UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
AKB5003 | Yaşam Sigortaları Matematiği I | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BAHAR KÖSEOĞLU |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrenciye hayat sigortası şirketlerinde gerekli olan matematiksel teknikleri sunmak ve hayat sigortası ürünlerinin kişilerin finansal planlamalarındaki yerini vurgulamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenciler hayat sigortaları ürünlerini tanıyacak, fiyatlandırma ve rezerv hesapları yapabilecektir. Mortalite, faiz ve harcama varsayımlarının şirket performasına olan etkisini anlayacak,özel durumlarda (örneğin uzayan ömür)ne tür yeni ürünlerin geçerli olabileceğini kavrayacaktır. |
Faiz kuramı tekrarı, yaşam modelleri ve mortalite tabloları, yaşama ve ölüme bağlı hayat sigortası ürünleri net prim ve piyasa primi hesapları, rezerv hesapları, senaryo analizleri ve kar testleri. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Olasılık tekrar, yaşam ve ölüm olasılıkları, mortalilte tabloları. | ||
2) | Mortalite tablosunun oluşturulması, beklenen yaşam süresi. | ||
3) | Faiz kuramı tekrarı.Kesin anuiteler, dönem başı, dönem sonu ve sonsuz ödemeli anuiteler. | ||
4) | Yaşam koşuluyla yapılacak tazminat ödemeleri, Hayat annüiteleri: tam hayat, dönem ve ertelenmiş hayat anuiteleri. | ||
5) | Artan ödemeli hayat annüiteleri, Bir yıldan daha sık ödemeli hayat annüiteleri. | ||
6) | Tam Hayat Sigortası ,hayat sigortası net tek primleri | ||
7) | Yıllık primler, dönem sigortaları, karma sigorta. | ||
8) | Ertelenmiş hayat sigortası,birikimli sigorta maliyeti artan teminatlı hayat sigortası, prim iadeli hayat sigortası | ||
9) | İleri ve geriye dönük rezerv tanımlamaları. | ||
10) | İleri ve geriye dönük rezerv tanımlamalarının eşitliği. Fackler Birikim Formülü. | ||
11) | İştira değerlerine bağlı opsiyonlar. | ||
12) | Brüt primler. | ||
13) | Mortalite, faiz ve masraf farklılıklarından oluşacak kar/zarar hesapları.Senaryo analizleri. | ||
14) | Genel tekrar ve proje sunumları. |
Ders Notları: | 1.Life contingencies. Neill, A. Heinemann, 1977. 452 pages. ISBN: 0434914401 2.Modern actuarial theory and practice. Booth, P. M.; Chadburn, R. G.; Cooper, D. R. et al. Chapman & Hall, 1999. 716 pages. ISBN: 0849303885 3. The analysis of mortality and other actuarial statistics. Benjamin, B.; Pollard, J. H. 3rd ed. Institute and Faculty of Actuaries, 1993. 519 pages. ISBN: 0901066265 4. Actuarial mathematics. Bowers, N. L.; Gerber, H. U.; Hickman, J. C. et al. 2nd ed. |
Diğer Kaynaklar: | 1.Life assurance mathematics, Scott, W.F. Herriot-Watt University 1999. 2.Strategic Financial Planning over the Lifecycle , Narat Charupat, Hieaxiong, Huang, Moshe A. Milevsky, Cambridge U.P, Mach 23,2013. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 4 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 45 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer | 1 | 16 | 16 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 10 | 40 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | ||
Ara Sınavlar | 2 | 20 | 40 |
Rapor Teslimi | 0 | ||
Juri | 0 | ||
Final | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü | 220 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. | |
2) | Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) | |
3) | Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. | |
4) | Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. | |
5) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | |
6) | Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. | |
7) | Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. | |
8) | Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. | |
9) | Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. | |
10) | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama. | |
11) | Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek | |
12) | Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek |