OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EDS3001 | Ölçme ve Değerlendirme | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GURSU ASIK |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. ALİ BAYKAL Doç. Dr. BURÇAK ÇAĞLA GARİPAĞAOĞLU Öğ.Gör. MÜRÜVVET ÇOLAKOĞLU Dr. Öğr. Üyesi GURSU ASIK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | YOK |
Dersin Amacı: | Bu ders, eğitim ve psikoloji alanlarında ölçmenin temellerine bir giriş dersidir. Öğrencileri psikometrik konularla ilgili bilgi ve becerilerle donatmayı amaçlar. Aynı zamanda, eğitimde ölçmenin kavram ve ilkelerini kazandırmayı hedefler. Bunlara ek olarak, sınav türlerinin özellikleri, sınıfiçi sınav hazırlama, soru yazma, sınav uygulama, sınav sonuçlarını yorumlama, ve sınavların niteliklerini değerlendirme gibi okul ortamlarında sınav uygulamalarının farklı yönlerini kuramla ilişkilendirerek işler. İleri düzeyde kavramlar ve ölçmede kullanılan istatistiksel uygulamalar hakkında da özet bilgi verir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - Psikometri terimlerine aşina hale gelir, - Farklı eğitimsel ölçme yöntem ve araç türleri ve her birinin farklı alanlarda farklı amaçlarla kullanımı hakkında farkındalık kazanır, - Eğitimde ölçmede merkezi kavramlar ve kalite standartlarını anlamaları, - Eğitim alanında sınav geliştirme sürecini kavrar, - Okul veya sınıflarda kullanılacak sınavları başarılı bir şekilde hazırlama konusunda beceri geliştirir, - Sınav ya da testlerdeki soru ya da maddeleri psikometrik ölçütlerle çözümler, - Sınav puanlarının nasıl yorumlanacağını anlar, - Belirli bir değişkenin ölçümü için kullanılabilecek ölçme araçlarını ve bunlarla ilgili kaynakları bulabilir, - Ölçme ve değerlendirmesi konusunda adalet ve duyarlılık duygusu geliştirir. |
Ölçme, değerlendirme ve ölçme tanımları Ölçüm ölçekleri Geçerlilik ve güvenilirlik Test puanlarının gösterimi ve yorumlanması Test ve anket maddelerinin yazılması Norm ve Kriter referanslı testler Test öğelerini analiz etme Test ve madde istatistikleri Ölçüm araçlarına ilişkin bilgi kaynakları Ölçüm türleri ve ölçüm aletleri Madde tepki kuramı ve klasik test kuramı Farklılaştırılmış değerlendirme Çevrimiçi değerlendirme Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri - Örnek Olay İncelemesi - Teknoloji Destekli Öğrenme - İşbirliğine Dayalı Öğrenme - Eğitsel Oyun - Anlatım - Okuma - Tartışma - Bireysel Çalışma - Problem Çözme - Yapay zeka araçlarının kullanımı |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Ders kurallarının ve müfredatın tartışılması | |
2) | Ölçme ve değerlendirme: kavram, ihtiyaç, kapsam; farklılık ve uygunluk Eğitsel ölçme ve değerlendirme: kavram, bağlam, sorunlar ve güncel eğilimler | |
3) | Ölçüm türleri: ordinal, nominal, interval, ratio | |
4) | Test puanlarının anlamı, Ölçmenin temel matematiği | |
5) | Ölçmenin temel matematiği (devam) Ham puanların standart puanlara, T puanlarına, C puanlarına, Z puanlarına, yüzdelik dilimlere dönüştürülmesi. Test puanlarının yorumlanması: niteliksel ve niceliksel | |
6) | İyi bir testin özellikleri Farklı test türleri için planlama Güvenilirlik - türleri, yöntemleri ve kullanılabilirliği | |
7) | Geçerlilik - türleri, yöntemleri ve kullanılabilirliği | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Madde analizi, madde güçlük indeksi, madde ayırt edicilik indeksi, çeldirici analizi | |
10) | Test ve anket maddeleri yazma (Seçilmiş cevap tipi maddeler) Çoktan seçmeli test: avantajları ve sınırlamaları Seçilen yanıt türü T/F, Evet/Hayır soruları Test ve anket maddeleri yazma (Yapılandırılmış yanıt tipi maddeler) | |
11) | Kısa cevap tipi test: avantajları ve sınırlamaları Deneme tipi test: avantajları ve sınırlamaları | |
12) | Rubrik (dereceli puanlama anahtarı) geliştirme | |
13) | Performans değerlendirmesi ve portfolyo Sözlü değerlendirme Değerlendirmede teknoloji kullanımı | |
14) | Biçimlendirici ve özetleyici değerlendirme Farklılaştırılmış değerlendirme Öğrenciler için geri bildirim yöntemleri |
Ders Notları / Kitaplar: | Thorndike, R. M. & Thorndike-Christ, T. M. (2013). Measurement and Evaluation in Psychology and Education (8th Ed.). Prentice Hall. Reynolds, C. R., Livingston, R. B., Willson, V. L., & Willson, V. (2010). Measurement and assessment in education. Upper Saddle River: Pearson Education International. Kubiszyn, T., & Borich, G. (2015). Educational testing and measurement (11th ed.). John Wiley & Sons Incorporated. Miller, M. D., Linn, R. L., & Gronlund N. E. (2009). Measurement and Assessment in Teaching (10th ed.). Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, NJ. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 5 | % 20 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Küçük Sınavlar | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 99 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Okul öncesi eğitimde temel kavram, fikir ve uygulamalarını bilmek, bilimsel olarak yorumlayabilmek ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmektir. | |
2) | 0-66 ay grubu çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini tanımak, bu özelliklere etki eden faktörleri bilmek, anlamak ve bu özellikleri eğitim sürecine yansıtabilmektir. | |
3) | Okul öncesi eğitim için gerekli olan içerik, pedagojik ve meslek bilgisine ulaşmayı bilmek, bu bilgiyi elde etmek ve onu kullanabilmektir. | |
4) | 0-66 ay grubu çocukların çok boyutlu gelişimleri göz önünde tutularak bilgi, beceri ve davranışların, anlamlı ve yaşama uyarlanabilir bir şekilde çocuklara öğretilmesi potansiyelini oluşturmaktır. | |
5) | Her bir çocuk için esnek, bireyselleştirmeye uygun okulöncesi eğitim programları, öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri ile öğrenme ortamları geliştirmeyi, kullanmayı ve değerlendirmeyi bilmektir. | |
6) | Okul öncesi eğitime uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve araçlarını bilmek, bunları geliştirmek ve kullanabilmektir. | |
7) | Çocuklar, aileler ve toplumdaki bireyler ile olumlu, destekleyici ve yapıcı ilişkiler geliştirerek onların gelişim süreçlerine katkı sağlayacak projeler geliştirebilmek ve uygulayabilmektir. | |
8) | Okul öncesi eğitimi farklı programlar ve farklı yaş gruplarıyla çalışma bilgi ve deneyimine sahip olmaktır. | |
9) | Okul öncesi eğitimi alanında gelişim ve yenilikleri takip ederek, bilgi ve becerilerini güncelleştirerek ve mesleki bilgi-beceri anlamında kendini yenilemektir. | |
10) | Okul öncesi eğitimcisi olarak diğer kişi ve kurumlarla işbirliği içinde okulöncesi eğitimi ve önemi konusunda toplumu bilinçlendirme bilgi ve becerisine sahip olmaktır. | |
11) | Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üzerindeki düşüncelerini ve çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek paylaşabilmek ve bu sorunların çözümlerine yönelik projelerde sorumluluk alıp etkin bir şekilde çalışabilmektir. | |
12) | Okul öncesi eğitimcisi olarak alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklara ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuatları bilmek ve onlara uygun davranmaktır. | |
13) | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmaktır. | |
14) | Farklı kültürleri tanımak, saygı duymak, bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır. | |
15) | Bilişim ve iletişim teknolojileri alanlarında yetkin olmak ve bunları mesleğinde etkili olarak kullanabilmektir. | |
16) | İngilizceyi okul öncesi eğitimi alanında iletişim, bilgi paylaşımı, mesleki gelişim alanlarında etkin kullanabilmektir. |