HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PRL2117 | Medya İlişkileri ve Planlama | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Arş.Gör. NİLÜFER GEYSİ |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. SİNEM İNCE Prof. Dr. ÇİSİL SOHODOL |
Dersin Amacı: | Bu ders etkili ilişkiler ve medya ile işbirliği kurma sürecini öğrencilere tanıtmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler "haber medyası", medya mensupları ve medyanın fonksiyonlarının nasıl olduğu hakkında bilgi sahibi olacaktır. Günün gündem haberlerinden örnekler çizerek, öğrenciler "haber nedir" ve "haber ne değildir" arasındaki farkı anlayacaklardır. Öğrenciler aynı zamanda medya planlama hesaplamalarını öğrenerek çok yönlü bütünleşik medya planlamaları yapma becerisi kazanacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Halkla ilişkiler, medya ilişkileri ve medya planlamasını tanımlayabilecek 2) Türk medyası, uluslararası medya ve medya tarihi hakkında bilgi sahibi olacak 3) Medya ilişkilerinin önemini açıklayabilecek 4) Medya ilişkilerinin etkin olarak nasıl kullanılacağını kavrayabilecek 5) Medya planlamasının önemini açıklayabilecek 6) Medya planlaması yapabilecek 7) Halkla ilişkiler kampanyalarında doğru medya stratejilerini tartışabilecek 8) Geleneksel medya taraması hakkında bilgi ve beceri kazanabilecek 9) Dijital medya taraması hakkında bilgi ve beceri kazanabilecek 10) İletişim hedeflerine göre medyada zaman ve yer alabilecek yeterliliğe sahip olabilecek 11) Medya ilişkilerini ve medya planlamasını halkla ilişkiler kampanyalarında kullanabileceklerdir. |
Bu derste öğrenciler, medya ile etkili ilişki ve işbirliği kurma sürecini kavrayacaklar, medya planlama sürecini öğrenerek iyi tasarlanmış bir iletişim stratejisi geliştirme yeteneği kazanacaklardır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Dersin amacı, yönleri ve içeriği nedir? "Haber medyası", "haber yazma" ve "PR-medya ilişkileri" konularına giriş. Medya ile etkili ilişkiler ve işbirliği nasıl ve neden kurulur? Derse ilişkin hükümler, değerlendirmeler ve uygulamalar anlatılacaktır. | ||
2) | Türk medyasının geçmişi. Türkiye'de "haber medyasının" çağdaş durumu. "Haber medya"sının üyeleri kimlerden oluşmaktadır? | ||
3) | "Haber nedir"? Haber değeri olan olayların özellikleri nelerdir? Hangi faktörler olayların önemini ya da haberin değeri belirler? Haber yazarı gibi nasıl gözlemlenir veya düşünülür? | ||
4) | PR çalışanları, haber kişileri ile iyi ve etkili ilişkiler nasıl kurarlar? Bir haber insanın kaygıları ve öncelikleri nelerdir? Haber odası nasıl çalışır? | ||
5) | Geleneksel ve dijital medya tarama | ||
6) | Deneyimsel medya ilişkileri ve planlama (basın konferansları, canlı etkinlikler, turlar ve gösterimler), sosyal medyada medya ilişkileri | ||
7) | Ara sınav için hazırlık | ||
8) | Medya ilişkilerinde etik ve hukuk | ||
9) | Medya planlamada temel ölçüm ve hesaplamalar | ||
10) | Ağırlıklandırma, Erişim, Frekans ve Takvimleme | ||
11) | Medya planlama (planın yapısı ve bileşenleri, amaçların belirlenmesi) | ||
12) | Medya planlama (taktikler, bütçeleme, başarının ölçümlenmesi) | ||
13) | Halkla ilişkiler kampanyalarında medya ilişkileri ve medya planlama örnekleri | ||
14) | Final için genel tekrar |
Ders Notları: | 1) The New PR Toolkit: Strategies for Successful Media Relations. Deirdre Breakenridge. 2) Media Planning and Buying in the 21st Century. Ronald D. Geskey 3) Media Strategy & Planning Workbook, How to Create a Comprehensive Media Plan. DL Dickinson. |
Diğer Kaynaklar: | 1) Guide to Media Relations. Irv Schenkler. 2) Effective Media Relations: How to Get Results. Micheal Bland, David W. Wragg; Alison Theakor. 2) Media Planning, Erwin Ephron. 4) Handbook of Public Relations, Robert L. Heath. 5) Strategic Communications: Planning for Public Relations and Marketing. Laurie J. Wilson. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 24 | |
Sunum / Seminer | 4 | 8 | |
Proje | |||
Ödevler | 9 | 9 | |
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 7 | 9 | |
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 15 | 30 | |
Toplam İş Yükü | 122 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Stratejik düşünme, profesyonel yazım, etik uygulamalar ve geleneksel ve yeni medyanın yenilikçi kullanımına odaklanarak öğrencileri iletişim profesyonelleri olmak üzere hazırlamak. | 4 |
2) | Durum analizi, hedef kitle, amaçlar, stratejiler ve taktikler gibi temel planlama bileşenlerini içeren etkili halkla ilişkiler planları yaratabilmek. | 3 |
3) | Kitle iletişimine, tüketici davranışlarına, psikolojiye, iknaya, sosyolojiye, pazarlamaya ve ilgili diğer alanlarla ilgili teorik kavramları halkla ilişkilerin işleyiş süreçlerini anlayabilmek için kullanabilmek. | 3 |
4) | Halkla ilişkiler, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlardaki olguların ve gerçeklerin arasındaki ilişki ile ilgili problemleri açıklayabilmek ve tanımlayabilmek | 3 |
5) | İkna, itibar yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlarda birincil ve ikincil araştırma verilerini analiz edebilmek. | 3 |
6) | Makale, basın bülteni, el ilanı, broşür ve ilan gibi materyalleri farklı hedef kitleler, mecralar ve ortamlar için araştırabilmek, yazabilmek, tasarlayabilmek. | 3 |
7) | İletişimin temel teorilerini ve işin gerektirdiği güvenlik uygulamalarını farklı türde halkla ilişkiler süreçleri ve kampanyalarında uygulayabilmek. | 2 |
8) | İtibar, çalışan ilişkileri, liderlik ve benzeri kurumsal uygulamalarda yaratıcı ve ikna edici yönetim becerileri geliştirmek. | 3 |
9) | Halkla ilişkiler süreçlerinde verilen senaryolara çözümler üretilirken bireysel ya da grup olarak sorumluluk alabilmek. | 2 |
10) | Kurum kültürünün işleyiş şekillerini anlayabilmek ve çalışanların ve liderlerin birer iletişim aracı olarak mesajları nasıl yarattığını anlayabilmek. | 2 |
11) | Halkla ilişkiler alanındaki teorileri, kavramları, yöntemleri, araçları ve düşünceleri eleştirel olarak tartışabilmek ve yorumlayabilmek. | 3 |
12) | Halkla ilişkiler, pazarlama iletişimi, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim alanlarında bilgi ve iletişim teknolojilerini ve bilgisayar yazılımlarını yetkin olarak kullanabilmek. | 3 |
13) | Pazarlama faaliyetlerini, ekonomiyi, iş hukukunu ve küresel işletme uygulamalarını açıklayabilmek ve tanımlayabilmek. | 3 |
14) | Halkla ilişkilerin ulusal ve uluslar arası, sosyal ve kültürel boyutlarını tanımak ve anlamak. | 2 |