TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ (TÜRKÇE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1605 | Popüler Kültür | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilere günümüz popüler kültürünü daha iyi anlayıp yorumlayabilmek için temel kültürel altyapıyı kazandırmayı hedefler. Derste, sanat tarihinin başat noktaları üzerinde özetle durulacak ve ardından günümüz görsel kültürüne ve güncel sanatsal etkinliklerine odaklanılacaktır. Teorik altyapı, 15. Uluslararası İstanbul Bienali ve benzeri kültür-sanat gezileriyle desteklenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Popüler kültürün tanımı hakkında bilgi edinmiş, 2. Modernizm, post-modernizm, kültür, popüler kültür, imge, kitsch gibi kavramları ve bu kavramları kullanarak yorum yapmayı öğrenmiş, 3. Batı kültür tarihinin gelişimini gözlemlemiş, 4. Bakma ve görme eylemleri arasında farka odaklanarak görsel okur-yazarlık ve yorumlama becerileri kazanmış, 5. Günlük hayatımızın parçası haline gelmiş kimi tema ve karakterlerin kökeni hakkında bilgi sahibi olmuş, 6. 15. Uluslararası İstanbul Bienali ve Sakıp Sabancı Müzesi, Ai Weiwei sergisi gibi farklı sergi ve etkinliklere katılımla hem kent hayatının ve popüler kültürün ayrılmaz bir parçası olan sanata dair daha fazla bilgi sahibi olmuş hem de bu etkinliklerde yorumlama becerilerini geliştirmiş, 7. Çevrelerine ve kente karşı yeni bakış açıları geliştirmeyi öğrenmiş olacaklardır. |
* Popüler kültürün tanımı, anlamı. * Batı kültür tarihinin kısa bir tarihçesi ve günümüz kültürünü nasıl etkilediği. * Basılı yayın, televizyon, sinema ve plastik sanatların popüler kültürü nasıl şekillendirdiği. Filmler ve televizyon programlarından örnekler. * Sanat tarihinin önemli eserleri ve akımlarının üzerinde durarak özet bilgiler elde etmek. *Dijital kültür, çizgi roman, anime, manga kültürleri ve bilgisayar oyunlarının popüler kültürle ilişkisi. * Günümüz sanat dünyasına dair bilgiler ve sergi gezileri. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Dersin tanıtımı ve giriş. | ||
2) | - Kültür ve popüler kültür kavramlarının açıklanması. Geçmişten günümüze Batı kültür tarihi özeti. | ||
3) | Modernizm, post-modernizm, imge, kitsch gibi kavramların açıklanması. Bakmak ve görmek arasındaki fark. | ||
4) | Gazete, dergi ve televizyonun popüler kültürü yönlendirişi ve medyadaki görsel imgelerin üzerimizde bıraktıkları etkiler. Örnek televizyon programlarından bölümler izleyerek 80’ler, 90’lar ve günümüzün TV. programlarını ve dizileri ve üslup farkları. | ||
5) | Kültür emperyalizmi kavramına giriş. Amerikan kültürünün tüm dünyaya hakim oluşunu giyimden sinemaya, yeme içmeden müziğe uzanan farklı örnekler üzerinden incelemek. | ||
6) | Türkiye’de farklı dönemlerde kültürleriyle etkili olmuş yabancı ülkeler. Sırasıyla Alman, Amerika ve Arap etkileri (arabesk kültür). | ||
7) | Çizgi roman, manga ve anime kültürleri. Süper kahraman kavramı, cos-play, bilgisayar oyunları. -Ara sınav | ||
8) | 2017 yılı 15. Uluslararası İstanbul Bienali gezisi: İstanbul’un en önemli sanat etkinliği olan bienalin sergi mekanlarından birini birlikte gezip eserler üzerine konuşma. Diğer dönemlerde gündemde olan önemli sergi ve sanat olayları hakkında konuşulacaktır. | ||
9) | 20. yüzyıl sanat tarihinin kısa özeti. Farklı sanat akımlarının incelenmesi. Pop-art sanatçısı Andy Warhol’un “bir gün herkes 15 dakikalığına ünlü olacak” sözü ve 20. yüzyıl sanatının günümüz kültürüne etkileri. | ||
10) | - Sinemanın popüler kültür üzerindeki etkileri: Hollywood, Bollywood, Avrupa sineması, Uzakdoğu sineması. Müzikal, komedi, western, korku, bilim-kurgu, aksiyon gibi janrlar | ||
11) | 2017 yılı içinde -Yerelden evrensele, Sakıp Sabancı Müzesi, Ai Weiwei sergisi gezisi: Yaşayan en ünlü sanatçılardan Çinli Ai Weiwei’nin sergisini birlikte gezip yorumlama. Diğer dönemlerde gündemdeki farklı sergi ve sanat aktiviteleri üzerinde çalışılacaktır. | ||
12) | Internet, sosyal medya ve dijital çağ. Dijital life style kültürü. YouTube, Facebook, SnapChat, Instagram, Twitter ve benzeri uygulamaların popüler kültürle ilişkisi. | ||
13) | Reklam endüstrisinin, basılı ve dijital medyanın kadın bedeni üzerindeki etkisi. Değişen trendler, moda, makyaj. Vakko Moda Merkezi ve Vitali Hakko Kreatif Endüstriler Kütüphanesi gezisi. | ||
14) | 2017 yılı için güncel sanat ve popüler kültür etkileşimini, eserlerinde popüler kültür ögelerini kullanan sanatçı Ardan Özmenoğlu’nu derse konuk alarak incelenmesi. Diğer dönemlerde farklı sanatçılar konuk edilebilir. Soru-cevaplar. | ||
15) | Final Sınavı | ||
16) | Final Sınavı |
Ders Notları: | John Berger - Görme Biçimleri kitabından 5. bölüm Walter Benjamin – Sanat Eserinin Teknik Olanaklarla Yeniden Üretilmesi makalesi Ahu Antmen –Kimlikli Bedenler kitabından Çağdaş Sanat Öncülerinin Kimlikleri Neden Pembe? makalesi Roland Barthes – Mitolojiler kitabından 5. bölüm (Türkçe çeviri sağlanacaktır) Can Kozanoğlu – Pop Çağı Ateşi Çizgi roman ve manga örnekleri |
Diğer Kaynaklar: | Film & dizi Grease Back to the Future Matrix Spider Man Rambo Breakfast at Tiffany’s Sex & the City |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 4 | 36 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Rapor Teslimi | 0 | ||
Juri | 0 | ||
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 91 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanı ile ilgili teorik ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilmek ve uygulayabilmek | |
2) | Sağlık alanına özgü terminolojiyi etkin kullanabilmek | |
3) | Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuatı bilmek ve mesleki etik kurallara uygun davranmak | |
4) | Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü ve sözsüz iletişim yoluyla etkili şekilde aktarabilmek | 3 |
5) | Bir yabancı dili temel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek | 1 |
6) | Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilmek, yeni araç ve cihazları kullanabilmek | 1 |
7) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilmek | 5 |
8) | Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygulayabilme | |
9) | Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapabilme, preparatları hazırlayabilme, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygulayabilme | |
10) | Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanabilme, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlama |