TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IB4611 | İşletme Etiği | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHU ERGEN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. BİLGE UYAN ATAY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrenciler; (a) etik teorileri, gerçek kamu yararına sahip etik faaliyetleri üstlenmek için kurumsal yapılardan ve kar amacı gütmeyen kuruluşların deneyimlerinden nasıl yararlanacak, (b) etik ve kurumsal kişisel çıkar arasındaki ilişki ve (c) girişimlerin iyi etik davranışlarda bulunup bulunmadıklarını nasıl değerlendirebilecekleri uygulamaları õğrenecekler. Bu ders sayesinde, işletme veya diğer bölümlerden öğrenciler, özel sektörün eylemleri ve bunların paydaşlarıyla ilişkileri hakkında daha iyi bir anlayış geliştireceklerdir. Paydaş teorisi, vekalet teorisi, kurumsal yönetim, içeriden eğitim, rüşvet, ayrımcılık, kurumsal ve sosyal sorumluluk gibi potansiyel olarak tartışmalı konulara ilişkin uygun iş politikalarını ve uygulamalarını öğrenecekler. Sonunda dünya çapındaki birçok vaka örneğinden ders alacaklar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda: 1- Etik senaryoların değerlendirilmesine yardımcı olmak amacıyla ilgili teorileri tartışarak etik ile iş dünyası ve toplum arasındaki ilişkiyi keşfedebilecek, 2-Etik, ahlâk ve değerler arasındaki ilişkiyi/farklılıkları açıklar ve her birinin kültürel farklılıklara ilişkin örneklerini tartışabilecek. 3-Günlük etik olaylarını okuyun ve etik teorilerini belirleyerek muhakeme yapabilecek. 4- İşletmenin eylemlerini ve stratejik kararlarını etik açıdan değerlendirebilecek. 5- İşletmenin tüm paydaşlarını öğrenin, öncelik düzeylerine göre analiz edebilecek. Hangi paydaşın en önemli olduğunu ve hangisinin toplumumuz ve ekosistemimiz için gerçekten doğru seçim olduğunu analiz edebilecek. 6- Çok uluslu büyük şirketlerin kurumsal yönetim raporunu okuyun ve yerel bir şirketle karşılaştırın ve hangi açılardan farklı olduklarını tartışabilecek. 7- Farklı şirketler arasında yönetişim yapısında 'çeşitlendirmenin' önemini anlayabilecek. 8- Ahlakı ve ahlak yöneticisinin türünü anlar. Yöneticiler hangi açıdan ahlaklı-ahlaksız ve ahlaksızdır. Örnek olaylardaki eylemlerini değerlendirebilecek. 9- Sınırlı kaynaklarımız nelerdir? Şirketlerin ve toplumun dünyanın kaynaklarını nasıl tükettiğini, iyi ve kötü örneklerini tartışabilecek. 10- Tüketici üretimi ve pazarlamasında etiğin rolünü tartışabileceksiniz. |
Bu ders kapsamında öğrenciler iş etiği ile ilgili teorik bilgilerin yanında uygulamadan örneklerle tanışacak, vaka çalışmalarıyla ve interaktif bir ortamda İnsan Kaynakları’nın tüm süreçlerini ve bu süreçlerde iş etiğinin yeri ve önemini etkin ve kalıcı bir şekilde öğreneceklerdir. Bu suretle kendilerine sağlayacakları katma değerle öğrenciler işlenen konulardaki iş tecrübesi eksikliğini önemli ölçüde giderebileceklerdir. Bu dersin öğretim yöntemleri örnek olay inceleme, işbirlikçi çalışma, eğitsel oyun, konuk/uzman daveti, anlatım, okuma, uygulama, gözlem. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İş Etiğine Giriş Ahlak Tartışması, Kültürel Faktörler Etik ve iş ilişkisi nedir, etik göreceliği anlamak Ders Programı Projelerin ve vakaların açıklanması | |
2) | İş dünyasında etik konu: BT, genetik mühendisliği, uluslararası konular, küreselleşme | |
3) | İşletmede Etik Prensip - Faydacılık - Haklar ve Görevler | |
4) | İşletme Etiği Prensibi devamı - Adalet ve Hakkaniyet - Bakım Etiği Fayda, Hak, Adalet ve Bakımın Bütünleştirilmesi - Erdem Etiği - Bilinçsiz Ahlaki Karar | |
5) | İş Sistemi: Hükümet - Küreselleşme Ekonomik Sistemler: Hükümet, Piyasalar ve Uluslararası Ticaret | |
6) | Ekonomik Sistemler: Devlet Piyasaları ve Uluslararası Ticaret (devamı) | |
7) | Piyasada Etik - Mükemmel Rekabet - Tekel Rekabeti | |
8) | Arasınav | |
9) | Piyasada Etik (devamı) | |
10) | Etik ve Çevre -Kirlilik ve Kaynak Tükenmesinin Boyutu -Su Kirliliği -Toprak Kirliliği | |
11) | Etik ve Çevre (devamı) | |
12) | Tüketici Üretimi ve Pazarlama Etiği -Piyasalar ve Tüketicinin Korunması -İşletme Firmasının Tüketicilere Karşı Görevlerine İlişkin Sözleşme Görünümü | |
13) | Tüketici Üretimi ve Pazarlama Etiği (devamı) | |
14) | İş Ayrımcılığı Etiği |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Business Ethics Concepts and Cases Manuel G. Velasquez, Pearson New International Edition, Seventh Edition Additional Resources: Melé, D. Business Ethics in Action. Seeking Human Excellence in Organizations, Palgrave- MacMillan, New York, 2009. • Melé, D. Management Ethics: Placing Ethics at the Core of Good Management, Palgrave MacMillan, New York, 2012. General Bibliography • Bowie, N. E.: 1999, 'A Kantian Approach to Business Ethics ', in R. E. Frederick (eds.) A Companion to Business Ethics (Blackwell, Oxford), 3-16. • Brenkert, G. and T. L. Beauchamp (eds.): 2010, The Oxford Handbook of Business Ethics (Oxford University Press, New York). • Crane, A. and D. Matten: 2010, Business Ethics 3rd ed. (Oxford University Press, Oxford). • Crane, A., A. Williams, D. Matten, J. Moon and D. S. Siegel: 2008, 'The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility', in (eds.) (Oxford University Press, Oxford-New York), |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 1 | % 5 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 10 | 100 |
Proje | 1 | 1 | 1 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | 1 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 5 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 1 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | 2 |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |