ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BME4326 | Tıbbi Görüntüleme ve Görüntü İşleme | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BORA BÜYÜKSARAÇ |
Dersin Amacı: | X-ray radyoloji, x-ray bilgisayarlı tomografi (BT), ultrason ve manyetik resonans gibi başlıca görüntüleme tekniklerinin temel prensipleri; nükleer görüntüleme (PET ve SPECT) gibi diğer görüntüleme tekniklerinin kısaca incelenmesi. Tıbbi görüntü verisinin işlenmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Tıbbi görüntülerin oluşturulmasında görev alan başlıca işlemleri belirlemek 2. Başlıca tıbbi görüntüleme teknolojilerinde kullanılan bilimsel ilkeleri açıklamak 3. Başlıca görüntüleme teknolojilerinin avantaj ve dezavantajlarını anlamak 4. Farklı tıbbi görüntülerin özelliklerini açıklamak 5. Temel görüntü iyileştirme ve görselleştirme yöntemlerini anlatmak 6. Görüntü çakıştırma ve birleştirme temellerini bilmek 7. Farklı bölütleme yöntemlerinin olumlu taraflarını ve eksikliklerini değerlendirmek |
Tıbbi görüntüleme ve görüntü işleme konusunda lisans seviyesinde bir derstir. Derste işlenecek konular şunlardır: X-ray, bilgisayarlı tomografi, manyetik rezonans ve nükleer görüntüleme gibi tıbbi görüntüleme teknolojileri, tıbbi görüntü oluşturma, görüntü bölütleme, görüntü çakıştırma, istatistiksel modelleme, görselleştirme ve hesaplamalı yöntemlerin tıptaki uygulamaları |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Tıbbi görüntüleme teknolojilerine, sistemlerin ve yöntemlerine giriş. Kısa tarihçe; önemi; uygulamaları; akımları; sorunları | ||
2) | X-ray fiziği; x-ray üretimi, güçyitirimi, saçılması; doz; bilgisayarlı tomografinin (BT) temel ilkeleri; görüntü yeniden çatma yöntemleri; bozulmalar; BT donanımı | ||
3) | PACS sistemi; formatlar; DICOM; Radyoloji bilgi sistemleri ve hastane bilgi sistemleri | ||
4) | Temel görüntü işleme yöntemleri; eşikleme; kontrast iyileştirme; SNR özellikleri; filtreleme; histogram modelleme | ||
5) | Görselleştirme esasları; yüzey ve hacim sahneleme/görselleştirme; animasyon; etkileşim | ||
6) | MR matematiği; dönüş fiziği; Nükleer manyetik rezonans spektroskopi; görüntüleme esasları ve donanım; görüntü bozulmaları | ||
7) | Ara sınav. Soruların çözümleri ve tartışma | ||
8) | Histogram-temelli yöntemler; bölge büyütme ve watershedler; Markov rastgele alan modelleri; aktif çevritler; model-temelli bölütleme | ||
9) | Çoklu-ölçek bölütleme; yarı-otomatik yöntemler; kümeleme-temelli yöntemler; sınıflama-temelli yöntemler; atlas-güdümlü yaklaşımlar; çoklu-model bölütleme | ||
10) | Yeğinlik-temelli yöntemler; maliyet fonksiyonları; optimizasyon yöntemleri | ||
11) | Görüntüleme yöntemleri; matematiksel ilkeler; çözünürlük; gürültünün etkisi; üç-boyutlu görüntüleme; pozitron emisyon tomografisi; tekli-foton emisyon tomografisi; ultrason; uygulamalar | ||
12) | Tıbbi görüntü tarama ve erişim teknolojisi, içerik-temelli görüntü tarama; yeni akımlar: ontolojilerin kullanımı; uygulamalar | ||
13) | Doğrulama; görüntü kılavuzlu ameliyat; görüntü kılavuzlu terapi; bilgisayar temelli tanı ve tanı destek sistemleri | ||
14) | Ders projelerinin değerlendirilmesi |
Ders Notları: | P. Sautens, Fundamentals of Medical Imaging, 2009 |
Diğer Kaynaklar: | J.L. Prince, J. Links, Medical Imaging Signals and Systems, 2005 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | 8 | % 20 |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 1 | % 20 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 6 | 2 | 12 |
Uygulama | 8 | 2 | 16 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 4 | 64 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 7 | 4 | 28 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 168 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |