DENİZ ULAŞTIRMA VE İŞLETME (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DEU2001 Göksel Seyir I Güz 1 2 2 2
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MEHMET SITKI SAYGILI
Dersin Amacı: Derin amacı öğrencilerin mevki belirleme, akıntı ve rüzgarın gemi üzerindeki tesirlerini hesaplayabilme, seyir yardımcıları ve şamandıralama sistemlerinden kullanma becerisi kazandırmaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenciler;
1. Seyir yardımcılarını kullanabilir,
2. Rota değişimlerini hesaplayabilir,
3. Akıntı, rüzgar ve dalgaların gemiye tesirlerini hesaplayabilir, bunların etkilerini yok edebilir

Dersin İçeriği

MEVKİ BELİRTME, SEYİR ALETLERİ VE KULLANIMI, HARİTA KULLANIMI, HARİTA KATALOGLARI, HARİTA DÜZELTMELERİ
DÜZLEM SEYİR, MEVKİ ÇEŞİTLERİ,KILAVUZ SEYRİ, AKINTI SEYRİ, FENERLER VE ŞAMANDIRALAR,KANAL VE TEHLİKE MARKALAMA SİSTEMLERİ

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) MEVKİ BELİRTME USULLERİ, SEYİR ALETLERİ VE KULLANIMI Ders haftasında işlenecek konu ile ilgili ön hazırlık için yapılacak çalışmalar; bir önceki haftadan öğrencilerle paylaşılacaktır.
2) HARİTA KULLANIMIBir deniz haritasının yapısı, harita okuma Ders haftasında işlenecek konu ile ilgili ön hazırlık için yapılacak çalışmalar; bir önceki haftadan öğrencilerle paylaşılacaktır.
3) HARİTA KATALOGLARI Türk Deniz Harita Kataloğu, ABD Deniz Harita Kataloğu, Amirallik Deniz Harita Kataloğu Ders haftasında işlenecek konu ile ilgili ön hazırlık için yapılacak çalışmalar; bir önceki haftadan öğrencilerle paylaşılacaktır.
4) HARİTA DÜZELTMELERİ, Çeşitleri,Yapılışları,D Ders haftasında işlenecek konu ile ilgili ön hazırlık için yapılacak çalışmalar; bir önceki haftadan öğrencilerle paylaşılacaktır.
5) DÜZLEM SEYİR, MEVKİ ÇEŞİTLERİ Mevki çeşitleri, kullanım yerleri, Haritalarda gösterilme sembolleri, örnek uygulamalar Ders haftasında işlenecek konu ile ilgili ön hazırlık için yapılacak çalışmalar; bir önceki haftadan öğrencilerle paylaşılacaktır.
6) DÜZLEM SEYİR, MEVKİ ÇEŞİTLERİ Mevki hatlarının elde edilmesi,Kerteriz kavramı, hakiki kerteriz, nispi kerteriz, Radar Mesafesi, Yatay Sextant ve Dikey Sextant açıları Ders haftasında işlenecek konu ile ilgili ön hazırlık için yapılacak çalışmalar; bir önceki haftadan öğrencilerle paylaşılacaktır.
7) DÜZLEM SEYİR, MEVKİ ÇEŞİTLERİ Mevki hatlarının elde edilmesi,Kerteriz kavramı, hakiki kerteriz, nispi kerteriz, Radar Mesafesi, Yatay Sextant ve Dikey Sextant açıları Ders haftasında işlenecek konu ile ilgili ön hazırlık için yapılacak çalışmalar; bir önceki haftadan öğrencilerle paylaşılacaktır.
8) DÜZLEM SEYİR, FİX MEVKİ ELDE ETME USULLERİ Ders haftasında işlenecek konu ile ilgili ön hazırlık için yapılacak çalışmalar; bir önceki haftadan öğrencilerle paylaşılacaktır.
9) KILAVUZ SEYRİ Rota hatları, Rota çiziminde dikkat edilecek hususlar, kurtarma hatları, yatay tehlike açıları Ders haftasında işlenecek konu ile ilgili ön hazırlık için yapılacak çalışmalar; bir önceki haftadan öğrencilerle paylaşılacaktır.
10) AKINTI SEYRİAkıntı yön ve süratinin bulunması,Rüzgar ve dalgalar ile akıntı arasındaki ilişki (leeway) Ders haftasında işlenecek konu ile ilgili ön hazırlık için yapılacak çalışmalar; bir önceki haftadan öğrencilerle paylaşılacaktır.
11) SEYİRLE İLGİLİ YAYINLAR Ders haftasında işlenecek konu ile ilgili ön hazırlık için yapılacak çalışmalar; bir önceki haftadan öğrencilerle paylaşılacaktır.
12) FENERLER VE ŞAMANDIRALAR,Fenerler ve karakteristikleri, Görünme mesafeleri, Şamandıralar, Tipleri, Renkleri, Sembolleri, Nerelerde kullanıldıkları Ders haftasında işlenecek konu ile ilgili ön hazırlık için yapılacak çalışmalar; bir önceki haftadan öğrencilerle paylaşılacaktır.
13) KANAL VE TEHLİKE SİSTEMLERİ,Tehlike İşaretlemesi Ders haftasında işlenecek konu ile ilgili ön hazırlık için yapılacak çalışmalar; bir önceki haftadan öğrencilerle paylaşılacaktır.
14) KANAL MARKALAMA SİSTEMLERİ UYGULAMASI Ders haftasında işlenecek konu ile ilgili ön hazırlık için yapılacak çalışmalar; bir önceki haftadan öğrencilerle paylaşılacaktır.

Kaynaklar

Ders Notları: Ders notları bulunmamaktadır (There aren't any course notes).
Diğer Kaynaklar: Astronomik Seyir –I Kaptan Süha BAYTURA Seyir –II Burhanettin SERİ , Karamürsel MYO Yayınlanmamış Ders Notları Mustafa KAMBUR, American Practical Navigator Nathaniel BOWDİTCH

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 5
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 10 % 10
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 35
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 50
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 14
Laboratuvar
Uygulama 14 28
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Sunum / Seminer
Proje
Ödevler
Küçük Sınavlar
Ara Juri
Ara Sınavlar 1 1
Rapor Teslimi
Juri
Final 1 2
Toplam İş Yükü 45

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Matematik, fen bilimleri ile ilgili denizcilik sektöründe kullanılacak konularda yeterli bilgi birikimi. 4
2) 2. Karmaşık problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 4
3) 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi öğeleri içerirler.) 4
4) 4. Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 4
5) 5. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 4
6) 6. Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi 4
7) 7. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 3
8) 8. Mesleki etik ve sorumluluk bilinci. 3
9) 9. Proje yönetimi ile risk yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. 3
10) 10. Denizcilik sektöründeki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi ve çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. 3
11) 11. Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) ve STCW 78 düzenlemelerini ve kurallarını anlayabilme ve uygulayabilme becerisi. 5
12) 12. Ticaret gemilerinde gemi yönetimi ve elleçleme konularında hizmetler verebilme bilgisi ve becerisi. 2