UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
AKB5001 | Sigortacılıkta İstatistiksel Modeller | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BAHAR KÖSEOĞLU |
Dersin Amacı: | Öğrenciyi hayat ve hayat dışı sigortalarında kullanılan istatistiksel modeller ile tanıştırmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenciler bu dersin sonunda istatistiksel modellerin hayat ve hayat-dışı sigortalarda kullanımı konusunda yetkinlik kazanacak.Aynı zamanda yerli ve yabancı aktüerya sınavlarına hazırlanmış olacaklar. |
Temel olasılık ve istatistik kavramlarının tekrarı. Frekans ve hasar tutarı dağılımları, karışım modelleri. Parametre tahmini ve veri uyumlama. Enflasyon, muafiyet ve reasüransın hasar dağılımlarına etkisi. Toplam hasar tutarı dağılımının Normal dağılım yaklaşımı. Tek dönemlik iflas olasılığının hesaplanması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Olasılık teorisinin tekrarı. Temel olasılık teorisi bilgileri. | ||
2) | Kesikli ve sürekli rastlantı değişkenleri ve dağılım fonksiyonları. | ||
3) | Hayat ve hayat dışı sigortalarında kullanılan istatistiksel dağılımlar. | ||
4) | Poisson, üstel, pareto,lognormal ve negative binom dağılımlarının aktüeryada uygulamaları. | ||
5) | Konum ve dağılma ölçümleri.Beklenen değer ve moment fonksiyonları. | ||
6) | Ortak olasılık dağılım fonksiyonları ve onların sigortacılıkta uygulanması. | ||
7) | İki boyutlu ve çok boyutlu rasgele değişkenler. | ||
8) | Çok boyutlu rasgele değışkenlerin dağılımı ve sigortacılıkta uygulama alanları. | ||
9) | Aktüerya sınavlarına yönelik hazırlık ve soru çözme. | ||
10) | Reasürans ve reasürans türleri. | ||
11) | Merkezi Limit Teoremi ve sigortacılıkta uygulanması. | ||
12) | Normal yaklaşım ve uygulamaları. | ||
13) | Uygulamalı örnekler. | ||
14) | Hipotez testleri ve sigortacılıkta uygulamaları. | ||
15) | Nokta tahmini ve aralık tahmini yöntemleri. | ||
16) | Final sivanları. |
Ders Notları: | Hossack, I.B., Pollard, J.H., Zehnerwith, B., Introductory statistics with applications in general insurance. S.A Klugman, H.H.Panjer, G.E. Willmot , ‘Loss Models:from data to decisions’, John Wiley 1998 SOA EXAM questions from SOA past exam library |
Diğer Kaynaklar: | Any basic book in Statistics and Probability. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 4 | % 20 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 10 | 40 |
Küçük Sınavlar | 2 | 10 | 20 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü | 200 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. | |
2) | Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) | |
3) | Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. | |
4) | Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. | |
5) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | |
6) | Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. | |
7) | Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. | |
8) | Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. | |
9) | Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. | |
10) | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama. | |
11) | Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek | |
12) | Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek |