SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
IB4632 Uluslararası İşletme Bahar 3 0 3 7
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi AYLA ESEN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi AYLA ESEN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut Değil
Dersin Amacı: Küreselleşme ve yeni ekonomi, dünya kaynaklarını kullanabilme yolunda yöneticiler için yeni fırsatlar yaratmaktadır. Bu olgu aynı zamanda yöneticileri uluslararası rekabet ortamında, strateji ve örgüt yapılarında çok daha büyük bir karmaşıklıkla mücadele etmelerini gerektirmektedir. Bu ders, uluslararası alanda faaliyet gösteren firmaların ve çok uluslu işletmelerin karşı karşıya kaldığı stratejik ve örgütsel problemler üzerinde yoğunlaşacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersin sonunda katılımcılar sırasıyla: (1) firmaları uluslararası pazarlarda faaliyet göstermeye sevkeden stratejik motifleri (saikleri); (2) çok uluslu şirketlerin ortaya çıkış nedenlerini; (2) uluslararası rekabet çevresi güçlerini analiz etmeyi; (3) uluslararası pazarlara girişte uygulanan stratejik yaklaşımları değerlendirmeyi; ve (4) uluslararası stratejik planlama sürecinin evrelerini uygulamalı olarak öğrenmiş olacaklardır.

Dersin İçeriği

1. Çok Uluslu Şirketlerde Örgütsel Yapı

2. Hafta: Uluslararası Üretim Stratejileri

3. Uluslararası Pazarlama Stratejileri

4. Çok Uluslu İşletmelerde İnsan Kaynakları Yönetimi

5. Küresel Yöneticilerde Liderlik ve Motivasyon

6. Politik Risk ve Uluslararası Müzakere Stratejileri

7. Uluslararası Ortaklaşa Girişimler ve Stratejik İttifaklar

8. Çok Uluslu Şirketlerde Örgütsel Yapı

9. Uluslararası Üretim Stratejileri

10. Uluslararası Pazarlama Stratejileri

11. Çok Uluslu İşletmelerde İnsan Kaynakları Yönetimi

12. Küresel Yöneticilerde Liderlik ve Motivasyon

13. Politik Risk ve Uluslararası Müzakere Stratejileri


Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Küreselleşme
3) Politik Ekonomide Ulusal Farklılıklar
4) Kültür Farklılıkları
5) Uluslararası Ticarette Politik Ekonomi
6) Doğrudan Yabacı Yatırımlar
7) Bölgesel Ekonomik Entegrasyon
8) Tekrar
9) Uluslararası İşletme Stratejisi
10) Yabancı Pazarlara Giriş
11) Hafta: Küresel Üretim, dışa açılma ve lojistik
12) Küresel Pazarlama ve Ar-Ge
13) Global İnsan Kaynakları Yönetimi
14) Genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Global Business Today (2011) Charles W. L. Hill, 8th ed., McGraw-Hill.
Diğer Kaynaklar: Multinational Enterprises and the Global Economy (2008) John H. Dunning and Sarianna M. Lundan, 2nd. Edition, Edward Elgar, Cheltanham.

International Business (2004) Griffin and Pustay, Prentice Hall, International Edition.

International Management (2000) Paul W. Beamish, Allen J. Morrison, Philiph M. Rosenzweig and Andrew C. Inkpen, Mc-Graw Hill.

Transnational Management (1995) Christopher A. Bartlett and Sumantra Ghoshal, 2nd edition, Mc-Graw Hill.

Managing Across Borders: The Transnational Solution (1998) Christopher A. Bartlett and Sumantra Ghoshal, 2nd edition, Harvard Business School Press.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 15
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 120
Küçük Sınavlar 3 3
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 167

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 1
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 1
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 1
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 1
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 1
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 1
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi; siyaset sosyolojisi; toplumsal cinsiyet sosyolojisi; beden sosyolojisi; görsel sosyoloji; iş sosyolojisi; din sosyolojisi; bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 1
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 1
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 1
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 1
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 1
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 1