GASTRONOMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
BA4311 Stratejik Yönetim Bahar 3 0 3 7
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AHMET ERKUŞ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. HAVVA PINAR İMER
Prof. Dr. AHMET ERKUŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut Değil
Dersin Amacı: Stratejik Yönetim dersi, bütünleştirici bir ders olarak katılımcılara tepe yönetimin karşılaşacağı karmaşık problemleri doğru bir şekilde tanımlayabilmelerine ve çözüm üretebilmelerine yönelik bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlar. Derste, iş yaşamına ait gerçek örnek olay analizleri üzerinde durularak katılımcıların bugüne kadar diğer derslerden (muhasebe, finans, pazarlama, vb.) elde ettikleri tüm fonksiyonel yeteneklerini bir araya getirebilmeleri ve gerçek iş yaşamına ait örgütsel sorunlara çözümler üretebilmeleri hedeflenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Stratejik yönetimin kurumlar açısından önemini ve gerekliliğini bilir.
2. Kurumların aldığı stratejik kararları anlayabilir ve stratejik planlama yapma becerisine sahip olabilir.
3. Stratejilerin oluşturulması amacı ile iç ve dış çevre analizlerini yapabilir.
4. Strateji oluşturma ve uygulama ile ilgili temel kavramları, ilkeleri ve uygulamaları açıklayabilir.
5. Farklı bakış açılarıyla stratejiler oluşturulabilir ve uygulanmasına ilişkin bilgileri kullanabilir.
6. Stratejik yönetim bakış açısıyla gerçek hayattaki şirketleri analiz edebilir, değerlendirebilir ve yaratıcı çözümler geliştirebilir.

Dersin İçeriği

1. Konu: Stratejik Yönetim Sürecine Genel Bir Bakış
2. Konu: Stratejik Vizyon, Misyon ve Amaçların Belirlenmesi.
3. Konu: Küresel ve Ulusal Çevre Faktörlerinin Analizi: PEST Analizi.
4. Konu: İş (Rekabet) Çevresi Faktörlerinin Analizi: Beşli Güç Analizi ve Stratejik Gruplar.
5. Konu: İşletme ve Dış Çevre Etkileşimi: FÜTZ Analizi.
6. Konu: İşletme ve Dış Çevre Etkileşimi: Stratejik Maliyet Analizi ve Değer Zincirleri.
7. Konu: Sektör ve Rekabet Analizine İlişkin Uygulamalar.
8. Konu: Generic Rekabet Stratejileri, Dikey Bütünleşme Stratejileri ve Saldırgan/Savunmacı Stratejiler.
9. Konu: Pazarın Yapısına ve İşletmenin Durumuna Göre Stratejiler.
10. Konu: Çeşitlendirme Stratejileri ve Çok Yönlü Çeşitlenmiş İşletmelerde Stratejilerin Değerlendirilmesi.
11. Konu: Strateji Uygulama Süreci: Örgüt Yapısı, Örgüt Kültürü ve Liderlik.
12. Konu: Stratejik Sonuçların Değerlendirilmesi ve Kontrol.
13. Genel Tekrar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Stratejik Yönetimin Temel Kavramları
3) Stratejik vizyon geliştirme, hedefleri belirleme
4) İşletme Çevresinin İncelenmesi:Makro Çevre Analizi
5) İşletme Çevresinin Analizi: Rakip Çevre Analizi
6) İç çevre analizi :Örgütsel Analiz
7) Strateji Geliştirme:Durum Analizi
8) Tekrar
9) SWOT matrisi kullanarak alternatif stratejiler oluşturma
10) Jenerik rekabet stratejileri ve kooperatif stratejiler
11) Kurumsal Stratejiler
12) Uluslararası pazarlara giriş, denge ve tasarruf stratejileri.
13) Portföy Analizi
14) Genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Required Texts:

Crafting & Executing Strategy: The Quest for Competitive Advantage (2011, 18th edition) Arthur A. Thompson, J.E. Gamble ve A.J. Strictland, McGraw-Hill.

Strategic Management and Business Policy (2008, 11th edition) by Thomas L. Wheelen and J. David Hunger, Prentice Hall.
Diğer Kaynaklar: İşletmelerde Stratejik Yönetim (2004) by Hayri Ülgen and S. Kadri Mirze, Literatür Yayıncılık, İstanbul.

Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası (2003, 6. Baskı) by Ömer Dinçer, Beta Yayıncılık.

Financial Times, Fortune, Bloomberg Business Week, The Economist, Harvard Business Review, Business Strategy Review dergilerinin son sayıları ile Capital ve Infomag gibi Türkçe dergiler ile günlük gazetelerin ekonomi ve iş dünyası ile ilgili kısımları.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 5 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 108
Küçük Sınavlar 5 10
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 162

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.