|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Olasılık teorisi tekrarı. Kesikli ve sürekli rastlantı değişkenleri ve dağılım fonksiyonları. |
|
2) |
Konum ve dağılma ölçümleri.Beklenen değer ve moment fonksiyonları. Moment üretme fonksiyorları. |
|
3) |
Hasar sayısı ve hasar tutarı dağılımları. |
|
4) |
Koşullu dağılımlar, koşullu ortalama ve varyans. Yeni olasılık dağılımı türetme yöntemleri. Öncül ve sonsal dağılımlar. |
|
5) |
Nokta tahminleri ve moment yöntemi. Maksimum olabilirlik yöntemi ve güven aralıkları. Veriye dağılım uydurma yöntemleri, chi kare testleri. |
|
6) |
Toplam hasar modelleri.Toplam hasarlar için birleşim dağılımları ve bunların hesaplanması. |
|
7) |
Bireysel ve kollektif risk modelleri. |
|
8) |
Toplam hasar modelleri. Bileşik Poisson modelleri, döngü formülü (rökürsif formül), yaklaşım dağılımları. Iflas modellerine giriş. |
|
9) |
Kısa dönem iflas olasılığı ve iflas olasılığını etkileyen faktörler. Reasüransın etkisi. |
|
10) |
Sürekli zaman iflas modelleri, Poisson süreci, Lundberg eşitsizliği ve ayarlama katsayısı. |
|
11) |
İtibar kuramına giriş. Klasik itibar kuramı, tam ve kısmi itibar. İtibar modellerinin amacı. |
|
12) |
İtibar kuramı devam. Bayesci yaklasim. Buhlmann ve Buhlmann ile Straub modelleri. |
|
13) |
Deneyim fiyatlaması. Ödül ceza sistemleri. |
|
14) |
Tekrar ve uygulamalar. |
|
15) |
Yarıyıl sonu sınavı. |
|
16) |
Yarıyıl sonu sınavı. |
|
Ders Notları: |
Hossack, I., Pollard, J,H., Zehnwirth, B., ‘Introductory statistics with applications in general insurance’.
Klugman, S., Panjer, H., Willmot, G., (2004) Loss Models, From Data to Decisions,John Wiley and Sons.
|
Diğer Kaynaklar: |
Daykin, C, Pentikainen, T., Pesonen, M.(1994) Practical Risk Theory for Actuaries, Chapmann and Hall.
Werner, G., Modlin, C, Basic Ratemaking, CAS study notes. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. |
|
2) |
Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) |
|
3) |
Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. |
|
4) |
Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. |
|
5) |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. |
|
6) |
Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. |
|
7) |
Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. |
|
8) |
Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. |
|
9) |
Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
|
10) |
Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama. |
|
11) |
Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek |
|
12) |
Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek |
|