İNGİLİZCE ÖĞRETMENLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EDS3001 | Ölçme ve Değerlendirme | Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GURSU ASIK |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. ALİ BAYKAL Doç. Dr. BURÇAK ÇAĞLA GARİPAĞAOĞLU Öğ.Gör. MÜRÜVVET ÇOLAKOĞLU Dr. Öğr. Üyesi GURSU ASIK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | YOK |
Dersin Amacı: | Bu ders, eğitim ve psikoloji alanlarında ölçmenin temellerine bir giriş dersidir. Öğrencileri psikometrik konularla ilgili bilgi ve becerilerle donatmayı amaçlar. Aynı zamanda, eğitimde ölçmenin kavram ve ilkelerini kazandırmayı hedefler. Bunlara ek olarak, sınav türlerinin özellikleri, sınıfiçi sınav hazırlama, soru yazma, sınav uygulama, sınav sonuçlarını yorumlama, ve sınavların niteliklerini değerlendirme gibi okul ortamlarında sınav uygulamalarının farklı yönlerini kuramla ilişkilendirerek işler. İleri düzeyde kavramlar ve ölçmede kullanılan istatistiksel uygulamalar hakkında da özet bilgi verir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - Psikometri terimlerine aşina hale gelir, - Farklı eğitimsel ölçme yöntem ve araç türleri ve her birinin farklı alanlarda farklı amaçlarla kullanımı hakkında farkındalık kazanır, - Eğitimde ölçmede merkezi kavramlar ve kalite standartlarını anlamaları, - Eğitim alanında sınav geliştirme sürecini kavrar, - Okul veya sınıflarda kullanılacak sınavları başarılı bir şekilde hazırlama konusunda beceri geliştirir, - Sınav ya da testlerdeki soru ya da maddeleri psikometrik ölçütlerle çözümler, - Sınav puanlarının nasıl yorumlanacağını anlar, - Belirli bir değişkenin ölçümü için kullanılabilecek ölçme araçlarını ve bunlarla ilgili kaynakları bulabilir, - Ölçme ve değerlendirmesi konusunda adalet ve duyarlılık duygusu geliştirir. |
Ölçme, değerlendirme ve ölçme tanımları Ölçüm ölçekleri Geçerlilik ve güvenilirlik Test puanlarının gösterimi ve yorumlanması Test ve anket maddelerinin yazılması Norm ve Kriter referanslı testler Test öğelerini analiz etme Test ve madde istatistikleri Ölçüm araçlarına ilişkin bilgi kaynakları Ölçüm türleri ve ölçüm aletleri Madde tepki kuramı ve klasik test kuramı Farklılaştırılmış değerlendirme Çevrimiçi değerlendirme Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri - Örnek Olay İncelemesi - Teknoloji Destekli Öğrenme - İşbirliğine Dayalı Öğrenme - Eğitsel Oyun - Anlatım - Okuma - Tartışma - Bireysel Çalışma - Problem Çözme - Yapay zeka araçlarının kullanımı |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Ders kurallarının ve müfredatın tartışılması | |
2) | Ölçme ve değerlendirme: kavram, ihtiyaç, kapsam; farklılık ve uygunluk Eğitsel ölçme ve değerlendirme: kavram, bağlam, sorunlar ve güncel eğilimler | |
3) | Ölçüm türleri: ordinal, nominal, interval, ratio | |
4) | Test puanlarının anlamı, Ölçmenin temel matematiği | |
5) | Ölçmenin temel matematiği (devam) Ham puanların standart puanlara, T puanlarına, C puanlarına, Z puanlarına, yüzdelik dilimlere dönüştürülmesi. Test puanlarının yorumlanması: niteliksel ve niceliksel | |
6) | İyi bir testin özellikleri Farklı test türleri için planlama Güvenilirlik - türleri, yöntemleri ve kullanılabilirliği | |
7) | Geçerlilik - türleri, yöntemleri ve kullanılabilirliği | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Madde analizi, madde güçlük indeksi, madde ayırt edicilik indeksi, çeldirici analizi | |
10) | Test ve anket maddeleri yazma (Seçilmiş cevap tipi maddeler) Çoktan seçmeli test: avantajları ve sınırlamaları Seçilen yanıt türü T/F, Evet/Hayır soruları Test ve anket maddeleri yazma (Yapılandırılmış yanıt tipi maddeler) | |
11) | Kısa cevap tipi test: avantajları ve sınırlamaları Deneme tipi test: avantajları ve sınırlamaları | |
12) | Rubrik (dereceli puanlama anahtarı) geliştirme | |
13) | Performans değerlendirmesi ve portfolyo Sözlü değerlendirme Değerlendirmede teknoloji kullanımı | |
