IB3413 International Trade TheoryBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAZILIM MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
IB3413 Uluslararası Ticaret Teorisi Güz 3 0 3 9
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HÜMEYRA ADIGÜZEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut Değil
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin uluslar arasındaki ticaret ilişkilerini kuramsal olarak anlayabilmeleri amacıyla bir temel sağlamayı amaçlamaktadır Bu ders ülkelerin neden ticaret yaptığı, ticaret yapılarını nelerin belirlediği, ticaretin serbestleştirilmesinin etkilerinin neler olduğu ve ticaretten kimin kazançlı çıktığı gibi sorulara cevap arayan uluslararası ticaret kuramlarını incelemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Uluslararası ticaret kalıplarını ticaretten kazançları ve ticaretin gelir dağılımı etkilerini analiz eden çeşitli teorik modelleri öğrenir.
2. Ülkeler arasındaki mal akımlarını öğrendiği ticaret modellerini kullanarak değerlendirebilir.
3. Serbest ticaret ve korumacılık/merkantilizm taraftarları arasındaki tartışmaları değerlendirebilir.
4. Karşılaştırmalı üstünlüklerin zaman içinde değiştiğini anlayabilir ve ayrıca bu kavramın hangi durumlarda geçerli olduğuna karar verebilir.
5. Şirketleri başka ülkelerde yatırım yapmaya iten sebepler hakkında bilgi sahibi olur ve yabancı sermaye yatırımlarının sonuçlarını yorumlayabilir.
6. Dünya ticaretine ilişkin veri kaynaklarına ulaşabilir ve verileri yorumlayabilir.


Dersin İçeriği

1. Hafta: Genel giriş: Uluslararası ticaret nedir? Dünya mal ve hizmet ticaretinde genel yönelimler nelerdir?
2. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Mutlak üstünlükler ve fırsat maliyeti
3. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Ricardo ve karşılaştırmalı üstünlükler kuramı
4. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Ricardocu model ve açıklanmış karşılaştırmalı üstünlükler
5. H: Neoklasik Ticaret kuramı: ‘Heckscher-Ohlin’ model
6. H: Neoklasik Ticaret kuramı: factor donanımı teorisi
7. H: Neoklasik Ticaret kuramı: factor donanımı teorisi
Ara sınav
8. H: Neoklasik Ticaret kuramı: Stolper-Samuelson teorisi; Rybczynski teorisi ve faktör fiyatlarının eşitlenmesi teorisi
9. H: Neoklasik Ticaret kuramı: Standard Ticaret Modeli
10. H: Yeni Dış Ticaret Kuramları: Ölçek ekonomisi ve eksik rekabet
11. H: Yeni Dış Ticaret Kuramları: Ölçek ekonomisi ve eksik rekabet (devam)
12. H: Yeni dış ticaret kuramı ve etkileri, stratejik ticaret teorisi, endüstri-içi ticaret
13. H: Ürün devreleri modeli
14. H: Genel değerlendirme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Hafta: Genel tanıtım: “Uluslararası ticaret” nedir? Mal ve hizmetlerde dünya ticaretindeki eğilimler.
2) 2. Hafta: Klasik Ticaret Modeli: Mutlak Avantaj ve Fırsat Maliyeti.
3) 3. Hafta: Klasik Ticaret Modeli: Ricardian Modeli ve Karşılaştırmalı Avantaj.
4) 4. Hafta: Klasik Ticaret Modeli: Ricardian Modeli ve Karşılaştırmalı Avantaj.
5) 5. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: “Heckscher-Ohlin” modelinin koordinatları.
6) 6. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: Faktör bağışları ve ecks Heckscher-Ohlin ’modeli.
7) 7. Hafta: Ara sınav
8) 8. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: Stolper-Samuelson teoremi; Rybczynski teoremi; Faktör-fiyat eşitleme teoremi.
9) 9. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: Standart Ticaret Modeli.
10) 10. Hafta: Yeni ticaret teorisi: Ölçek ekonomileri ve eksik rekabet.
11) 11. Hafta: Yeni ticaret teorisi: Ölçek ekonomileri ve eksik rekabet.
12) 12. Hafta: Ticaretin Yeni Ticaret Teorisinin Sonuçları; stratejik ticaret politikası ve endüstri içi ticaret.
13) 13. Hafta: Ürün döngüsü teorisi.
14) 14. Hafta: Genel değerlendirme.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Temel kaynak kitap:
Required Text:
Krugman, P. and M. Obstfeld (2011), International Economics, 9th edition, Pearson, Addison Wesley.
Diğer Kaynaklar: Yararlı eserler:
Optional Texts:
Caves, Frankel and Jones (2007), World Trade and Payments: An Introduction, 10th edition, Pearson, Addison Wesley.

Seyidoğlu, Halil (2009), Uluslararası İktisat, 17. Baskı. (In Turkish).

Karluk, Rıdvan (2009), Uluslararası Ekonomi, 9. Baskı, Beta yayınevi. (In Turkish).

Pugel, Thomas (2009), International Economics, 14th ed., McGraw-Hill-Irwin.

Suranovic, S. (2010), International Trade Theory and Policy, Flat World Knowledge, online textbook.

Bhagwati, J. (2002), Free Trade Today, Princeton Univ. Press.

WTO (2007), World Trade Review 2007, Geneva: WTO.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 101
Küçük Sınavlar 2 2
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 147

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek.
2) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek.
3) Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek.
5) Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek.
6) Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek.
7) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek.
8) Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek.
9) Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek.
10) Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek.
11) Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek.
12) Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak.