MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV3943 | Yönetmenlik | Güz | 3 | 0 | 3 | 10 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. MELİK SARAÇOĞLU Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin yönetmenlik mesleğini ve film yapımı sürecindeki zanaatini anlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır. Prodüksiyonun üç temel sürecinde (prodüksiyon-öncesi, prodüksiyon ve prodüksiyon-sonrası) yönetmenin bir zanaatkar olarak uyguladıkları metodlar anlatılır. Bu ders aynı zamanda müzik klipleri, televizyon reklamları, televizyon dizileri ve uzun metraj kurmaca filmlerinde yönetmen zanaatkarlığını öğrencilere öğretmeyi hedefler. Yönetmenliği kuramsal açıdan tanımlamak yerine, film endüstrisinin gerçeklerine bağlı olarak film üretiminin bütün süreçlerinde "bir yönetmenin ne yapar"ın öğrenilmesini hedefler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Film yapımı sürecinde kurgucu, görüntü yönetmeni, prodüksiyon tasarımcısı gibi diğer zanaatkarlar ile ortaklaşa çalışabilme kabiliyeti geliştirir ve bu ortaklaşa çalışabilmeyi ululararası olarak da geliştirebilmek adına film endüstrisinin ortak diline tam olarak hakim olur ve kontrol etme becerisi edinir. 2. Hikaye anlatımının usta yönetmenlerce geliştirilmiş farklı yöntemleri ve farklı yaklaşımlarını idrak edebilir. 3. Seyirci üzerinde belli bir duyguyu yaratabilmek adına doğru mizanseni kurabilmeyi öğrenir. 4. Herhangi bir hikayeyi herhangi bir mecrada üretilmek üzere kavramsallaştırılabilme ve görselleştirilebilme becerisi edinir. 5. Herhangi bir formatta yazılmış bir senaryoyu, görsel dramatik yaklaşıma göre üretebilme ve bir stil ile çekimini gerçekleştirebilme becerisi kazanır. 6. Diğer sanat formlarında yaratılan duygu sistemini film sanatına aktarabilir. 7. Görsel hikaye anlatımının bütün yönlerini kavrayabilecek hale gelir. |
Bu dersin amacı, öğrencilerin yönetmenlik mesleğini ve film yapımı sürecindeki zanaatini anlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Hikaye nedir? Bir hikaye anlatıcısı olarak yönetmen kimdir? | ||
2) | Yönetmenin kullandığı görsel hakiye anlatımı araçları. | ||
3) | Yönetmenin senaryoya, hikayenin karakterlerine, hikayenin ritmine, çekim için hikayenin önemli elemanlarına yaklaşımı. | ||
4) | Senaryoyu alt parçalarına ayırmak ve duygusal ritmi tasarlamak. | ||
5) | Görsel sistemi ve bütün bileşenlerini tasarlamak. Eklenebilecek diğer art formları. | ||
6) | Dramatik gerilimi yaratmak içn grafik bileşenler aracılığıyla bir çekimi (shot'ı) tasarlamak. Bir sahneyi tamamlamak için gereken herşeyi etraflıca düşünmek, hazırlamak. | ||
7) | Sanat nedir? Zanaat nedir? Zanaatın iki ustası: Alfred Hitchcock ve Ridley Scott. Toplum, kültür ve hedef kitle. | ||
8) | Story-board öncesi yönetmenin hazırlıkları, ön-görselleştirme, storyboard ile çalışma. Prodüksiyon öncesi. | ||
9) | Işığın ve kameranın dramatik kullanımı, görüntü yönetmeni ile çalışmak. Film ve sayısal görüntü arasındaki farklar. | ||
10) | Oyuncu seçimi için bütün aşamalar. Oyuncularla çalışma teknikleri. | ||
11) | Müzik videoları yönetimi. | ||
12) | Bir prodüktör ile çalışmak: Bütçe, prodüksiyon ekibi, sınırlamalar, zaman çizelgesi, bir yönetmenin sorumlulukları. Bir prodüksiyon neden başarısız olur? | ||
13) | İleri düzey "blocking"e giriş. | ||
14) | Oyuncularla ileri düzey sahneleme. |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. Full filmography of Alfred Hitchcock, Ridley Scott and Ingmar Bergman 2. Film Theory and Criticism (edited by Leo Braudy Marshall Cohen), 3. The Film Director (Richard L. Bare), 4. Film structure and Emotion System (greg m smith). 5. 5 C’s of cinematography (joseph v. marcelli), 6. Cinema and Painting (Angela Dalle Vaccabe ), 7. Passionate Views- Film cognition, and emotion (edited by Carl Plantinga and Greg M Smith), |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 2 | % 20 |
Sunum | 2 | % 20 |
Projeler | 1 | % 20 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 30 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 12 | 156 |
Sunum / Seminer | 2 | 3 | 6 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Ödevler | 2 | 11 | 22 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 250 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |