PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD4133 | Bilgi Teknolojisi Tasarımı | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İLKER BERKMAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, Bilgi ve iletişim teknolojileri alanında çalışacak tasarımcılara etkileşimli bilgisayar tabanlı projelerin yaşam çevrimine dair bir perspektif kazandırmaktır. BİT ürünlerinin kullanım kalitesini arttırmayı hedefleyen Kullanıcı Merkezli Tasarım yöntemleri, etkileşimli bir sistem tasarımının çeşitli adımları çerçevesinde ele alınacaktır. Öğrencileri, yaygın kullanılan Kullanıcı Merkezli Tasarım yöntemlerini öğrenecekler ve pilot projeler üzerinde bu yöntemlerin bir kısmını uygulayarak, KMT metotlarının amaçlarını daha iyi anlayacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. BİT projelerinin yaşam döngüsü içerisinde tasarımcının rolünü anlamak II. Kullanıcı deneyimi, kullanılabilirlik ve kullanıcı merkezli tasarım kavramlarını anlamak III. BİT projelerinde, kullanıcıyı proje geliştirme sürecine dahil etmenin ve gereksinim analizinin yöntemlerini ve gerekliliğini anlamak. IV. BİT projelerinde, kullanıcıyı tasarım süreçlerine dahil etmenin yöntemlerini ve gerekliliğini anlamak. IV. BİT projelerinde, kullanıcıyı değerlendirme süreçlerine dahil etmenin yöntemlerini ve gerekliliğini anlamak. VI. Kullanıcı merkezli tasarım süreçlerini takip ederek bir BİT projesi planlama becerisini kazanmak. |
Ders içeriği, kullanıcı merkezli tasarımı bir süreç olarak anlayarak bu sürecin farklı aşamalarında kullanılan farklı yöntemleri öğrenmek üzerine kurgulanmıştır. Bu yöntemlerin bir kısmı, dar kapsamlı projelerde uygulanarak incelenecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yazılım Yaşam Döngüsü Yazılım mühendisliği yöntemleri Yaşam döngüsü içerisinde kullanıcı merkezli tasarım | |
2) | Kullanıcı Performans Testleri Etkinlik Ödev VI: Performans testi gerçekleştirme ve verileri analiz için hazırlama | |
2) | İşlevsellik ve Kullanılabilirlik Kullanılabilirlikten öte kavramlar | |
3) | BİT projeleri planlamasında KMT yöntemleri Persona Yöntemi vaka çalışması Bağlam Analizi vaka çalışması Ödev I: Rakip Analizi vaka çalışması | |
4) | Rakip Analizi vaka çalışması sunumları | |
5) | BİT projeleri gereksinim analizinde KMT yöntemleri Ödev II: Bağlamsal Sorgulama vaka analizi | |
6) | Bağlamsal Sorgulama vaka analizi sunumları İlginlik diyagramı Görev analizi | |
7) | Tasarım talimatnameleri Ödev III: Kağıt prototipleme | |
8) | Kağıt prototip sunumları Oz büyücüsü yöntemi | |
9) | Tasarım Kalıpları BİT projeleri implementasyonunda KMT yöntemleri | |
10) | BİT projelerinde kullanılabilirlik test ve ölçüm yöntemleri Ödev IV: Kullanılabilirlik anketleri | |
11) | Kullanıcı Performans Testleri Verimlilik Ödev V: Performans tesi senaryosu hazırlama | |
13) | Performans testi sunumları Tanısal değerlendirme | |
14) | Kullanılabilirlik ve kullanıcı deneyimi Kurum içerisinde kullanıcı deneyimi yaklaşımını yaygınlaştırmak |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Rogers, Y., Sharp, H., & Preece, J. (2011). Interaction design: beyond human-computer interaction. Wiley. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Ödev | 5 | % 50 |
Projeler | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Ödevler | 14 | 71 |
Toplam İş Yükü | 113 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. | |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | |
3) | Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. | |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). | |
5) | Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. | |
6) | Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). | |
7) | Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. | |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. | |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | 3 |