OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDS3007 Okul Deneyimi Bahar 1 4 3 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BURÇAK ÇAĞLA GARİPAĞAOĞLU
Öğ.Gör. NEŞE UYANIK
Öğ.Gör. BARIŞ ERDOĞAN
Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜR ERKUT ŞAHİN
Öğ.Gör. RUKİYE ÖZLEM ÖZTÜRK
Dr. Öğr. Üyesi ENİSA MEDE
Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA POLAT
Öğ.Gör. TUĞBA ÖZDİNÇ KATER
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Öğrenme ve öğretim ortamında okul içi çalışmaları öğrenmek, kavramak ve yorumlamak.
Öğretmenliğe hazırlamak, öğretim ilişkileri kurabilmek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Okul içinde bir öğretmenin yaşantısını öğrenir, öğrenci yaşantılarını gözlemler, öğretimdeki girdilerin eğitimsel gelişmeye katkısını gözlemler.
2. Eğitim ve öğretimle ilgili yasa, tüzük ve yönetmeliklerin işlerliğini gözlemler ve yorumlar.
3. Öğretmenlik mesleğine yönelik yaşantılar deneyimler. Okul ve sınıf içi çalışmalardaki yöntem, teknik ve stratejileri kavrar
4. Okuldaki eğitimle toplumsal gelişimi arasındaki ilişkileri kurar.
5. Okul organizasyonu ve müdürün çalışmalarındaki yasal işlemlerin gerçekleştirilmesini gözlemler, aksayan yönlere öneri getirir.
6. Okul organizasyonu ve okulun yetkilerini çağdaş eğitim gözüyle değerlendirir.

Dersin İçeriği

Öğretmenin ve bir öğrencinin okuldaki bir gününü gözlemleme, öğretmenin bir dersi işlerken dersi nasıl düzenlediğini, dersi hangi aşamalara böldüğünü, öğretim yöntem ve tekniklerini nasıl uyguladığını, derste ne tür etkinliklerden yararlandığını, dersin yönetimi için ve sınıfın kontrolü için öğretmenin neler yaptığını, öğretmenin dersi nasıl bitirdiğini ve öğrenci çalışmalarını nasıl değerlendirdiğini gözlemleme, okulun örgüt yapısını, okul müdürünün görevini nasıl yaptığını ve okulun içinde yer aldığı toplumla ilişkilerini inceleme, okul deneyimi çalışmalarını yansıtan portfolyo hazırlama.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin içeriğinin tartışılması
2) Öğrencinin bir okuldaki bir gününü gözlemleme, Konuyla ilgili okuma
3) Öğretmenin bir okuldaki bir gününü gözlemleme, Konuyla ilgili okuma
4) Öğretmenin bir dersi işlerken dersi nasıl düzenlediğini, dersi hangi aşamalara böldüğünü, İzlemek ve öğrenmek Konuyla ilgili okuma
5) Ders uygulamasında öğretim yöntem ve tekniklerini nasıl uyguladığını gözlemlemek ve öğrenmek Konuyla ilgili okuma
6) Öğretmenin derste farklı aktiviteleri nasıl uyguladığını gözlemlemek ve öğrenmek Konuyla ilgili okuma
7) Öğretmenin soru sorma tekniklerini gözlemlemek Konuyla ilgili okuma
8) Okulda kullanılan materyalleri gözlemlemek Konuyla ilgili okuma
9) Öğretmenin dersi nasıl bitirdiğini ve öğrenci çalışmalarını nasıl değerlendirdiğini gözlemleme Konuyla ilgili okuma
10) Okulun yönetim sistemini gözlemlemek Konuyla ilgili okuma
11) Okulun içinde yer aldığı toplumla ilişkilerini inceleme Konuyla ilgili okuma
12) Okul müdürünün görevini nasıl yaptığını inceleme Konuyla ilgili okuma
13) Gözlem bulgularını raporlaştırma Konuyla ilgili okuma
14) Okul deneyimi çalışmalarını yansıtan portfolyo hazırlama Konuyla ilgili okuma
15) Final haftası - Okul deneyimi dersi değerlendirmesi
16) Final haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Fakülte Okul İşbirliği YÖK DÜNYA BANKASI Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi: Ankara.
Diğer Kaynaklar: Alkan, C. (1997). Eğitim Teknolojisi. Anı Yayınları, Ankara.
Sönmez, V. (2003). Sevgi Eğitimi. Anı Yayınları, Ankara.
Tezcan, M. (2002).Postmodern ve Küresel Toplumda Eğitim. Anı Yayınları, Ankara.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Derse Özgü Staj 16 % 30
Ödev 14 % 30
Projeler 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Derse Özgü Staj 13 4 52
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 1 5
Proje 1 20 20
Ödevler 14 1 14
Toplam İş Yükü 105

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul öncesi eğitimde temel kavram, fikir ve uygulamalarını bilmek, bilimsel olarak yorumlayabilmek ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmektir.
2) 0-66 ay grubu çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini tanımak, bu özelliklere etki eden faktörleri bilmek, anlamak ve bu özellikleri eğitim sürecine yansıtabilmektir.
3) Okul öncesi eğitim için gerekli olan içerik, pedagojik ve meslek bilgisine ulaşmayı bilmek, bu bilgiyi elde etmek ve onu kullanabilmektir.
4) 0-66 ay grubu çocukların çok boyutlu gelişimleri göz önünde tutularak bilgi, beceri ve davranışların, anlamlı ve yaşama uyarlanabilir bir şekilde çocuklara öğretilmesi potansiyelini oluşturmaktır.
5) Her bir çocuk için esnek, bireyselleştirmeye uygun okulöncesi eğitim programları, öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri ile öğrenme ortamları geliştirmeyi, kullanmayı ve değerlendirmeyi bilmektir.
6) Okul öncesi eğitime uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve araçlarını bilmek, bunları geliştirmek ve kullanabilmektir.
7) Çocuklar, aileler ve toplumdaki bireyler ile olumlu, destekleyici ve yapıcı ilişkiler geliştirerek onların gelişim süreçlerine katkı sağlayacak projeler geliştirebilmek ve uygulayabilmektir.
8) Okul öncesi eğitimi farklı programlar ve farklı yaş gruplarıyla çalışma bilgi ve deneyimine sahip olmaktır.
9) Okul öncesi eğitimi alanında gelişim ve yenilikleri takip ederek, bilgi ve becerilerini güncelleştirerek ve mesleki bilgi-beceri anlamında kendini yenilemektir.
10) Okul öncesi eğitimcisi olarak diğer kişi ve kurumlarla işbirliği içinde okulöncesi eğitimi ve önemi konusunda toplumu bilinçlendirme bilgi ve becerisine sahip olmaktır.
11) Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üzerindeki düşüncelerini ve çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek paylaşabilmek ve bu sorunların çözümlerine yönelik projelerde sorumluluk alıp etkin bir şekilde çalışabilmektir.
12) Okul öncesi eğitimcisi olarak alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklara ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuatları bilmek ve onlara uygun davranmaktır.
13) Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmaktır.
14) Farklı kültürleri tanımak, saygı duymak, bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır.
15) Bilişim ve iletişim teknolojileri alanlarında yetkin olmak ve bunları mesleğinde etkili olarak kullanabilmektir.
16) İngilizceyi okul öncesi eğitimi alanında iletişim, bilgi paylaşımı, mesleki gelişim alanlarında etkin kullanabilmektir.