde temel olarak varyasyonun nedenleri, istatistiksel süreç kontrol, kontrol şemaları, kalite kontrol araçları ve teknikleri bulunmaktadır. Bunun yanında kalitenin yönetimsel ve organizasyonel yönleri, toplam kalite yönetimi, kalite ödülleri, kalite güvence sistemleri, ISO belgeleme süreci, 6-sigma ve DMAIC süreci de bulunmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Kalite, kalite iyileştirme, ve kalitenin değişik boyutlarını betimler. II. Deming, Juran, Feigenbaum and Crosby'nin kalite yönetim felsefelerini betimler. III. Toplam kalite yönetimi, six-sigma, ISO standartları ve kalite ödüllerini tartışır. IV. DMAIC'in adımlarını açıklar. V. Bir süreçteki değişkenliğin şans ve atanabilir nedenlerinin farkına varır. VI. İstatistiksel süreç kontrolünün temel süreç iyileştirme araçlarını kullanır. VII. Bir örneklem veya iki örneklemi karşılaştırmak için güven aralıklarını değerlendirir. VIII. Değişkenler için farklı tipte kontrol şemaları kurar. IX. Kontrol şemaları kullanarak süreç yeterliliğini analiz eder. X. Özellikler için farklı tipte kontrol şemaları kurar. |
Dersin içeriğinde temel olarak varyasyonun nedenleri, istatistiksel süreç kontrol, kontrol şemaları, kalite kontrol araçları ve teknikleri bulunmaktadır. Bunun yanında kalitenin yönetimsel ve organizasyonel yönleri, toplam kalite yönetimi, kalite ödülleri, kalite güvence sistemleri, ISO belgeleme süreci, 6-sigma ve DMAIC süreci de bulunmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Kaliteye giriş: temel tanımlar ile kalite ve kalite iyileştirmenin tarihsel gelişimi | ||
2) | Kalite ve üretkenlik, kalite maliyetleri, kalite yönetim felsefeleri | ||
3) | Kalitenin yönetimsel yönleri: TQM, ISO, 6-sigma | ||
4) | kalitenin yönetimsel yönleri: DFSS, Yalın yönetim, DMAIC süreci | ||
5) | Kalite kontrol ve kalite iyileştirme için araç ve teknikler | ||
6) | Ürün ve süreç kalitesinde istatistiksel çıkarım | ||
7) | Ürün ve süreç kalitesinde istatistiksel çıkarım | ||
8) | Ara sınav | ||
9) | Değişkenler için kontrol şemaları: Xbar-R, Xbar-S, I-MR kontrol şemaları | ||
10) | Değişkenler için kontrol şemaları: CUSUM, EWMA kontrol şemaları | ||
11) | Kontrol şemaları kullanarak süreç yeterlilik analizi | ||
12) | Özellikler için kontrol şemaları: p, np kontrol şemaları | ||
13) | Özellikler için kontrol şemaları: c, u kontrol şemaları | ||
14) | Proje sunumları |
Ders Notları: | Douglas C. Montgomery, Cheryl L. Jennings, Michele E. Pfund, 2011. Managing, Controlling, and Improving Quality, John Wiley & Sons, 1st Edition |
Diğer Kaynaklar: | Douglas C. Montgomery, 2009. Statistical Quality Control: A Modern Introduction, John Wiley & Sons, 6th Edition |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 0 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 1 | % 20 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer | 1 | 25 | 25 |
Proje | 1 | 40 | 40 |
Ödevler | 4 | 10 | 40 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 35 | 35 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 292 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel Yazılım Mühendisliği bilgi ve yetkinliklerini kullanır. | |
2) | Yazılım Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan program geliştirme becerisini uygular. | |
3) | Veri yapılarını kullanır ve algoritma geliştirme bilgilerini uygular. | |
4) | İşletim sistemleri üzerinde sistem programları geliştirir. | |
5) | Bilgisayar organizasyonu, tasarımı ve mimarilerini tanımlar. | |
6) | Bilgisayar ağları ve ağ güvenliği yapılarını oluşturur. | |
7) | İş zekası, veri madenciliği ve veri analizi araçlarını kullanır, tekniklerini uygular. | |
8) | Veritabanı uygulamaları ve WEB tabanlı programlar geliştirir. | |
9) | Bilgi teknolojileri projelerini tanımlar, analiz eder, tasarlar ve yönetir. | |
10) | Eğitimde teknoloji tabanlı ortamları ve araçları kullanır ve geliştirir. | |
11) | İş ortamındaki bilişim teknolojileri ihtiyaçlarını saptar, tanımlar ve çözer. | |
12) | Bilişim teknolojileri yetkinliklerini mesleki sorumluluklar ve etik kuralları çerçevesinde kullanır. |