MEKATRONİK (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
IB3413 Uluslararası Ticaret Teorisi Güz 3 0 3 9
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HÜMEYRA ADIGÜZEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut Değil
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin uluslar arasındaki ticaret ilişkilerini kuramsal olarak anlayabilmeleri amacıyla bir temel sağlamayı amaçlamaktadır Bu ders ülkelerin neden ticaret yaptığı, ticaret yapılarını nelerin belirlediği, ticaretin serbestleştirilmesinin etkilerinin neler olduğu ve ticaretten kimin kazançlı çıktığı gibi sorulara cevap arayan uluslararası ticaret kuramlarını incelemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Uluslararası ticaret kalıplarını ticaretten kazançları ve ticaretin gelir dağılımı etkilerini analiz eden çeşitli teorik modelleri öğrenir.
2. Ülkeler arasındaki mal akımlarını öğrendiği ticaret modellerini kullanarak değerlendirebilir.
3. Serbest ticaret ve korumacılık/merkantilizm taraftarları arasındaki tartışmaları değerlendirebilir.
4. Karşılaştırmalı üstünlüklerin zaman içinde değiştiğini anlayabilir ve ayrıca bu kavramın hangi durumlarda geçerli olduğuna karar verebilir.
5. Şirketleri başka ülkelerde yatırım yapmaya iten sebepler hakkında bilgi sahibi olur ve yabancı sermaye yatırımlarının sonuçlarını yorumlayabilir.
6. Dünya ticaretine ilişkin veri kaynaklarına ulaşabilir ve verileri yorumlayabilir.


Dersin İçeriği

1. Hafta: Genel giriş: Uluslararası ticaret nedir? Dünya mal ve hizmet ticaretinde genel yönelimler nelerdir?
2. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Mutlak üstünlükler ve fırsat maliyeti
3. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Ricardo ve karşılaştırmalı üstünlükler kuramı
4. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Ricardocu model ve açıklanmış karşılaştırmalı üstünlükler
5. H: Neoklasik Ticaret kuramı: ‘Heckscher-Ohlin’ model
6. H: Neoklasik Ticaret kuramı: factor donanımı teorisi
7. H: Neoklasik Ticaret kuramı: factor donanımı teorisi
Ara sınav
8. H: Neoklasik Ticaret kuramı: Stolper-Samuelson teorisi; Rybczynski teorisi ve faktör fiyatlarının eşitlenmesi teorisi
9. H: Neoklasik Ticaret kuramı: Standard Ticaret Modeli
10. H: Yeni Dış Ticaret Kuramları: Ölçek ekonomisi ve eksik rekabet
11. H: Yeni Dış Ticaret Kuramları: Ölçek ekonomisi ve eksik rekabet (devam)
12. H: Yeni dış ticaret kuramı ve etkileri, stratejik ticaret teorisi, endüstri-içi ticaret
13. H: Ürün devreleri modeli
14. H: Genel değerlendirme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Hafta: Genel tanıtım: “Uluslararası ticaret” nedir? Mal ve hizmetlerde dünya ticaretindeki eğilimler.
2) 2. Hafta: Klasik Ticaret Modeli: Mutlak Avantaj ve Fırsat Maliyeti.
3) 3. Hafta: Klasik Ticaret Modeli: Ricardian Modeli ve Karşılaştırmalı Avantaj.
4) 4. Hafta: Klasik Ticaret Modeli: Ricardian Modeli ve Karşılaştırmalı Avantaj.
5) 5. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: “Heckscher-Ohlin” modelinin koordinatları.
6) 6. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: Faktör bağışları ve ecks Heckscher-Ohlin ’modeli.
7) 7. Hafta: Ara sınav
8) 8. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: Stolper-Samuelson teoremi; Rybczynski teoremi; Faktör-fiyat eşitleme teoremi.
9) 9. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: Standart Ticaret Modeli.
10) 10. Hafta: Yeni ticaret teorisi: Ölçek ekonomileri ve eksik rekabet.
11) 11. Hafta: Yeni ticaret teorisi: Ölçek ekonomileri ve eksik rekabet.
12) 12. Hafta: Ticaretin Yeni Ticaret Teorisinin Sonuçları; stratejik ticaret politikası ve endüstri içi ticaret.
13) 13. Hafta: Ürün döngüsü teorisi.
14) 14. Hafta: Genel değerlendirme.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Temel kaynak kitap:
Required Text:
Krugman, P. and M. Obstfeld (2011), International Economics, 9th edition, Pearson, Addison Wesley.
Diğer Kaynaklar: Yararlı eserler:
Optional Texts:
Caves, Frankel and Jones (2007), World Trade and Payments: An Introduction, 10th edition, Pearson, Addison Wesley.

Seyidoğlu, Halil (2009), Uluslararası İktisat, 17. Baskı. (In Turkish).

Karluk, Rıdvan (2009), Uluslararası Ekonomi, 9. Baskı, Beta yayınevi. (In Turkish).

Pugel, Thomas (2009), International Economics, 14th ed., McGraw-Hill-Irwin.

Suranovic, S. (2010), International Trade Theory and Policy, Flat World Knowledge, online textbook.

Bhagwati, J. (2002), Free Trade Today, Princeton Univ. Press.

WTO (2007), World Trade Review 2007, Geneva: WTO.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 101
Küçük Sınavlar 2 2
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 147

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel bilgisayar bilgisini geliştirmek, ofis ve paket programların kullanılmasını sağlamak.
2) Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan temel matematik ile ilgili materyalleri kullanabilme yeteneğine ve bilgi donanımına sahip olmak,
3) İmalatta kullanılan makine elemanlarının genel yapılarını ve şekillendirilme özelliklerini tanımak,
4) İmalat usullerini ve kesici takım gereçlerini kavrayabilmek, Malzeme, statik, mekanik ve akışkanlar bilim dalında temel bilgileri kavrayabilmek,
5) Birleştirme ve hareket elemanlarının imalat resimlerini çizebilmek, bir sistemin komple ve detay yapım resimlerini çizebilmek,
6) Temel imalat işlemlerini, tornalama, frezeleme, delme, taşlama ve kaynak teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak. Ve bu tezgâhlarda çalışabilecek güvene sahip olmak,
7) Bilgisayarlı sayısal kontrollü tezgâhlarda yapılacak işin programını yazabilmek, ve Bilgisayar Destekli çizim yapabilmek,
8) Proje raporu hazırlayabilmek, projenin imalatı takip edip, projeyi gerçekleştirebilmek,
9) Elektronik devre elemanlarının kullanım alanlarını ve çalışma karakteristiklerini öğrenebilmek. Mikrodenetleyici entegrelerinin programlama mantıklarını kavramak ve programlayabilmek, ayrıca bu programa uygun devre tasarımı yapabilmek.
10) Elektrik motorlarının çalışma prensiplerini ve AC-DC analizlerini yapabilmek,
11) Bir görsel programlama diline hakimiyet kazandırmak.
12) Türk dilini iyi kullanarak etkili iletişim kurabilmek ve meslektaşları ve müşterileriyle iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilmek,