ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEA5001 Yükseköğretim Yönetimine Giriş Güz 3 0 3 8
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SİNEM VATANARTIRAN
Dersin Amacı: Yükseköğretim Yönetimi dersinin amacı, katılımcılara örgüt ve yönetim kuramları ve uygulamaları ile temel yönetim süreçleri ve bu süreçlerin yükseköğretim kurumlarında uygulanmasına ilişkin bilgi ve anlayış kazandırmaktır. Ders kapsamında, yönetim kuramları, karar verme, yönetim süreçleri, iletişim, denetleme gibi temel konular ele alınacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Öğrenciler çeşitli yönetim ve örgütsel davranış teorilerini tartışıp analiz edeceklerdir.
II. Öğrenciler yönetimle ilgili planlama, karar verme, hedef koyma, iletişim, kontrol ve liderlik etme gibi önemli kavramları öğrenecek ve tartışacaklardır.
III. Öğrenciler yönetim ve örgütsel davranış teorilerini, vakalar ve tartışmalar yoluyla yüksek öğretim durumlarına uygulayıp örneklendireceklerdir.
IV. Öğrenciler yüksek öğretim kurumlarını, yönetimsel bakış açıları ile yönetilmesi gereken örgütler olarak göreceklerdir.

Dersin İçeriği

Yeni yüzyılda insanı ve örgütleri yönetmek
Yönetimsel Bakış Açıları: Bilimsel Yönetim (Fredrick W.Taylor, Frank and Lillian Gilbreth), İnsan İlişkileri (Elton Mayo, Douglas Mc Gregor’un X ve Y Teorisi, William Ouchi’nin Z Teorisi)
Sistem Yaklaşımı, Contingency Yaklaşımı, McKinsey’in 7-S Çerçevesi
Planlama, Karar Verme, Örgütleme, Liderlik ve Yönetim, Motivasyon Teorileri, İletişim, Kontrol, Yüksek Öğretim Çerçevesinden Tartışmalar

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yeni yüzyılda insanı ve örgütleri yönetmek – rakiplere karşı avantaj için yönetim
2) Yönetimsel Bakış Açıları: Bilimsel Yönetim (Fredrick W.Taylor, Frank and Lillian Gilbreth), İnsan İlişkileri (Elton Mayo, Douglas Mc Gregor’un X ve Y Teorisi, William Ouchi’nin Z Teorisi)
3) Sistem Yaklaşımı, Contingency Yaklaşımı, McKinsey’in 7-S Çerçevesi
4) Planlama: Planlamanın doğası, adımları, seviyeleri – Planlama Süreci, Amerika, Japonya ve Çin’de Planlama uygulamaları
5) Karar Verme: Problem ve Fırsat Bulma, Yönetimsel karar vermenin doğası, Rasyonel karar verme modeli, rasyonel modelin zorlukları
6) Karar Verme Araçlarının Etkililiğini Geliştirmek, Kurulların ve Komitelerin Rolü, Yurtdışından Örnekler
7) Karar Verme Araçlarının Etkililiğini Geliştirmek, Kurulların ve Komitelerin Rolü, Yurtdışından Örnekler
8) Örgütleme: örgütlemenin doğası, seviyeleri, örgütsel tasarım ve yapılar, yetkilendirme, ademi merkeziyetçilik, yeniden merkeziyetçilik.
9) Liderlik ve Yönetim – liderlik becerileri geliştirme – kültürler arası ve çok kültürlü ortamlarda liderlik – Lideri değerlendirme – Kadın Liderliği ve Kurumsal Liderlik
10) Motivasyon Teorileri – Gruplardan Takımlar oluşturma, grup içi ve gruplar arası davranış, çatışma ve uzlaşma – Global liderlik
11) İletişim: Örgütlerde İletişim, Çatışma yönetimi için iletişim becerileri kullanma
12) Kontrol: Temel control süreçleri – geri bildirim sistemi olarak control – İleriye Yönelik Kontrol – etkin control için gereklilikler – toplam ve önleyici controller – Global control
13) Yüksek Öğretim Çerçevesinden Tartışmalar
14) Yüksek Öğretim Çerçevesinden Tartışmalar

Kaynaklar

Ders Notları: Brown, M. C., J. E. Lane, & E. M. Zamani-Gallaher. (2010). Organization and Governance in Higher Education (6th Edition). Ashe Reader. Mullins, L. J., G. Christy. (2010). Management and Organisational Behaviour. Pearson: Essex
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 48 % 15
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler 1 % 15
Seminer % 0
Ara Sınavlar 3 % 30
Ara Juri % 0
Final 3 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 4 4 16
Proje 0 0 0
Ödevler 14 6 84
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0
Ara Sınavlar 1 3 3
Rapor Teslimi 0
Juri 0
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 196

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı