ODYOMETRİ (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP1705 Edebiyat ve Toplum Güz 3 0 3 4
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BURCU ALARSLAN ULUDAŞ
Dersin Amacı: Edebi eserlerin, okuma hazzı yanında, toplumsal gerçeklik ve insanlık durumuna ilişkin bilgilenme yaşatacağını göstererek, öğrencilerin edebiyata ilgilerini artırmak. Bu derste edebiyat-toplum ilişkisinin sorgulanması, toplumun edebiyatın çeşitli türlerinden oluşan edebi eserlere yansıma biçimleri, bunların gerçek yaşamla örtüşen yönlerinin saptanması ve edebiyatın toplumu yönlendirip, dönüştürme gücünün gösterilmesi amaçlanmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Modern dünya ve modern edebiyat hakkında bilgi sahibi olacaksınız.
2. Yaşadığınız dünya ve içinde bulunduğunuz toplum hakkında edebiyat aracılığıyla bilgilenmenin mümkün olduğu bilgisini edineceksiniz.
3. Edebi eserlerin içerdiği “insanlık durumu” sayesinde kendinize ve toplumsal ilişkilerinize eleştirel gözle bakabilme yeteneği kazanacaksınız.
4. Uzmanlık alanı dışında bilgilenmenin, müfredat dışı okumanın önemini kavrayacaksınız.


Dersin İçeriği

Türk ve Dünya Edebiyatı’ndan seçilmiş edebi eserlerin, edebiyat ve toplum ilişkisi bağlamında incelenmeleri ve bu eserlerde yer alan toplumsal yansımaların, gerçek yaşamdaki karşılıklarının gösterilmesi ve edebiyatın, toplumsal dönüşümdeki rolünün8 gösterilmesi, dersin temel içeriğini oluşturmaktadır.
Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: anlatım, okuma, bireysel çalışma, örnek inceleme, tartışma, gözlem yapmaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş-Edebiyat ve Toplum ilişkisine genel bir bakış.
2) Toplumsal olanın bilgisi nedir, nasıl elde edilir?
3) Toplumsal olanın bilgisi nedir, nasıl elde edilir? Yazılı edebiyatın içerdiği ve yansıttığı toplumsal veriler ve bu verilerin değerlendirilme yöntemleri.
4) Modern öncesi toplumlarda mitsel anlatı formları
5) Modern topluma geçişte Shakespeare tragedyaları
6) Modern anlatı formu ve Shakespeare tragedyaları
7) Cervantes çağı ve ilk roman: Don Kişot
8) Ara Sınav Haftası
9) Sokaklardaki modernite 1: Goethe, Dickens ve Balzac
10) Sokaklardaki modernite 2: Gogol, Dostoyevski ve Tolstoy
11) Alternatif modernleşmeler: Marquez, Necip Mahfuz ve Füruğ Ferruhzad
12) Türk modernleşmesi ve Türk edebiyatı1: Ahmed Midhat’tan Nâzım Hikmet’e
13) Türk modernleşmesi ve Türk edebiyatı2: Nâzım Hikmet’ten Orhan Pamuk’a
14) Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları:
Diğer Kaynaklar: William Shakespeare, Macbeth (ç.Sabahattin Eyuboğlu), T. İş Bankası Yayınları Hamlet (ç.Sabahattin Eyuboğlu), T. İş Bankası Yayınları - Nâzım Hikmet, Şeyh Bedreddin Destanı, Yapı Kredi Yayınları Kuvayı Milliye Destanı, Yapı Kredi Yayınları -Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997 -Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Kenan Akyüz, Ank.1976 -“Biyografik Romanlardan Hareketle ‘Kişisel Tarih Toplumsal Tarih midir’ Sorunsalı Üzerine Bir İnceleme”, Folklor/Edebiyat, C.18, S.69, 2012-1, s.263-276 -“Göç ve Göçmenlik Edebiyatında Yer Alan Dramatik İnsan Manzaralarından Bir Kesit”, Kültür ve Edebiyatta Göç ve Göçmenlik, KIBATEK Yay., Ank.2009, s.47-51

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Ara Juri % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 6 72
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 115

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Odyometri alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Odyometri alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
4) Odyometri alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
6) Odyometri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
7) Odyometri alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
9) Bir yabancı dili en az Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
10) Alanının gerektirdiği temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11) Odyometri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.