14) | Biçimlendirici ve özetleyici değerlendirme Farklılaştırılmış değerlendirme Öğrenciler için geri bildirim yöntemleri |
Ders Notları / Kitaplar: | Thorndike, R. M. & Thorndike-Christ, T. M. (2013). Measurement and Evaluation in Psychology and Education (8th Ed.). Prentice Hall. Reynolds, C. R., Livingston, R. B., Willson, V. L., & Willson, V. (2010). Measurement and assessment in education. Upper Saddle River: Pearson Education International. Kubiszyn, T., & Borich, G. (2015). Educational testing and measurement (11th ed.). John Wiley & Sons Incorporated. Miller, M. D., Linn, R. L., & Gronlund N. E. (2009). Measurement and Assessment in Teaching (10th ed.). Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, NJ. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 5 | % 20 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Küçük Sınavlar | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 99 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 1.Ulusal ve uluslararası standartlar açısından öğretmenlik meslegi, İngilizce öğretmenliği ve eğitim teknolojilerine yönelik en yeni bilgiler, araçlar ve diğer bilimsel kaynaklara ilişkin kavramları tanımlamak. | |
1) | 1 İngilizceyi iyi konuşur ve İngiliz Dilinin eğitimiyle ve pedagojik formasyonuyla ilgili kavramları etkili kulanır. 2 Yabancı dil eğitimiyle ilgili öğretim programlarını, yaklaşımlarını , yöntemlerini ve ölçme değerlendirme bilgisini kullanır. 3 Öğrencilerin gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji yöntem ve tekniklerini uygular. 4 Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda konuyla ilgili uygun materyal geliştirir. 5 Teknolojiyi yabancı dil eğitimi uygulamalarında entegre eder. | |
2) | 2.İngilizce dilinin seslerine, eklerine, dilbilgisine, kelimelerine hakim bir biçimde dili etkin olarak kullanır. | |
3) | 3. Dil edinimi teorileri konusundaki bilgisi ile teorileri ve bu alandaki araştırmaları dil öğretiminine uygular. | |
4) | 4. İngilizce öğretiminde kullanılabilecek materyal ve kaynaklara eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşarak, sınıf ve öğrenci ihtiyaçlarına göre gerekli biçimde materyal geliştirebilir. | |
5) | 5. İngilizce öğretiminde kullanılabilecek etkili yazılım ve teknolojik kaynaklara ulaşıp bunların uygunluğuna karar vererek etkin biçimde sınıf içinde ve dışında bu kaynakları kullanabilir. | |
6) | 6.Öğrencilerin konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini geliştirmek için çeşitli yöntem ve metodları kullanır. | |
7) | 7. İngilizce öğretim süreçlerini planlar. | |
8) | 8. İngilizce öğretimine uygun sınıf ortamları organize eder. | |
9) | 9. İngilizce bilgi ve kullanma becerisini ölçmek ve değerlendirmek için farklı materyaller ve testler geliştirerek ve öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 5 |
10) | 10. Dil öğrenmede kültürün rolünü ve etkisini ele alan araştırmalara, prensiplere ve metotlara ilişkin bilgisiyle öğrencilerin kültürlerarası iletişim ve pragmatik becerilerini geliştirmek için bunları uygular. | |
11) | 11. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, işbirliği içinde çalışarak sorumluluklarını yerine getirir. | |
12) | 12. Mesleki ve etik kural ve ilkeleri göz önünde bulundurur. | 5 |
13) | 13. Dil öğrenimi ve öğretimi alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip ederek çalışmaların pedagojik etkilerini uygular. | 4 |
14) | 14. Yansıtıcı düşünme ve öğretme kullanarak öğretim becerilerini ve öğretmenlik mesleki yeterliliklerini irdeler. | 4 |
15) | 15. Yaşam boyu öğrenme bilgi ve becerisine ve bilgiye ulaşma yollarına ilişkin bilgisiyle etkili üst bilişsel teknikleri kullanarak bunu öğrencilere aktarır. | 4 |
16) | 16. İlk ve ortaöğretimdeki öğrencilerin ilgilerine, ihtiyaçlarına, bireysel farklılıklarına ve gelişimsel özelliklerine uygun öğrenme stratejilerini ve teknoloji kaynaklarını değerlendirerek kullanır. |