OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDS1001 Eğitim Bilimlerine Giriş Güz 2 2 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. NEŞE UYANIK
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Öğ.Gör. NEŞE UYANIK
Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA POLAT
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders, eğitim sisteminde bir meslek olarak öğretmenliği tanıtan zenginleştirilmiş, entegre bir hizmet öncesi derstir. Farklı bir toplumda çağdaş ve etik perspektiflerden tarihsel, felsefi, sosyolojik unsurları içeren çeşitli eğitim konuları sunar. Öğretmenlerin, okulların ve öğrencilerin rolleri, sorumlulukları, eğitim bağlamında aile, sınıf, okul ve toplum sosyolojisindeki makro ve mikro yaklaşımlar içinde incelenecektir. Yüzyıllar boyunca eğitim alanıyla ilgili olan ve bu alanı etkileyen çeşitli düşünce okulları ve felsefeler; tarihsel olaylara ve kişilere atıfta bulunularak ele alınacaktır.

Bu ders, öğrencilerin alacakları 4 yıllık öğretmenlik eğitimi için bir temel oluşturmaktadır. Öğrencilerde, o noktadan sonra öğrenecekleri her şey için referans olarak kullanacakları bir temel geliştirmeyi amaçlamaktadır. Öğretmenlik bir meslektir, eğitim ise kendine özgü bakış açıları olan ve mezunların bu bakış açılarını içselleştirip hayatlarının her alanında kullanmalarını umdukları belirli bir zihniyetin oluşmasını sağlayan bir bilimdir. Dolayısıyla bu ders, öğrencilerin daha sonra hangi mesleği seçerlerse seçsinler, sonunda eğitimci olacakları bir yolculuğa başlamalarını amaçlamaktadır.

Bu ders, öğretmen adaylarının uzun yıllardır içinde bulundukları eğitim alanını ve okullaşma sürecini daha bilimsel, profesyonel ve makro bir bakış açısıyla anlayabilmeleri için gerekli teorik bilgiyi sağlamaktadır. Bu, öğretmenliğin tüm alanları ve seviyeleri için temeldir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Bir toplumda eğitim sistemini oluşturan ana unsurları tanımlayar ve açıklar,
- Eğitim sistemlerini etkileyen çeşitli teorileri bilir,
- Farklı SED, cinsiyet ve etnik gruplar arasındaki okul başarısı farklılıklarının nedenlerini anlar ve açıklar,
- Devletin ve toplumun her bir parçasının tüm unsurlarıyla eğitim sistemini nasıl şekillendirdiğini ve etkileşime girdiğini kavramsallaştırır ve bu etkileşimler arasındaki neden-sonuç ilişkilerini açıklar

Dersin İçeriği

Tanışma ve öğretmenlik mesleğinin tanıtımı, etkili öğretmenler
Fonksiyonalist teori, Çatışma teorisi & Ötekileştirme
Kültür, Sosyalleşme ve Eğitim
Sosyal Sınıf, Irk ve Okul Başarısı
Felsefe ve eğitim felsefesi ile ilgili temel kavramlar,
Eğitim felsefeleri: İdealizm, Realizm, Pragmatizm, Varoluşçuluk, Post-Modernizm
Eğitim teorileri: Daimicilik, Esasicilik, İlerlemecilik, Sosyal Yeniden Yapılandırmacılık ve Eleştirel Teori

Bu, öğrencilere eğitimci olma konusunda bir bakış açısı kazandırmak için giriş niteliğinde bir derstir. Eğitim, pedagoji ve sosyal bilimlerle ilgili diğer birçok ders gibi bu ders de çok fazla derinlemesine düşünme, katılım, okuma ve yazma gerektirir. Bu nedenle, öğrencilerin sınıfa derinlemesine tartışma ve derinlemesine düşünmeye hazır bir şekilde gelmeleri beklenmekte, bu da anlatılanları dikkatle takip etmeyi ve eleştirel düşünmeyi gerektirmektedir. Anlatım, tartışma, yansıtma, Sokratik yöntem ve anekdot örnekleri bu ders için çeşitli öğretim yöntemleri arasında yer alacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş. Öğretmenlik mesleğini anlamak
2) Etkili öğretmenin özellikleri
3) Fonksiyonalist teori, Çatışma teorisi & Ötekileştirme
4) Fonksiyonalist teori, Çatışma teorisi & Ötekileştirme
5) Kültür, Sosyalleşme ve Eğitim
6) Kültür, Sosyalleşme ve Eğitim
7) Sosyal Sınıf, Irk ve Okul Başarısı
8) Ara Sınav
9) Felsefe ve eğitim felsefesi ile ilgili temel kavramlar
10) Felsefe ve eğitim felsefesi ile ilgili temel kavramlar
11) Eğitim felsefeleri: İdealizm, Realizm, Pragmatizm, Varoluşçuluk, Post-Modernizm
12) Eğitim felsefeleri: İdealizm, Realizm, Pragmatizm, Varoluşçuluk, Post-Modernizm
13) Theories of education: Perennialism, Essentialism, Progressivism, Social Reconstructivsm, Critical Theory
14) Eğitim teorileri: Daimicilik, Esasicilik, İlerlemecilik, Toplumsal Yeniden Yapılanma, Eleştirel Teori

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Orstein, A.C., Levine, D.U., Guek, G., Vocke, D.E.. Foundations of Education. 5 th & 12th Editions.
Diğer Kaynaklar: Ballentine, J.H. (1989). Ch1: “Sociology of education” (pp.40-54). The Sociology of Education:A Systematic Analysis. London: Prentice-Hall.)
•Hamiloğlu,K. (2001). “The history of education in Turkey” (pp.70-107). The teacher training policies in Turkey in a changing socio-political context from 1946 to the present day. (Unpublished PhD dissertation, Boğaziçi University, İstanbul)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 2 25 50
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 138

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul öncesi eğitimde temel kavram, fikir ve uygulamalarını bilmek, bilimsel olarak yorumlayabilmek ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmektir. 2
2) 0-66 ay grubu çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini tanımak, bu özelliklere etki eden faktörleri bilmek, anlamak ve bu özellikleri eğitim sürecine yansıtabilmektir. 2
3) Okul öncesi eğitim için gerekli olan içerik, pedagojik ve meslek bilgisine ulaşmayı bilmek, bu bilgiyi elde etmek ve onu kullanabilmektir. 3
4) 0-66 ay grubu çocukların çok boyutlu gelişimleri göz önünde tutularak bilgi, beceri ve davranışların, anlamlı ve yaşama uyarlanabilir bir şekilde çocuklara öğretilmesi potansiyelini oluşturmaktır. 3
5) Her bir çocuk için esnek, bireyselleştirmeye uygun okulöncesi eğitim programları, öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri ile öğrenme ortamları geliştirmeyi, kullanmayı ve değerlendirmeyi bilmektir. 3
6) Okul öncesi eğitime uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve araçlarını bilmek, bunları geliştirmek ve kullanabilmektir. 3
7) Çocuklar, aileler ve toplumdaki bireyler ile olumlu, destekleyici ve yapıcı ilişkiler geliştirerek onların gelişim süreçlerine katkı sağlayacak projeler geliştirebilmek ve uygulayabilmektir. 3
8) Okul öncesi eğitimi farklı programlar ve farklı yaş gruplarıyla çalışma bilgi ve deneyimine sahip olmaktır. 3
9) Okul öncesi eğitimi alanında gelişim ve yenilikleri takip ederek, bilgi ve becerilerini güncelleştirerek ve mesleki bilgi-beceri anlamında kendini yenilemektir. 3
10) Okul öncesi eğitimcisi olarak diğer kişi ve kurumlarla işbirliği içinde okulöncesi eğitimi ve önemi konusunda toplumu bilinçlendirme bilgi ve becerisine sahip olmaktır. 3
11) Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üzerindeki düşüncelerini ve çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek paylaşabilmek ve bu sorunların çözümlerine yönelik projelerde sorumluluk alıp etkin bir şekilde çalışabilmektir. 3
12) Okul öncesi eğitimcisi olarak alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklara ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuatları bilmek ve onlara uygun davranmaktır. 3
13) Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmaktır. 3
14) Farklı kültürleri tanımak, saygı duymak, bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır. 3
15) Bilişim ve iletişim teknolojileri alanlarında yetkin olmak ve bunları mesleğinde etkili olarak kullanabilmektir. 3
16) İngilizceyi okul öncesi eğitimi alanında iletişim, bilgi paylaşımı, mesleki gelişim alanlarında etkin kullanabilmektir.