BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
BME3011 Fizyolojik Sinyaller ve Enstrümantasyon Güz 3 2 4 7
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAKAN SOLMAZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi HAKAN SOLMAZ
Dersin Amacı: Bu dersin öğrenim amaçları öğrencilere;
- Biyomedikal enstrümantasyon sistemlerinin yapısını anlamak,
- Enstrümantasyon ve tasarım ile ilgili teknik kelimeleri ve temel sinyal analizini öğrenmek,
- Sensörler, aktüatörler, elektronik arayüzler ve hesaplama birimleri gibi ana sistem bileşenlerinin nitel fonksiyonlarını öğrenmek.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler;
1. Biyomedikal enstrümantasyonun temel kavramlarını bilir
2. Temel elektrik devrelerini ve devre problemlerini çözme becerisi kazanır
3. Elektrik sinyalleri ve gürültü kavramları hakkında temel bilgi edinir
4. Biyopotansiyel elektrotların çalışma prensiplerini anlama ve temel hesaplamaları yapabilme becerisi kazanır
5. İnsan vücudu tarafından üretilen fizyolojik sinyallerin prensipleri, bu sinyallerin nasıl ölçüleceği ve yorumlanacağı bilgisi edinir
6. Biyoelektrik amplifikatörlerin prensiplerini anlama ve hesaplamaları yapabilme becerisi edinir

Dersin İçeriği

Biyolojik sistemler ve çalışma prensipleri, biyosensörler ve biyosinyal yükselteçler, biyopotansiyeller, girişimsel ve girişimsel olmayan fizyolojik parametrelerin ölçümü, elektrik güvenliği.
Dersin öğretim yöntemleri; anlatım, okuma, bireysel çalışma, tartışma ve problem çözmedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tıbbi Enstrümentasyonda temel kavramları Ders notları
2) Genel terimler ve tanımlamalar Ders notları
3) Biyoistatistiğin temelleri Ders notları
4) Sensörler ve çalışma prensipleri Ders notları
5) Biyoelektrik potansiyelleri Ders notları
6) Biyoelektrik potansiyelleri Ders notları
7) Biyopotansiyel elektrotlar Ders notları
8) Elektrik yükselteçleri Ders notları
9) Yükselteç problemleri Ders notları
10) Biyopotansiyel yükselteçleri Ders notları
11) Biyopotansiyel yükselteçleri Ders notları
12) Kan basıncı ölçümleri Ders notları
13) Tıbbi görüntülemede genel kavramlar Ders notları
14) Tıbbi görüntülemede genel kavramlar

Kaynaklar

Ders Notları: Ders sunumları ve notları
Diğer Kaynaklar: * Webster, John G. “Medical Instrumentation: Application And Design” ISBN: 0471676004, 4th Edition, Publisher: John Wiley & Sons, (2010). * Guyton and Hall, "Textbook of Medical Physiology", 12th Edition, (2006).

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Laboratuar 8 % 20
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 8 2 16
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 174

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik (analiz, lineer, cebir, diferansiyel denklemler, istatistik), fen bilimleri (fizik, kimya, biyoloji) ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi ile bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahip olmak. 4
2) Karmaşık Biyomedikal mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanmak. 3
3) Karmaşık Biyomedikal sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilmek ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama yetkinliği kazanmak. 4
4) Biyomedikal mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanmak, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmek. 4
5) Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlayabilmek ve uygulayabilmek, veri toplamak ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilmek. 5
6) Biyomedikal Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilmek.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanmış olmak, Biyomedikal mühendisliği alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanmış olmak; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanmış olmak.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olmak.
9) Biyomedikal mühendisliği etik ilkelerine uygun davranmanın önemi ve mesleki sorumluluk ve etik sorumluluk bilinci ile biyomedikal mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmak.
11) Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olmak; Biyomedikal mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olmak.