GASTRONOMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
IB3413 Uluslararası Ticaret Teorisi Güz 3 0 3 9
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HÜMEYRA ADIGÜZEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut Değil
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin uluslar arasındaki ticaret ilişkilerini kuramsal olarak anlayabilmeleri amacıyla bir temel sağlamayı amaçlamaktadır Bu ders ülkelerin neden ticaret yaptığı, ticaret yapılarını nelerin belirlediği, ticaretin serbestleştirilmesinin etkilerinin neler olduğu ve ticaretten kimin kazançlı çıktığı gibi sorulara cevap arayan uluslararası ticaret kuramlarını incelemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Uluslararası ticaret kalıplarını ticaretten kazançları ve ticaretin gelir dağılımı etkilerini analiz eden çeşitli teorik modelleri öğrenir.
2. Ülkeler arasındaki mal akımlarını öğrendiği ticaret modellerini kullanarak değerlendirebilir.
3. Serbest ticaret ve korumacılık/merkantilizm taraftarları arasındaki tartışmaları değerlendirebilir.
4. Karşılaştırmalı üstünlüklerin zaman içinde değiştiğini anlayabilir ve ayrıca bu kavramın hangi durumlarda geçerli olduğuna karar verebilir.
5. Şirketleri başka ülkelerde yatırım yapmaya iten sebepler hakkında bilgi sahibi olur ve yabancı sermaye yatırımlarının sonuçlarını yorumlayabilir.
6. Dünya ticaretine ilişkin veri kaynaklarına ulaşabilir ve verileri yorumlayabilir.


Dersin İçeriği

1. Hafta: Genel giriş: Uluslararası ticaret nedir? Dünya mal ve hizmet ticaretinde genel yönelimler nelerdir?
2. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Mutlak üstünlükler ve fırsat maliyeti
3. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Ricardo ve karşılaştırmalı üstünlükler kuramı
4. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Ricardocu model ve açıklanmış karşılaştırmalı üstünlükler
5. H: Neoklasik Ticaret kuramı: ‘Heckscher-Ohlin’ model
6. H: Neoklasik Ticaret kuramı: factor donanımı teorisi
7. H: Neoklasik Ticaret kuramı: factor donanımı teorisi
Ara sınav
8. H: Neoklasik Ticaret kuramı: Stolper-Samuelson teorisi; Rybczynski teorisi ve faktör fiyatlarının eşitlenmesi teorisi
9. H: Neoklasik Ticaret kuramı: Standard Ticaret Modeli
10. H: Yeni Dış Ticaret Kuramları: Ölçek ekonomisi ve eksik rekabet
11. H: Yeni Dış Ticaret Kuramları: Ölçek ekonomisi ve eksik rekabet (devam)
12. H: Yeni dış ticaret kuramı ve etkileri, stratejik ticaret teorisi, endüstri-içi ticaret
13. H: Ürün devreleri modeli
14. H: Genel değerlendirme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Hafta: Genel tanıtım: “Uluslararası ticaret” nedir? Mal ve hizmetlerde dünya ticaretindeki eğilimler.
2) 2. Hafta: Klasik Ticaret Modeli: Mutlak Avantaj ve Fırsat Maliyeti.
3) 3. Hafta: Klasik Ticaret Modeli: Ricardian Modeli ve Karşılaştırmalı Avantaj.
4) 4. Hafta: Klasik Ticaret Modeli: Ricardian Modeli ve Karşılaştırmalı Avantaj.
5) 5. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: “Heckscher-Ohlin” modelinin koordinatları.
6) 6. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: Faktör bağışları ve ecks Heckscher-Ohlin ’modeli.
7) 7. Hafta: Ara sınav
8) 8. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: Stolper-Samuelson teoremi; Rybczynski teoremi; Faktör-fiyat eşitleme teoremi.
9) 9. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: Standart Ticaret Modeli.
10) 10. Hafta: Yeni ticaret teorisi: Ölçek ekonomileri ve eksik rekabet.
11) 11. Hafta: Yeni ticaret teorisi: Ölçek ekonomileri ve eksik rekabet.
12) 12. Hafta: Ticaretin Yeni Ticaret Teorisinin Sonuçları; stratejik ticaret politikası ve endüstri içi ticaret.
13) 13. Hafta: Ürün döngüsü teorisi.
14) 14. Hafta: Genel değerlendirme.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Temel kaynak kitap:
Required Text:
Krugman, P. and M. Obstfeld (2011), International Economics, 9th edition, Pearson, Addison Wesley.
Diğer Kaynaklar: Yararlı eserler:
Optional Texts:
Caves, Frankel and Jones (2007), World Trade and Payments: An Introduction, 10th edition, Pearson, Addison Wesley.

Seyidoğlu, Halil (2009), Uluslararası İktisat, 17. Baskı. (In Turkish).

Karluk, Rıdvan (2009), Uluslararası Ekonomi, 9. Baskı, Beta yayınevi. (In Turkish).

Pugel, Thomas (2009), International Economics, 14th ed., McGraw-Hill-Irwin.

Suranovic, S. (2010), International Trade Theory and Policy, Flat World Knowledge, online textbook.

Bhagwati, J. (2002), Free Trade Today, Princeton Univ. Press.

WTO (2007), World Trade Review 2007, Geneva: WTO.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 101
Küçük Sınavlar 2 2
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 147

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.