ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
VCD4133 Bilgi Teknolojisi Tasarımı Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İLKER BERKMAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Dersin amacı, Bilgi ve iletişim teknolojileri alanında çalışacak tasarımcılara etkileşimli bilgisayar tabanlı projelerin yaşam çevrimine dair bir perspektif kazandırmaktır.
BİT ürünlerinin kullanım kalitesini arttırmayı hedefleyen Kullanıcı Merkezli Tasarım yöntemleri, etkileşimli bir sistem tasarımının çeşitli adımları çerçevesinde ele alınacaktır.
Öğrencileri, yaygın kullanılan Kullanıcı Merkezli Tasarım yöntemlerini öğrenecekler ve pilot projeler üzerinde bu yöntemlerin bir kısmını uygulayarak, KMT metotlarının amaçlarını daha iyi anlayacaklardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. BİT projelerinin yaşam döngüsü içerisinde tasarımcının rolünü anlamak
II. Kullanıcı deneyimi, kullanılabilirlik ve kullanıcı merkezli tasarım kavramlarını anlamak
III. BİT projelerinde, kullanıcıyı proje geliştirme sürecine dahil etmenin ve gereksinim analizinin yöntemlerini ve gerekliliğini anlamak.
IV. BİT projelerinde, kullanıcıyı tasarım süreçlerine dahil etmenin yöntemlerini ve gerekliliğini anlamak.
IV. BİT projelerinde, kullanıcıyı değerlendirme süreçlerine dahil etmenin yöntemlerini ve gerekliliğini anlamak.
VI. Kullanıcı merkezli tasarım süreçlerini takip ederek bir BİT projesi planlama becerisini kazanmak.

Dersin İçeriği

Ders içeriği, kullanıcı merkezli tasarımı bir süreç olarak anlayarak bu sürecin farklı aşamalarında kullanılan farklı yöntemleri öğrenmek üzerine kurgulanmıştır. Bu yöntemlerin bir kısmı, dar kapsamlı projelerde uygulanarak incelenecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yazılım Yaşam Döngüsü Yazılım mühendisliği yöntemleri Yaşam döngüsü içerisinde kullanıcı merkezli tasarım
2) Kullanıcı Performans Testleri Etkinlik Ödev VI: Performans testi gerçekleştirme ve verileri analiz için hazırlama
2) İşlevsellik ve Kullanılabilirlik Kullanılabilirlikten öte kavramlar
3) BİT projeleri planlamasında KMT yöntemleri Persona Yöntemi vaka çalışması Bağlam Analizi vaka çalışması Ödev I: Rakip Analizi vaka çalışması
4) Rakip Analizi vaka çalışması sunumları
5) BİT projeleri gereksinim analizinde KMT yöntemleri Ödev II: Bağlamsal Sorgulama vaka analizi
6) Bağlamsal Sorgulama vaka analizi sunumları İlginlik diyagramı Görev analizi
7) Tasarım talimatnameleri Ödev III: Kağıt prototipleme
8) Kağıt prototip sunumları Oz büyücüsü yöntemi
9) Tasarım Kalıpları BİT projeleri implementasyonunda KMT yöntemleri
10) BİT projelerinde kullanılabilirlik test ve ölçüm yöntemleri Ödev IV: Kullanılabilirlik anketleri
11) Kullanıcı Performans Testleri Verimlilik Ödev V: Performans tesi senaryosu hazırlama
13) Performans testi sunumları Tanısal değerlendirme
14) Kullanılabilirlik ve kullanıcı deneyimi Kurum içerisinde kullanıcı deneyimi yaklaşımını yaygınlaştırmak

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Rogers, Y., Sharp, H., & Preece, J. (2011). Interaction design: beyond human-computer interaction. Wiley.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Ödev 5 % 50
Projeler 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ödevler 14 71
Toplam İş Yükü 113

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek