KLİNİK PSİKOLOJİ (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CPS5106 Klinik Değerlendirme Bahar 2 2 3 7
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM KOŞE
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BAŞAK TÜRKÜLER AKA
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere teorik bilgiyi ve çocukların ve yetişkinlerin düşünsel değerlendirmesinin uygulamasını sağlamak amacıyla tasarlanmıştır. Weschler Test gibi genellikle kullanılan zeka testlerini uygulama, skorlama, yorumlama ve rapor etme süreçleri üzerine uzmanlaşma ve pratik becerilerin gelişimi dersin odağı olacaktır. Değerlendirme verilerini zenginleştirmek için, Bender-Gestalt,Bir İnsan Çiz ve nöropsikolojik testlere bir giriş(Çocuklar için Algı testi ve çizme teknikleri) dahil edilecektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Temel zeka teorilerini değerlendirir.
Weschles Testinin yapısını ve mantığını öğrenir.
Weschles Testini yazmayı, yorumlamayı ve raporlamayı öğrenir.
Bender Gestalt’ı ve İnsan Çizimi testini öğrenir.
Farklı zeka testlerinin sonuçlarını nasıl bütünleştireceğini öğrenir.

Dersin İçeriği

Zeka testine tarihsel genel bakış açısı
Zekanın tanımı
Çocuklar için Weschler Zeka Testine Giriş ve Türkçe’ye adaptasyonu ve WAIS-III
WISC-Alt testlerinin tanımı ve istatistiksel özellikleri
WISC-alt testlerin yorumlanması
WISC- Profillerin yorumlanması
WISC- Test etme özel populasyonları
Bender Gestalt
Projektif Ölçümlere Giriş-DAP
Neuropsychological tests

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş
2) Zeka testine tarihsel genel bakış açısı Zekanın tanımı
3) Çocuklar için Weschler Zeka Testine Giriş ve Türkçe’ye adaptasyonu
4) WISC-Alt testlerinin tanımı ve istatistiksel özellikleri
5) WISC-alt testlerin yorumlanması
6) WISC- Profillerin yorumlanması
7) Nöropsikolojik testler
8) WISC- Profillerin yorumlanması
9) WISC- Test etme özel populasyonları
10) Bender Gestalt 'a Giriş
11) Projektif Ölçümlere Giriş-DAP
12) Nöropsikolojik testlere giriş
13) Geri bildirim verme becerileri
14) Rapor yazma

Kaynaklar

Ders Notları: Selected chapters from: •Frick, Barry & Kamphaus (2010) Child and Adolescent personality and behavior. Springer, New York •Groth-Marnat, G. (2003). Handbook of Psychological Assessment (Fourth Ed.) John Wiley & Sons, New Jersey.
Diğer Kaynaklar: "."

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 52 % 20
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 1 % 40
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 56
Laboratuvar 9 18
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması 3 9
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Sunum / Seminer 1 2
Proje
Ödevler 3 21
Küçük Sınavlar
Ara Juri
Ara Sınavlar
Rapor Teslimi
Juri
Final 1 21
Toplam İş Yükü 197

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Kuramsal bilgi ve ampirik araştırma yoluyla insan psikopatolojisi ve psikolojik iyi olma hali hakkında derinlemesine bir anlayış geliştirmek.
2) Kanıta dayalı klinik uygulamaları geliştirmek için psikolojik teorileri, tedavi yaklaşımlarını ve ampirik bulguları eleştirel olarak değerlendirmek.
3) Klinik görüşme, vaka formülasyonu ve kanıta dayalı müdahale teknikleri dahil olmak üzere temel klinik becerilerde uzmanlaşmak.
4) Süpervizyon uygulamaları aracılığı ile psikolojik değerlendirme, tanı ve tedavi planlaması konularında bilgi ve pratik deneyim kazanmak.
5) Uygun araştırma yöntemleri (örn. deneysel, korelasyonel, boylamsal ve nitel çalışmalar) ve istatistiksel analizleri kullanarak klinik psikoloji alanında bağımsız araştırma yürütme konusunda yeterlilik geliştirmek.
6) Gözetimli klinik eğitim ve saha çalışması yoluyla psikoloji teorilerini ve araştırmalarını gerçek dünyadaki klinik uygulamalara entegre etme becerisini geliştirmek.
7) Klinik psikoloji uygulamaları ve araştırmalarında etik ilkelere ve mesleki standartlara bağlı kalmak; ayrımcılıktan kaçınma, kültürel duyarlılık ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket etmek.
8) Klinik psikoloji alanında eleştirel düşünme ve yaşam boyu öğrenmeyi teşvik edecek şekilde öz değerlendirme yapmak ve sürekli mesleki gelişime önem vermek.
9) Psikolojik bozuklukların değerlendirilmesi ve tedavisinde biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörleri entegre ederek ruh sağlığına biyopsikososyal bir bakış açısı kazandırmak.
10) Bilişsel-davranışçı ve psikodinamik terapi yaklaşımlarında yetkinlik kazanmak ve bunlardan birinde uzmanlaşmak.
11) Klinik ortamlarda pratik deneyim yoluyla süpervizyon ve vaka formülasyon becerilerini geliştirmek, danışanlara ve meslektaşlara yapılandırılmış geri bildirim ve destek sağlama becerisini geliştirmek.
12) Araştırma soruları oluşturma, bağımsız bilimsel araştırma yürütme ve klinik psikoloji alanına katkı sağlama yetkinliğini gösteren bir yüksek lisans tezi tamamlamak.