ANESTEZİ (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP1413 Osmanlı Türkçesi I Güz 3 0 3 4
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. BURCU ALARSLAN ULUDAŞ
Dersin Amacı: Bilindiği gibi Türkler tarihleri boyunca değişik alfabeler kullandılar. Yaygın olarak bilinenleri Göktürk, Uygur ve Arap alfabeleridir. Osmanlı Devleti zamanında devletin resmî dili Türkçedir. Osmanlı Türkçesi Alfabesi, 36 harften oluşmakla birlikte gruplandırmak suretiyle öğrenilmesi gereken 14 harftir. Bu alfabe, Arap alfabesi (28 harf) ile Farsça ve Türkçeden alınan harflerden meydana gelir.
Osmanlı Devleti döneminde Türkçe üç kıtada (Asya-Avrupa-Afrika) yaygın olarak kullanılan bir dil olmuştur. Osmanlı kültür mirası varlıklarını daha yakından tanımak için üç dilin (Türkçe-Arapça-Farsça) harmanlandığı Osmanlı Türkçesi’ni biraz bilmek gerekir. O bakımdan bu ders, arzu edenler için bir başlangıç olabilir. Ülke içi veya dışı gezilerde, Osmanlı coğrafyasındaki eski tarihî eserlerin (çeşme, sebil, cami, türbe, han, hamam gibi) kitabelerindeki yazının tamamı olmasa bile birkaç kelimesinin okunması bile okuyana büyük heyecan ve mutluluk verir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
•Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır,
•Osmanlı Türkçesi alfabesinin seslerini analiz eder,
•Osmanlı Türkçesi’ni okuma-yazma becerisi kazanır,
•Osmanlı tarihinin kütüphane ve arşiv kaynakları ile tanışır,
•Osmanlıca kaynaklardan yararlanmak için Osmanlı Türkçesi’nin önemini kavrar.

Dersin İçeriği


Osmanlı Türkçesi’nin, harflerle birleşmelerinden başlanarak, yapım ve çekim ekleri ve kurallarıyla öğretilmesi, metin okuma alıştırmaları. Osmanlı Türkçesi’ndeki Arapça ve Farsça unsurları, metin okuma alıştırmaları.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtılması, giriş
2) Latin alfabesinden önce Türklerin kullandıkları alfabeler ve bunlardan Arap alfabesi kökenli Osmanlı Türkçesi’ni öğrenmenin önemi.
3) Osmanlı Türkçesi yazı sisteminin temel harflerinin kavratılması.
4) Harf grupları. Harflerin birleşme özellikleri. Birleşen ve birleşmeyen harfler.
5) Sesli harfler, harekeler ve işaretler. Uzun okutan harfler.
6) Yalnızız (Peyami Safa, Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, İstanbul 1975, s. 46-48’den)
7) Miskinler Tekkesi (Reşat Nuri Güntekin, Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, İstanbul 1975, s. 42-44’den)
8) Belirlilik takısı, Şemsi ve Kameri harfler. Gramer: İsm-i fail, İsm-i Mef’ul
9) Üsküdar ve Boğaziçi Mesireleri (Ali Rıza, 13. Hicrî Asırda İstanbul Hayatı)
10) Üsküdar ve Boğaziçi Mesireleri (Ali Rıza, 13. Hicrî Asırda İstanbul Hayatı)
11) Hıdrellez Günü Haydarpaşa Çayırı (19. yüzyıl, Tarik’ten)
12) Hıdrellez Günü Çürüklük (19. yüzyıl, Tarik’ten). Arapça ay adları.
13) İstanbul’un fethi (Âşık Paşazade Tarihi’nden, İstanbul 1332)
14) Milli Mücadele Başlarken (Atatürk, Nutuk, İstanbul 1927)

Kaynaklar

Ders Notları:
Diğer Kaynaklar: Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri, II, Ankara 1993, s. 214-218. Kaynak : Reşad Nuri [Güntekin], Leyla ile Mecnûn, İstanbul 1928, s. 47-53. Kaynak: M. Ergin, Osmanlıca Dersleri, İstanbul 1975, s. 46-48.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 50
Ara Juri % 0
Final 1 % 50
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 1 5 5
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 8 3 24
Küçük Sınavlar 3 2 6
Ara Juri 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Rapor Teslimi 0
Juri 0
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 97

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanı ile ilgili teorik ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilmek ve uygulayabilmek
2) Sağlık alanına özgü terminolojiyi etkin kullanabilmek.
3) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuatı bilmek ve mesleki etik kurallara uygun davranmak 1
4) Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla etkili şekilde aktarabilmek 1
5) Bir yabancı dili temel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek 1
6) Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilmek, yeni araç ve cihazları kullanabilmek 1
7) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilmek 1
8) Anestezi uygulaması öncesinde hastanın değerlendirilmesini ve hazırlanmasını sağlayabilmek ve ameliyathanede gerekli hazırlıkları yapabilmek
9) Anestezi uygulaması sırasında hastanın takibini yapabilmek ve gerektiğinde müdahale edebilmek
10) Cerrahi sonunda hastanın uyandırılması döneminde hastanın havayolu değerlendirmesini yapabilmek ve hastanın odasına alınmasına kadarki süreçte hasta güvenliğini sağlayabilmek