ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEA5001 | Yükseköğretim Yönetimine Giriş | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SİNEM VATANARTIRAN |
Dersin Amacı: | Yükseköğretim Yönetimi dersinin amacı, katılımcılara örgüt ve yönetim kuramları ve uygulamaları ile temel yönetim süreçleri ve bu süreçlerin yükseköğretim kurumlarında uygulanmasına ilişkin bilgi ve anlayış kazandırmaktır. Ders kapsamında, yönetim kuramları, karar verme, yönetim süreçleri, iletişim, denetleme gibi temel konular ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Öğrenciler çeşitli yönetim ve örgütsel davranış teorilerini tartışıp analiz edeceklerdir. II. Öğrenciler yönetimle ilgili planlama, karar verme, hedef koyma, iletişim, kontrol ve liderlik etme gibi önemli kavramları öğrenecek ve tartışacaklardır. III. Öğrenciler yönetim ve örgütsel davranış teorilerini, vakalar ve tartışmalar yoluyla yüksek öğretim durumlarına uygulayıp örneklendireceklerdir. IV. Öğrenciler yüksek öğretim kurumlarını, yönetimsel bakış açıları ile yönetilmesi gereken örgütler olarak göreceklerdir. |
Yeni yüzyılda insanı ve örgütleri yönetmek Yönetimsel Bakış Açıları: Bilimsel Yönetim (Fredrick W.Taylor, Frank and Lillian Gilbreth), İnsan İlişkileri (Elton Mayo, Douglas Mc Gregor’un X ve Y Teorisi, William Ouchi’nin Z Teorisi) Sistem Yaklaşımı, Contingency Yaklaşımı, McKinsey’in 7-S Çerçevesi Planlama, Karar Verme, Örgütleme, Liderlik ve Yönetim, Motivasyon Teorileri, İletişim, Kontrol, Yüksek Öğretim Çerçevesinden Tartışmalar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Yeni yüzyılda insanı ve örgütleri yönetmek – rakiplere karşı avantaj için yönetim | ||
2) | Yönetimsel Bakış Açıları: Bilimsel Yönetim (Fredrick W.Taylor, Frank and Lillian Gilbreth), İnsan İlişkileri (Elton Mayo, Douglas Mc Gregor’un X ve Y Teorisi, William Ouchi’nin Z Teorisi) | ||
3) | Sistem Yaklaşımı, Contingency Yaklaşımı, McKinsey’in 7-S Çerçevesi | ||
4) | Planlama: Planlamanın doğası, adımları, seviyeleri – Planlama Süreci, Amerika, Japonya ve Çin’de Planlama uygulamaları | ||
5) | Karar Verme: Problem ve Fırsat Bulma, Yönetimsel karar vermenin doğası, Rasyonel karar verme modeli, rasyonel modelin zorlukları | ||
6) | Karar Verme Araçlarının Etkililiğini Geliştirmek, Kurulların ve Komitelerin Rolü, Yurtdışından Örnekler | ||
7) | Karar Verme Araçlarının Etkililiğini Geliştirmek, Kurulların ve Komitelerin Rolü, Yurtdışından Örnekler | ||
8) | Örgütleme: örgütlemenin doğası, seviyeleri, örgütsel tasarım ve yapılar, yetkilendirme, ademi merkeziyetçilik, yeniden merkeziyetçilik. | ||
9) | Liderlik ve Yönetim – liderlik becerileri geliştirme – kültürler arası ve çok kültürlü ortamlarda liderlik – Lideri değerlendirme – Kadın Liderliği ve Kurumsal Liderlik | ||
10) | Motivasyon Teorileri – Gruplardan Takımlar oluşturma, grup içi ve gruplar arası davranış, çatışma ve uzlaşma – Global liderlik | ||
11) | İletişim: Örgütlerde İletişim, Çatışma yönetimi için iletişim becerileri kullanma | ||
12) | Kontrol: Temel control süreçleri – geri bildirim sistemi olarak control – İleriye Yönelik Kontrol – etkin control için gereklilikler – toplam ve önleyici controller – Global control | ||
13) | Yüksek Öğretim Çerçevesinden Tartışmalar | ||
14) | Yüksek Öğretim Çerçevesinden Tartışmalar |
Ders Notları: | Brown, M. C., J. E. Lane, & E. M. Zamani-Gallaher. (2010). Organization and Governance in Higher Education (6th Edition). Ashe Reader. Mullins, L. J., G. Christy. (2010). Management and Organisational Behaviour. Pearson: Essex |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 48 | % 15 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 1 | % 15 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 3 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 3 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 4 | 4 | 16 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 14 | 6 | 84 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Rapor Teslimi | 0 | ||
Juri | 0 | ||
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 196 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |