SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV2953 | Belgesel Film | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ELENI VARMAZI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ELENI VARMAZI Öğ.Gör. MELİK SARAÇOĞLU Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER |
Dersin Amacı: | Bu ders Belgesel film yapımının temel ilkelerine dayanır. Dönem boyunca öğrenciler, kuramsal analiz ve uygulamalı metodlar kullanarak belgesel film yapımının temel ilkelerini öğrenirler. Dönem içinde dünyadan ve Türkiye'den uluslararası ve ulusal alanda başarılı olmuş belgesel filmleri izleyecek ve bu filmleri analiz edip yorumlayacağız. Ayrıca öğrenciler dönem başında kısa belgesel konusu seçerek belgesel filmlerini ön yapım, yapım ve yapım sonrası aşama ve teknikleriyle vücuda getirecekler. Öğrencilerin yarattığı kısa belgeseller, dönem sonunda Istanbul'da prestijli bir sergi alanında halka açık sergilenecek. Öğrencilerin kısa belgeselleri ulusal ve uluslararası belgesel festivallerine gönderilecek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Kurmaca olmayan film yapımı hakkında kuramsal bilgileri tanır. 2. Kurmaca olmayan film yapımının teknik gerekliliklerini edinir. 3. Röportaj tekniklerini ve kurmaca olmayan hikaye anlatımını kullanabilir. 4. Ulusal ve Uluslararası ödüllü kurmaca olmayan filmleri izleyip inceleyerek yorum ve analiz yetisi geliştirebilir. 5. Röportaj ve genel görüntüler kaydedebilme ve alan çalışması yapabilme yetisi elde eder. 6. Günümüz toplumunu ilgilendiren sosyal, kültürel, politik konularda hem kuramsal hem de teknik bilgi edinerek filme çekme yetisi edinir. 7. Bütünüyle tamamlanmış kurmaca olmayan görsel ve işitsel estetiği olan kısa/orta metraj belgesel film ortaya çıkarabilir. 8. Ortaya çıkan kısa/orta metraj belgesel filmi halka açık sergileme yetisi ve güvenini kazanacaktır. |
Belgesel film yapımı için gerekli olan becerilerin edindirileceği bir derstir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Belgesel Filme giriş. (Uluslararası ödüllü belgesel izleme) | Öğrencileri 3 kişiden oluşan gruplara ayırma | |
2) | Kurmaca olmayan film yapım kuramının ilkelerini öğrenmek | ||
3) | Kısa/orta metrajlı belgesel önermesi yazmak | (Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama) | |
4) | Belgesel önermeleri sınıfta tartışma, fikir alışverişinde bulunma, yeniden yapılandırma konu ve kişilere yaklaşımı ve izin konunlarını öğrenme | (Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama) | |
5) | Teknik yaklaşım ve ekipmanı öğrenme. Röportaj teknikleri ve benzeri. Öğrencilerin alanda çekim yapması | (Öğrenci belgeselleri izleme ve sınıf içi yorumlama) | |
6) | Öğrencilerin çektiği kurgulanmamış ham görüntüleri izleme ve diğer öğrencilerle sınıf içi yorumlama | ||
7) | Öğrencilerin çektiği kurgulanmamış ham görüntüleri izleme ve diğer öğrencilerle sınıf içi yorumlama | ||
8) | Genel görüntü, varsa arşiv görüntüsü toplama | (Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama) | |
9) | Hikaye anlatımının temel ilkelrine giriş Dönem ortası vize sınavları | (Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama) | |
10) | Belgesel filmlerin kaba kurgularını izleme ve sınıf içi teknik ve kuramsal yorumlama | ||
11) | Belgesel filmlerin kaba kurgularını izleme ve sınıf içi teknik ve kuramsal yorumlama | ||
12) | Öğrenci belgesellerinin hikaye çatısı üzerinde çalışma | (Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama) | |
13) | Öğrenci belgesellerinin final kurgularının yapılması (eğer gerekliyse daha fazla genel görüntü ve arşiv görüntüsü toplanması) | ||
14) | Öğrencilerin ürettiği kısa/orta metrajlı belgesellerin gösterimi |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | -Directing the Documentary (Fourth Edition), Michael Rabiger, Focal Press, 2004 -Introduction to Documentary, Bill Nichols, Indiana University Press, 2001 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 2 | % 20 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 1 | % 20 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 87 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | 1 | 20 | |
Ödevler | 2 | 22 | |
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | |||
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 4 | |
Toplam İş Yükü | 175 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 5 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 3 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 4 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 5 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 5 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | 5 |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 5 |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 5 |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 3 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 4 |