MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD3150 | Ses Yapımı | Bahar Güz |
2 | 2 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi YAHYA BURAK TAMER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin ana amacı öğrenciye ses prodüksiyonunun safhalarını tanıtmaktır. Katılımcının uygulama yapacağı bazı alanlar: Akustik ses objelerinin dijitalleştirilmesi, ses işleme yazılımları aracılığıyla ses editleme, çok kanallı ses miksajı, spektral şekillendirici ve dinamik kompresörlerin kullanımı. Ses prodüksiyonunun temelleri uygulamalar ve tasarım projeleri üzerinden değerlendirilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Ses prodüksiyonunun safhalarını analiz etmek. 2) Çok kanallı ses miksajı konseptini tanımlamak. 3) Ses kanallarının spektral denge konseptlerini tanımlamak. 4) Ses kanallarının dinamik denge konseptlerini tanımlamak. 5) Yüksek çözünürlüklü dijital ses işleme yazılımları aracılığıyla ses miksaj prensiplerini uygulamak. 6) Ses miksaj aşamasında otomasyon konseptini tanımlamak. 7) Spektral dengeyi korumak amacıyla ses mastering’I uygulamak. 8) Ses katmanlarının etkileşimlerini kuvvetlendirmek amacıyla ses editing teknikleri uygulamak. 9) Çeşitli ses prodüksiyon yaklaşımlarını değerlendirmek. 10) Prodüksiyonu tamamlama amacıyla ses kayıt / miksaj / mastering projeleri yaratmak. |
Ses tasarımı ve prodüksiyonu temelleri, Çok kanallı ses, Yüksek çözünürlüklü ses işleme yazılımları ile çalışmak, Çok kanallı ses miksajı, Ses şiddeti ve panoramik dağılım, Equalization ve dinamik kontrol, Dinamik ses işleme esasları, Otomasyon ve editleme teknikleri, Ses mastering’ine giriş, Mastering aşamasında Spektral ve Dinamik kontrol, Spektral şekillendirme, yönlendirme, Ses gruplama, Prodüksiyon analizi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş, ders içeriği değerlendirmesi | - |
2) | Ses tasarımı ve prodüksiyonu temelleri | Russ Martin. 2009. Sound Synthesis and Sampling. Focal Press: New York kaynağından pp 91-122 okuyunuz. |
3) | Çok kanallı sese giriş Yüksek çözünürlüklü ses işleme yazılımları ile çalışmak | Miranda, Eduardo Reck. 2002. Computer Sound Design: Synthesis Techniques and Programming. Focal Press: Oxford kaynağından pp 151-196 okuyunuz. |
4) | Çok kanallı ses miksajına giriş Ses şiddeti ve panoramik dağılım Ödev #1 | Holmes, Thom. 2008. Electronic & Experimental Music: Technology, Music and Culture. Routledge: New York kaynağından pp 48-91 okuyunuz. |
5) | Çok kanallı ses miksajı Equalization ve dinamik kontrol Ödev #2 | Ödev #1'i hazırlayınız. |
6) | Çok kanallı ses miksajı Dinamik ses işleme esasları Ödev #3 | Ödev #2'yi hazırlayınız. |
7) | Çok kanallı ses miksajı Otomasyon ve editleme teknikleri Proje #1: Ses miksajı | Ödev #3'ü hazırlayınız. |
8) | Ses mastering’ine giriş Ödev #4 | Proje #1: Ses miksajı'nı hazırlayınız. |
9) | Mastering aşamasında Spektral ve Dinamik kontrol Ödev #5 | Ödev #4'ü hazırlayınız. |
10) | Spektral şekillendirme, yönlendirme Ses gruplama | Ödev #5'i hazırlayınız. |
11) | Prodüksiyon analizi Final Projesi | - |
12) | Genel Tekrar Final Projesi Değerlendirme #1 | Final Projesi değerlendirmeleri için hazırlanınız. |
13) | Genel Tekrar Final Projesi Değerlendirme #2 | Final Projesi değerlendirmeleri için hazırlanınız. |
14) | Genel Tekrar Final Projesi Değerlendirme #3 | Final Projesi değerlendirmeleri için hazırlanınız. |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Russ Martin. 2009. Sound Synthesis and Sampling. Focal Press: New York. Manning, Peter. 2004. Electronic and Computer Music. Oxford University Press: New York. Holmes, Thom. 2008. Electronic & Experimental Music: Technology, Music and Culture. Routledge: New York. Miranda, Eduardo Reck. 2002. Computer Sound Design: Synthesis Techniques and Programming. Focal Press: Oxford. Demers, Joanna. 2010. Listening Through the Noise: The Aesthetics of Experimental Electronic Music. Oxford University Press: New York. Adlington, Robert eds. 2009. Sound Commitments: Avant‐garde Music and the Sixties. Oxford University Press: New York. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 15 | % 10 |
Ödev | 5 | % 20 |
Projeler | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 39 |
Proje | 1 | 10 |
Ödevler | 5 | 10 |
Final | 6 | 24 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |