|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Zaman serilerine giriş, zaman serisi verisi, temel modelleme ilkeleri, stokastik modellemenin prensipleri. |
|
2) |
Zaman serisi verisinin bileşenlerinin tanımlanması. |
|
3) |
Otoregresif (AR) zaman serisi modelinin tanımı ve özellikler. |
|
4) |
Hareketli ortalama (MA) zaman serisi modelinin tanımı ve özellikler. |
|
5) |
Otoregresif-Hareketli ortalama (ARMA) zaman serisi modelinin tanımı ve özellikler. |
|
6) |
Durağan olmayan Otoregresif-Hareketli ortalama (ARIMA) zaman serisi modelinin tanımı ve özellikler. |
|
7) |
Veri setlerinin durağanlığına ilişkin testler. |
|
8) |
Problem çözümleri. |
|
9) |
Box – Jenkins yönteminin temel teorik yapısı ve özellikleri. Box – Jenkins yöntemi ile tahminleme. |
|
10) |
Box – Jenkins yöntemi, devam. |
|
11) |
GARCH modelinin tanımı ve özellikleri. |
|
12) |
ARCH - M modelinin tanımı ve özellikleri. |
|
13) |
Vektör otoregresif modelin yapısı. |
|
14) |
Kointegrasyon yöntemi. |
|
Ders Notları: |
Turkish books:
1. Ekonometrik Zaman Serileri Analizi EViews Uygulamalı, M. Sevüktekin ve M. Nargeleçekenler, Nobel Yayın, 2007. 2. Zaman Serileri Analizi, H. Bozkurt, Ekin Kitabevi, 2007. YARDIMCI KİTAPLAR: 3. Zaman Serileri Analizi (Birim Kökler ve Kointegrasyon), Y. Akdi, Bıçaklar Kitabevi, 2003.
English references
Time Series Analysis and Its Applications With R Examples, R.H. Shumway and D.S. Stoffer, Springer, 2006.
Statistical Methods for Forecasting, B. Abraham and J. Ledolter, John Wiley and Sons, Inc. Publication, 2005. |
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. |
|
2) |
Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) |
|
3) |
Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. |
|
4) |
Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. |
|
5) |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. |
|
6) |
Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. |
|
7) |
Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. |
|
8) |
Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. |
|
9) |
Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
|
10) |
Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama. |
|
11) |
Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek |
|
12) |
Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek |
|