MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY4071 Aile Sistemleri Güz 3 0 3 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. OYA MORTAN SEVİ
Dersin Amacı: Aile insanı etkileyen birincil sosyal ortamdır. Aile süreçlerini anlamak, kişinin ve kişinin davranışlarının daha iyi anlaşılmasına katkıda bulunur. Bu dersin amacı, aile sistemine psikolojik bir çerçeveden bakmaktır. Başlıca aile teorileri Sistem Yaklaşımı ve Aile Gelişim Teorisine odaklanarak sunulur. Sistematik bakış açısı öğrencilere sunulur ve aileyi ilgilendiren örüntüler, süreçler ve dinamiklerin daha iyi anlamaları sağlanır. Aynı zamanda aile psikolojinin çağdaş konuları ele alınır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Psikolojik olguları Sistemler Kuramı'nın kavramlarıyla tanımlar
2. Aile Sistemleri Kuramının kavramları ve varsayımlarını tanımlar
3. Aileyi sistem yaklaşımını kullanarak tanımlar ve değerlendirir
4. Aile yaşam döngüsünün farklı aşamalarını ayırteder
5. Çağdaş ailelerin özelliklerini tanımlar
6. Çağdaş ailelerin ihtiyaçlarını tartışır
7. 21. yüzyıl ailelerine özel sorunları tartışır

Dersin İçeriği

21. yüzyılda ailenin tanımı, çeşitleri, özellikleri ve işlevleri üzerinde durulucaktır. Aile Sistemleri Kuramı bağlamındai, bir sistem olarak aile konusu ele alınacaktır.
Bir sistem olarak aile: Temel kavramlar ve varsayımlar
Aile Gelişim Kuramı temelinde aile yaşam döngüsündeki evreler ayrıntılı olarak işlenecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel giriş
2) 21. yüzyılda aile: Tanımı, çeşitleri, özellikleri ve işlevleri
3) Aile Kuramları
4) Genel Sistem Teorisi ve Sistem perspektifi
5) Aile Sistemi Teorisi; Bir sistem olarak aile: Temel kavramlar ve varsayımlar
6) Bir sistem olarak aile: Temel kavramlar ve önermeler
7) Bir Sistem Olarak Aile: Temel Kavram ve Önermeler
8) Genel Gözden Geçirme
9) Aile Gelişim Teorisi; Aile yaşam döngüsü: Aile gelişiminin aşamaları
10) Bir aile olmak; I. Aşama: Ailelerin biraraya gelmesi; II. Aşama: Ailelerin birleşmesi
11) III. Aşama: Yeni evli çift; IV. Aşama: Ebeveyn olmak - Çocukları olan çift
12) V. Aşama: Orta yaş ailesi; VI. Aşama: Başlama merkezi
13) Yaşlanma ve aile
14) Aile psikolojisinde çağdaş konular

Kaynaklar

Ders Notları: 1. Nichols, W.C., Pace-Nichols, M.A., Becvar, D.S., & Napier, A.Y. (2000). Handbook of Family Development and Intervention. New York:John Wiley & Sons, Inc. 2. Carter, B., & McGoldrick, M. (2005). The Expanded Family Life Cycle: Individual, Family, and Social Perspectives (3rd Edition). New York: Allyn and Bacon. 3. Gerson, R., Mcgoldrick, M., & Petry, S. (2008). Genograms: Assessment and Intervention (3rd Ed.). New York: W.W. Norton & Company, Inc. 4. Yalın, A., Oral, N, Gökler I. & Yılmaz B. (2007). Aile Terapisi. F. Çuhadaroğlu Çetin, A. Coşkun, E. İşeri, S. Miral, N. Motavallı, B. Pehlivantürk, T. Türkbay, R. Uslu, F. Ünal (Ed.) Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Temel Kitabı. Ankara.
Diğer Kaynaklar: Contemporary scientific articles on the issue. Konularla ilgili çağdaş bilimsel makaleler.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 15 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 1 % 20
Sunum 1 % 10
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Ara Juri % 0
Final 1 % 30
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 4 4
Proje 0 0 0
Ödevler 2 4 8
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0
Ara Sınavlar 1 22 22
Rapor Teslimi 0
Juri 0
Final 1 35 35
Toplam İş Yükü 139

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı