UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MAT5016 | Optimizasyon | Bahar | 3 | 0 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SÜREYYA AKYÜZ |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, kısıtlı ve kısıtsız optimizasyon problemlerini, türevlenebilir optimizasyon problemlerin sayısal çözümlerini anlatılan metodlar ile çözülmesidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bilim, mühendislik ve finans alanındaki optimizasyon problemlerini sayısal yöntemler kullanarak çözmesi mümkün olacaktır. |
Bu derste kısıtlı ve kısıtsız optimizayon, lineer programlama, lineer olmayan problemlerin çözümü için metodlar verilcektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Kısıtsız Optimizasyon | ||
2) | Newton Yöntemi | ||
3) | Doğrusal Arama Yöntemi | ||
4) | Güvenilir Bölge Yöntemi | ||
5) | Quasi Newton Yöntemi | ||
6) | Doğrusal Olmayan Küçük Kareler Yöntemi | ||
7) | Kısıtlı Optimizasyon Teorisi | ||
8) | Doğrusal Programlama Teorisi | ||
9) | Simpleks Yöntemi | ||
10) | İç Nokta Yöntemi | ||
11) | İç Nokta Yöntemi | ||
12) | Penaltı ve Bariyer Yöntemi | ||
13) | Sıralı ikinci dereceden programlama | ||
14) | Kısıtlı ve Kısıtsız Optimzasyonların Sonucu |
Ders Notları: | Lecture Notes are prepared by B. Karasözen and G.-W. Weber and available from IAM Lecture Notes Series, METU, Ankara. G. Nash and Ariela Sofer, Linear and nonlinear programming, New York : McGraw-Hill, 1996, T57.74 N37 J. Nocedal, S.J. Wright, Numerical Optimization, Springer, 1999, QA 402.5 N62 |
Diğer Kaynaklar: | S. Ulbrich, M. Ulbrich, “Nonlinear Optimization”, Lecture Notes, Department of Mathematics, University of Technology Darmstadt, |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 3 | % 20 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 1 | % 20 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 30 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. | 5 |
2) | Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) | 5 |
3) | Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. | 5 |
4) | Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. | 4 |
5) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | 5 |
6) | Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. | 3 |
7) | Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. | 4 |
8) | Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. | 4 |
9) | Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. | 5 |
10) | Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. | 4 |
11) | Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek. | 5 |
12) | Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek. | 5 |