ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD3150 | Ses Yapımı | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi YAHYA BURAK TAMER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin ana amacı öğrenciye ses prodüksiyonunun safhalarını tanıtmaktır. Katılımcının uygulama yapacağı bazı alanlar: Akustik ses objelerinin dijitalleştirilmesi, ses işleme yazılımları aracılığıyla ses editleme, çok kanallı ses miksajı, spektral şekillendirici ve dinamik kompresörlerin kullanımı. Ses prodüksiyonunun temelleri uygulamalar ve tasarım projeleri üzerinden değerlendirilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Ses prodüksiyonunun safhalarını analiz etmek. 2) Çok kanallı ses miksajı konseptini tanımlamak. 3) Ses kanallarının spektral denge konseptlerini tanımlamak. 4) Ses kanallarının dinamik denge konseptlerini tanımlamak. 5) Yüksek çözünürlüklü dijital ses işleme yazılımları aracılığıyla ses miksaj prensiplerini uygulamak. 6) Ses miksaj aşamasında otomasyon konseptini tanımlamak. 7) Spektral dengeyi korumak amacıyla ses mastering’I uygulamak. 8) Ses katmanlarının etkileşimlerini kuvvetlendirmek amacıyla ses editing teknikleri uygulamak. 9) Çeşitli ses prodüksiyon yaklaşımlarını değerlendirmek. 10) Prodüksiyonu tamamlama amacıyla ses kayıt / miksaj / mastering projeleri yaratmak. |
Ses tasarımı ve prodüksiyonu temelleri, Çok kanallı ses, Yüksek çözünürlüklü ses işleme yazılımları ile çalışmak, Çok kanallı ses miksajı, Ses şiddeti ve panoramik dağılım, Equalization ve dinamik kontrol, Dinamik ses işleme esasları, Otomasyon ve editleme teknikleri, Ses mastering’ine giriş, Mastering aşamasında Spektral ve Dinamik kontrol, Spektral şekillendirme, yönlendirme, Ses gruplama, Prodüksiyon analizi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş, ders içeriği değerlendirmesi | - |
2) | Ses tasarımı ve prodüksiyonu temelleri | Russ Martin. 2009. Sound Synthesis and Sampling. Focal Press: New York kaynağından pp 91-122 okuyunuz. |
3) | Çok kanallı sese giriş Yüksek çözünürlüklü ses işleme yazılımları ile çalışmak | Miranda, Eduardo Reck. 2002. Computer Sound Design: Synthesis Techniques and Programming. Focal Press: Oxford kaynağından pp 151-196 okuyunuz. |
4) | Çok kanallı ses miksajına giriş Ses şiddeti ve panoramik dağılım Ödev #1 | Holmes, Thom. 2008. Electronic & Experimental Music: Technology, Music and Culture. Routledge: New York kaynağından pp 48-91 okuyunuz. |
5) | Çok kanallı ses miksajı Equalization ve dinamik kontrol Ödev #2 | Ödev #1'i hazırlayınız. |
6) | Çok kanallı ses miksajı Dinamik ses işleme esasları Ödev #3 | Ödev #2'yi hazırlayınız. |
7) | Çok kanallı ses miksajı Otomasyon ve editleme teknikleri Proje #1: Ses miksajı | Ödev #3'ü hazırlayınız. |
8) | Ses mastering’ine giriş Ödev #4 | Proje #1: Ses miksajı'nı hazırlayınız. |
9) | Mastering aşamasında Spektral ve Dinamik kontrol Ödev #5 | Ödev #4'ü hazırlayınız. |
10) | Spektral şekillendirme, yönlendirme Ses gruplama | Ödev #5'i hazırlayınız. |
11) | Prodüksiyon analizi Final Projesi | - |
12) | Genel Tekrar Final Projesi Değerlendirme #1 | Final Projesi değerlendirmeleri için hazırlanınız. |
13) | Genel Tekrar Final Projesi Değerlendirme #2 | Final Projesi değerlendirmeleri için hazırlanınız. |
14) | Genel Tekrar Final Projesi Değerlendirme #3 | Final Projesi değerlendirmeleri için hazırlanınız. |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Russ Martin. 2009. Sound Synthesis and Sampling. Focal Press: New York. Manning, Peter. 2004. Electronic and Computer Music. Oxford University Press: New York. Holmes, Thom. 2008. Electronic & Experimental Music: Technology, Music and Culture. Routledge: New York. Miranda, Eduardo Reck. 2002. Computer Sound Design: Synthesis Techniques and Programming. Focal Press: Oxford. Demers, Joanna. 2010. Listening Through the Noise: The Aesthetics of Experimental Electronic Music. Oxford University Press: New York. Adlington, Robert eds. 2009. Sound Commitments: Avant‐garde Music and the Sixties. Oxford University Press: New York. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 15 | % 10 |
Ödev | 5 | % 20 |
Projeler | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 39 |
Proje | 1 | 10 |
Ödevler | 5 | 10 |
Final | 6 | 24 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak | |
2) | Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek | |
3) | Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek | |
4) | Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek | |
5) | Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek | |
6) | Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması | |
7) | Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak | |
8) | Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek | |
9) | Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak | |
10) | Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak | |
11) | Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek | |
12) | Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek |