ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INT2901 İnsan Faktörü ve Uluslararası Tasarım Bahar 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. KAAN ÖDEMİŞ
Doç. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER
Opsiyonel Program Bileşenleri: Opsiyonel program bileşeni yoktur.
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere insanın fiziksel çevresiyle bedenin kullanarak nasıl etkileşime girdiğini tanıtmaktır. Öğrenciden beklenen, ürün tasarımı, konfeksiyon ve mimarlık alanlarında çok önemli rol oynayan; ve beden ölçüleri dağılımının istatistiksel verilerinin toplumda ürünleri optimize etmek için kullanıldığı antropometrinin temel prensiplerini öğrenerek kullanmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
-İnsanın fiziksel çevresiyle bedenin kullanarak nasıl etkileşime girdiğini inceler.
-Antropometrinin temel prensiplerini ve uygulamalarını analiz eder.
-Tasarladığı mekan ve mekansal ürünleri herkesin kullanımı için optimize eder.
-Vücut ölçü tablolarını kullanır.
-Herkes için tasarımın temel prensiplerini analiz eder.
-Farklı engelleri olan insanların engellerini inceler.
-Antropometri ve Herkes için Tasarımın temel prensiplerini tasarımlarında kullanır.

Dersin İçeriği

Antropometrinin temellerini ve antropometrik verilerin farklı iç mekânların tasarımına uygulanmasını inceleyerek, yapısal çevremizi etkileyen faktörlerin üzerine yoğunlaşır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ergonomic Tasarıma Giriş Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
2) Antropometrinin Prensipleri ve Uygulamaları Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
3) İnsan Bedeni Çeşitliliği Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
4) Çalışma Mekanı Tasarımı Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
5) Oturma ve Oturulacak Elemanın Tasarımı Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
6) El ve Tutacak(Sap) Tasarımı Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
7) Çalışma Mekanlarında Ergonomi Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
8) Evde Ergonomi Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
9) 1. ARA SINAV Herkes için Tasarım Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
10) Herkes için Tasarımın Tarihi Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
11) Engellerin Çeşitleri Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
12) Herkes için Tasarımın Temel Prensipleri Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
13) Herkes için Tasarım Konusunda Dönem Projesi Sunumları Dönem Projesi sunumlarına hazırlık yapılması
14) Herkes için Tasarım Konusunda Dönem Projesi Sunumları Dönem Projesi sunumuna hazırlık yapılması
15) Final Sınavı Final sınavı için tüm konuların gözden geçirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: PowerPoint presentation notes
PowerPoint sunum notları
Diğer Kaynaklar: • Berg Rice, V. J. (2012). Designing for children. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1442-1471.
• Boot, W. R., Nichols, T. A., Rogers, W. A. and Fisk, A. D. (2012). Design for Aging. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1472-1483.
• Bridger, R. S. (2003). Introduction to Ergonomics. London: Taylor and Francis.
• Panero, J. and Zelnik, M. (1979). Human Dimension and Interior Space: A Source Book of Design Reference Standards. New York, NY: Whitney Library of Design.
• Pheasant, S. and Haslegrave, C. M. (2006). Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and the Design of Work. Boca Raton, FL: CRC Press.
• Vanderheiden, G. C. and Jordan, J. B. (2012). Design for people with functional limitations. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1409-1441.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Sunum 1 % 15
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 2 24
Proje 1 12 12
Ödevler 7 2 14
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 90

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek