KLİNİK PSİKOLOJİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CPS5112 | Kliinik Psikolojide Etik | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM KOŞE |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AYŞE MELTEM BUDAK |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, psikoloji uygulayıcıları arasında psikoterapi ve danışmanlık ilişkilerinde etik konular ve etik karar verme süreçleri hakkında farkındalık yaratmaktır. Ders, her öğrencinin düşünceli, duyarlı ve iyi bilgilendirilmiş uygulayıcılar olmalarını sağlayacak bilgi ve becerileri geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, uygulamada sosyal adaleti teşvik etmeyi amaçlayan çeşitli ahlaki / etik sistemlerin (yani Batı ve Doğu sistemlerinin) farkında olmak ve bunları dikkate almaya hazır olmak için bir kas geliştirmek de dersin amaçlarından biridir. Belirli konular arasında etik karar verme modelleri; sorumluluk kuralları; çok kültürlü ve özel danışan nüfuslu ortamlarda etik kaygılar; teknoloji kullanımıyla ilgili etik konular ve çeşitli yöntemlerde (örneğin grup, aile, danışma vb.) etik konular yer almaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; “1. Mesleki kuruluşlar tarafından uygulama rehberi olarak oluşturulan etik kodları bilir. 2. Öğrencilerin kendi etik karar verme süreçlerini geliştirmek için kullanabilecekleri ahlaki/etik sistemler hakkında çok kültürlü bir bakış açısına sahip olmak. 3. Etik karar verme sürecini anlamak ve vakalara uygulamak. 4. Mesleki uygulamaları tartışabilme ve etik ikilemleri belirleyebilme becerisine sahip olma. 5. Kendi kişisel değerlerinin başkalarının danışmanlığı üzerindeki etkisi üzerine düşünebilme ve etik kararlardan etkilenenlerin bakış açısını alabilme. 6. Sosyo-politik çeşitliliğin etik karar vermede yarattığı sorunlara ve eşitsizliklere maruz kalma. 7. Teknolojinin uygulamadaki etkisini ve etkinliğini anlamak.” Translated with DeepL.com (free version) |
Klinik uygulamada etik ilkeler ve bunların etik ikilemlerin belirlenmesi ve çözümlenmesinde uygulanması, yasalara, ilkelere ve kılavuzlara uyulması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | ETİK VE DÜŞÜNMEYE GİRİŞ | OKUMALAR | |
2) | KİŞİSEL VE PROFESYONEL DEĞERLER | OKUMA | |
3) | ETİK KARAR VERME / ETİK SORUNLARIN ÇÖZÜLMESİ | OKUMALAR | |
4) | YETKİNLİK | OKUMALAR | |
5) | EĞİTİM & ÖĞRETİM | OKUMALAR | |
6) | İNSAN İLİŞKİLERİ | OKUMALAR | |
7) | SINAV HAFTASI | ||
7) | SINAV HAFTASI | ||
8) | GİZLİLİK & GİZLİLİK | OKUMALAR | |
9) | DEĞERLENDİRME | OKUMALAR | |
10) | TERAPİ | OKUMALAR | |
11) | REKLAM VE DİĞER KAMU AÇIKLAMALARI & KAYIT TUTMA VE ÜCRETLER | OKUMALAR | |
12) | ARAŞTIRMA & YAYIN | OKUMALAR | |
13) | ORTAYA ÇIKAN KONULAR | OKUMALAR | |
14) | FİNAL SINAVI | OKUMALAR |
Ders Notları: | Knapp, S. J. & Fingerhut, R. (2024). Practical ethics for psychologists: A positive approach. American Psychological Association. Pope, K. S., Vasquez, M. J. T., Chavez-Dueñas, N. Y., & Adames, H. Y. (2021). Ethics in psychotherapy and counseling: A practical guide (6th ed.). John Wiley & Sons. Welfel, E. R. (2015). Ethics in counseling and psychotherapy: Standards, research, and emerging issues(6thed.).Belmont, CA: Brooks/Cole, Cengage. Code of Ethics from APA and TPD |
Diğer Kaynaklar: | None |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 4 | 4 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 4 | 8 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 22 | 22 |
Rapor Teslimi | 0 | ||
Juri | 0 | ||
Final | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 139 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kuramsal bilgi ve ampirik araştırma yoluyla insan psikopatolojisi ve psikolojik iyi olma hali hakkında derinlemesine bir anlayış geliştirmek. | |
2) | Kanıta dayalı klinik uygulamaları geliştirmek için psikolojik teorileri, tedavi yaklaşımlarını ve ampirik bulguları eleştirel olarak değerlendirmek. | |
3) | Klinik görüşme, vaka formülasyonu ve kanıta dayalı müdahale teknikleri dahil olmak üzere temel klinik becerilerde uzmanlaşmak. | |
4) | Süpervizyon uygulamaları aracılığı ile psikolojik değerlendirme, tanı ve tedavi planlaması konularında bilgi ve pratik deneyim kazanmak. | |
5) | Uygun araştırma yöntemleri (örn. deneysel, korelasyonel, boylamsal ve nitel çalışmalar) ve istatistiksel analizleri kullanarak klinik psikoloji alanında bağımsız araştırma yürütme konusunda yeterlilik geliştirmek. | |
6) | Gözetimli klinik eğitim ve saha çalışması yoluyla psikoloji teorilerini ve araştırmalarını gerçek dünyadaki klinik uygulamalara entegre etme becerisini geliştirmek. | |
7) | Klinik psikoloji uygulamaları ve araştırmalarında etik ilkelere ve mesleki standartlara bağlı kalmak; ayrımcılıktan kaçınma, kültürel duyarlılık ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket etmek. | |
8) | Klinik psikoloji alanında eleştirel düşünme ve yaşam boyu öğrenmeyi teşvik edecek şekilde öz değerlendirme yapmak ve sürekli mesleki gelişime önem vermek. | |
9) | Psikolojik bozuklukların değerlendirilmesi ve tedavisinde biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörleri entegre ederek ruh sağlığına biyopsikososyal bir bakış açısı kazandırmak. | |
10) | Bilişsel-davranışçı ve psikodinamik terapi yaklaşımlarında yetkinlik kazanmak ve bunlardan birinde uzmanlaşmak. | |
11) | Klinik ortamlarda pratik deneyim yoluyla süpervizyon ve vaka formülasyon becerilerini geliştirmek, danışanlara ve meslektaşlara yapılandırılmış geri bildirim ve destek sağlama becerisini geliştirmek. | |
12) | Araştırma soruları oluşturma, bağımsız bilimsel araştırma yürütme ve klinik psikoloji alanına katkı sağlama yetkinliğini gösteren bir yüksek lisans tezi tamamlamak. |