KAMU HUKUKU (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
KHK5626 | Sanık,Tanık ve Mağdur Konumundaki Çocuklar | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MEHMET SİNAN ALTUNÇ |
Dersin Amacı: | Bu ders, ceza muhakemesi sürecinde çocukların sanık, tanık veya mağdur olarak yer almaları durumunda uygulanması gereken özel prosedürleri ve hukuki güvenceleri ileri düzeyde incelemeyi amaçlamaktadır. Çocuk ceza adaleti sisteminin temel ilkeleri, ulusal ve uluslararası hukuk bağlamında çocuk hakları, çocuklara özgü koruma tedbirleri ve suça sürüklenen çocuklarla ilgili yargılama usulleri ele alınacaktır. Ayrıca, çocukların yargı sürecinde karşılaştıkları hak ihlalleri, delil hukuku bağlamında çocuk beyanlarının değerlendirilmesi ve çocuk dostu adalet sistemleri detaylı olarak analiz edilecektir. Ders, öğrencilere çocukların ceza muhakemesi sürecindeki statülerini eleştirel bir bakış açısıyla inceleme ve akademik çalışmalarında uygulama yetkinliği kazandırmayı hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Ceza muhakemesinde çocukların sanık, tanık ve mağdur olarak yer almalarına ilişkin özel usulleri ve koruma mekanizmalarını ileri düzeyde analiz edebilecektir. 2. Çocuk ceza adaleti sisteminin temel ilkelerini ve çocukların yargılama sürecindeki haklarını, ulusal ve uluslararası hukuk çerçevesinde değerlendirebilecektir. 3. Çocukların beyanlarının delil olarak değerlendirilmesi süreçlerini ve bu süreçlerde ortaya çıkabilecek hak ihlallerini içtihatlar ışığında yorumlayabilecektir. 4. Çocuk dostu adalet sistemleri ve çocukların yargı sürecine katılımına yönelik reform önerileri geliştirebilecektir. |
1 Çocuk Ceza Adaleti Sistemine Giriş ve Temel İlkeler 2 Çocuk Hakları Bağlamında Ceza Muhakemesi ve Uluslararası Standartlar 3 Suça Sürüklenen Çocuklar: Yargılama Usulleri ve Koruma Mekanizmaları 4 Çocukların Ceza Sorumluluğu: Yaş ve Hukuki Kapasite Kriterleri 5 Tanık Olarak Çocuklar: Beyanlarının Alınması ve Delil Değeri 6 Mağdur Olarak Çocuklar: Koruma Tedbirleri ve Özel Yargılama Usulleri 7 Çocukların Adil Yargılanma Hakkı ve Hak İhlalleri 8 Vize Sınavı 9 Çocuk Mahkemeleri ve Çocuk Koruma Kanunu Çerçevesinde Uygulamalar 10 Ceza Muhakemesinde Çocukların Psikolojik Durumları ve Travma Etkisi 11 Çocuk Dostu Adalet Sistemleri: Alternatif Çözüm Yolları ve Uzlaştırma 12 AİHM ve Anayasa Mahkemesi Kararları Işığında Çocukların Ceza Muhakemesindeki Konumu 13 Çocuk Yargılamasında Güncel Sorunlar ve Reform Önerileri 14 Genel Değerlendirme ve Akademik Çalışmalar İçin Yöntemsel Yaklaşımlar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Çocuk Ceza Adaleti Sistemine Giriş ve Temel İlkeler | ||
2) | Çocuk Hakları Bağlamında Ceza Muhakemesi ve Uluslararası Standartlar | ||
3) | Suça Sürüklenen Çocuklar: Yargılama Usulleri ve Koruma Mekanizmaları | ||
4) | Çocukların Ceza Sorumluluğu: Yaş ve Hukuki Kapasite Kriterleri | ||
5) | Tanık Olarak Çocuklar: Beyanlarının Alınması ve Delil Değeri | ||
6) | Mağdur Olarak Çocuklar: Koruma Tedbirleri ve Özel Yargılama Usulleri | ||
7) | Çocukların Adil Yargılanma Hakkı ve Hak İhlalleri | ||
8) | Vize Sınavı | ||
9) | Çocuk Mahkemeleri ve Çocuk Koruma Kanunu Çerçevesinde Uygulamalar | ||
10) | Ceza Muhakemesinde Çocukların Psikolojik Durumları ve Travma Etkisi | ||
11) | Çocuk Dostu Adalet Sistemleri: Alternatif Çözüm Yolları ve Uzlaştırma | ||
12) | AİHM ve Anayasa Mahkemesi Kararları Işığında Çocukların Ceza Muhakemesindeki Konumu | ||
13) | Çocuk Yargılamasında Güncel Sorunlar ve Reform Önerileri | ||
14) | Genel Değerlendirme ve Akademik Çalışmalar İçin Yöntemsel Yaklaşımlar |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | Feridun Yenisey / Ayşe Nuhoğlu, Ceza Muhakemesi Hukuku, 12. Baskı, Ankara, 2024. Ali Rıza Çınar, Çocuk Ceza Hukuku, Ankara, 2020. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 13 | 39 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 156 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 1 | 2 | |
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 2 | |
Toplam İş Yükü | 199 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |
2) | 1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 2) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, 3) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | |
3) | 1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
4) | 1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |
5) | 1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | |
6) | 1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. |