LOJİSTİK YÖNETİMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IB3413 | Uluslararası Ticaret Teorisi | Güz | 3 | 0 | 3 | 9 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi FADİME İREM DOĞAN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi FADİME İREM DOĞAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Hiçbir ekonomi izole bir şekilde var olamaz. Mallar, hizmetler, insanlar (iş gücü) ve sermaye bir ekonomiden diğerine geçer. Bir ülkenin uyguladığı ekonomik politikalar, diğer ülkelerin ekonomisini ve refahını etkileyebilir. Ekonomilerin birbirleriyle olan etkileşimini inceleyen ekonomi dalına uluslararası ekonomi denir. Dersimizin konusu olan **Uluslararası Ticaret Teorisi (IB 3413)**, uluslararası ekonominin daha geniş başlığı altında yer almaktadır. Uluslararası ticaret teorisi, öncelikle ticaretin (mal ve hizmetlerin hareketi) neden farklı ekonomiler arasında gerçekleştiğini açıklamaya çalışır ve ardından bir ulusun uluslararası ticaretten yararlanıp yararlanmadığını analiz eder. Ayrıca, uluslararası ticaret teorisi, ticaretin gelir dağılımı üzerindeki etkilerini de değerlendirmeye çalışır. Bu dersin iki temel amacı vardır. Birincisi, uluslararası ticaret ekonomisi tarafından kullanılan temel kavramları ve analitik araçları tanıtmaktır. İkincisi ise, ders boyunca geliştirilen analitik çerçeve ile birlikte küresel ticaret ve küreselleşme konusundaki ana eğilimleri sunmaktır.değerlendirmeye çalışır. Bu dersin iki temel amacı vardır. Birincisi, uluslararası ticaret ekonomisi tarafından kullanılan temel kavramları ve analitik araçları tanıtmaktır. İkincisi ise, ders boyunca geliştirilen analitik çerçeve ile birlikte küresel ticaret ve küreselleşme konusundaki ana eğilimleri sunmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 2. **Küresel Ticaret Akışlarını Değerlendirin:** Bu derste öğrenilen teorik modelleri uygulayarak küresel ticaret akışlarını değerlendirebilirsiniz. 3. **Serbest Ticaret ve Korumacılık/Mercantilizm Üzerine Tartışmaları Değerlendirin:** Serbest ticaret ile korumacılık/misafircilik arasındaki çeşitli tartışmaları değerlendirin. 4. **Karşılaştırmalı Üstünlük Kavramının Dinamik Doğasını Anlayın:** Karşılaştırmalı üstünlük kavramının dinamik doğasını anlayın ve bu kavramın geçerli olmadığı durumları tanımlayın. 5. **Yurtdışında Yatırım Yapan Bir Firmayı Motive Eden Faktörleri Öğrenin:** Yurtdışında yatırım yapan bir firmayı motive eden faktörleri ve yabancı yatırımların sonuçlarını öğrenin. 6. **Uluslararası Ticaret Akışları Üzerine Veri Erişimi ve Yorumu:** Uluslararası ticaret akışlarıyla ilgili verileri erişip yorumlayabilmeyi öğrenin.sahibi olur ve yabancı sermaye yatırımlarının sonuçlarını yorumlayabilir. 6. Dünya ticaretine ilişkin veri kaynaklarına ulaşabilir ve verileri yorumlayabilir. |
1. Hafta: Genel giriş: Uluslararası ticaret nedir? Dünya mal ve hizmet ticaretinde genel yönelimler nelerdir? 2. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Mutlak üstünlükler ve fırsat maliyeti 3. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Ricardo ve karşılaştırmalı üstünlükler kuramı 4. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Ricardocu model ve açıklanmış karşılaştırmalı üstünlükler 5. H: Neoklasik Ticaret kuramı: ‘Heckscher-Ohlin’ model 6. H: Neoklasik Ticaret kuramı: factor donanımı teorisi 7. H: Neoklasik Ticaret kuramı: factor donanımı teorisi Ara sınav 8. H: Neoklasik Ticaret kuramı: Stolper-Samuelson teorisi; Rybczynski teorisi ve faktör fiyatlarının eşitlenmesi teorisi 9. H: Neoklasik Ticaret kuramı: Standard Ticaret Modeli 10. H: Yeni Dış Ticaret Kuramları: Ölçek ekonomisi ve eksik rekabet 11. H: Yeni Dış Ticaret Kuramları: Ölçek ekonomisi ve eksik rekabet (devam) 12. H: Yeni dış ticaret kuramı ve etkileri, stratejik ticaret teorisi, endüstri-içi ticaret 13. H: Ürün devreleri modeli 14. H: Genel değerlendirme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Introduction & Explanation of the Syllabus | |
2) | Giriş: Uluslararası ekonominin konuları, korumacı ticaret anlayışı ile serbest ticaret arasındaki karşılaştırmalar. | |
3) | Ticaret ve Teknoloji: Ricardocu Model ve Klasik Teoriler | |
4) | Klasik Ticaret Modeli | |
5) | Özel Faktör Modelinde Ticaretin Kazançları ve Kayıpları | |
6) | Ticaret ve Kaynaklar: Heckscher-Ohlin Modeli | |
7) | Ülkeler Arasında İş Gücü ve Sermaye Hareketliliği | |
8) | Arasınav | |
9) | Ölçek Ekonomileri, Imperfect Rekabet ve Uluslararası Ticaret | |
10) | Mal ve Hizmetlerin Yurt Dışı Taşınması (Offshoring) | |
11) | Ticaret Kısıtlamaları: Gümrük Tarifeleri | |
12) | Tarife Dışı Ticaret Engelleri | |
13) | Ekonomik Entegrasyon | |
14) | Ticaret ve Kalkınma |
Ders Notları / Kitaplar: | Krugman, P. R., Obstfeld, M., Melitz, M. (2021). International Economics: Theory and Policy, 12th edition, Prentice Hall. |
Diğer Kaynaklar: | Krugman, P. R., Obstfeld, M., Melitz, M. (2021). International Economics: Theory and Policy, 12th edition, Prentice Hall. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 101 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 147 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
4) | Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak. | |
5) | Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak. | |
6) | İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak | |
7) | Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak | 4 |
8) | Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek | |
9) | Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak. | |
10) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 2 |
11) | İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak |