REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDS2003 Bilimsel Araştırma Yöntemleri Güz 3 0 3 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: YOK
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere eğitim alanında bilimsel araştırma yöntemleri konusunda bir giriş dersi niteliğindedir. Sosyal bilimlerde nicel ve nitel araştırma yöntemlerine genel bir bakış sunulur. Nicel yöntemler çatısı altındaki konulardan bazıları, araştırma dizaynı, örnekleme ve ölçmedir. Nitel yöntemler kısmı ise nicel ile nitel yöntemlerin bir karşılaştırması ile bu yöntemlerde veri toplama ve veri analizi yöntemlerinden oluşur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenciler,
• Yaşamımızda eğitim kuram ve araştırmalarının rolu ile ilgili bilgilerini artıracaklardır.
• Eğitim araştırmalarına farklı yaklaşımlarla ilgili bilgilerini artıracaklardır.
• Eğitim araştırmalarında gözönünde bulundurulması gereken çok çeşitli faktörlerle ilgili anlayışlarını geliştireceklerdir.
• Eğitim araştırmalarında güncel konularla ilgili farkındalıklarını geliştireceklerdir.
• Eğitim araştırmalarında etikle ilgili bilgi ve farkındalıklarını geliştireceklerdir.
• Eğitim alanında yapılmış araştırmaları anlama ve değerlendirme becerilerini geliştireceklerdir.
• Eğitim alanında bir araştırma planı hazırlama becerilerini geliştireceklerdir.
• Bilgi üretme ve edinmede bilimsel araştırmanın önemini takdirlerinı artıracaklardır.
• Eğitimle ilgili olgular hakkında farklı yaklaşımların olduğunun farkına daha fazla varacaklar ve bu farklılıkları öğrenme ve kabullenme isteklerini artıracaklardır.

Dersin İçeriği

Nitel ve nicel araştırmalar, alanyazın taraması, kuramsal çerçeve, örneklem, veri toplama araçları, etik kurallar, veri analizi, geçerlilik ve güvenirlik, APA kuralları.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilimsel araştırma. Nitel ve nicel araştırmaların ayrımı Chapters 1: Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative.
2) Alanyazın tarama, araştırma problemi ve araştırma sorusu Chapters 2-3: Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative.
3) Kuramsal çerçeve Chapter 5: Shank, G., & Brown, L. (2007). Exploring educational research literacy.
4) Hipotez ve değişkenler Chapter 4: Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative.
5) Örneklem Chapter 5: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications.
6) Enstrüman ve anket Chapter 6: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications.
7) Gözlem ve görüşme Chapter 7: Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative.
8) Veri toplama Chapters 5-7: Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative.
9) Veri toplama ve etik kuralları Chapters 5-7: Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative.
10) Nicel veri analizi Chapter 6: Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative.
11) Nitel veri analizi Chapter 8: Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative.
12) Araştırma geçerlilik ve güvenirlik İnternet kaynakları ve ders notları
13) Yorumlama, rapor etme ve APA Chapter 9: Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative.
14) Karma araştırma yöntemin temelleri Chapter 12: Shank, G., & Brown, L. (2007). Exploring educational research literacy.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Diğer Kaynaklar: Shank, G., & Brown, L. (2007). Exploring educational research literacy. Routledge. London.
Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications. Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 6 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 1 16
Rapor Teslimi 6 6 36
Final 1 9 9
Toplam İş Yükü 103

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. 5
2) Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. 4
3) Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. 3
4) Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. 4
5) Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. 3
6) Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. 4
7) Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. 3
8) Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar 3
9) Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. 4
10) Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. 4
11) Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. 4
12) Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. 5
13) Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. 4
14) Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. 3
15) Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. 4