İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT2901 | İnsan Faktörü ve Uluslararası Tasarım | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. NAGEHAN YAĞMUR ŞİMŞEK SÖNMEZ |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. NAGEHAN YAĞMUR ŞİMŞEK SÖNMEZ Öğ.Gör. SEZA HANDE KURNAZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Opsiyonel program bileşeni yoktur. |
Dersin Amacı: | Bu ders, antropometrinin temellerini ve ilgili antropometrik verilerin iç mekan tasarımı, mimari projeler ve ürün tasarımı süreçlerine uygulanabilirliğini keşfederek tasarım kararlarını etkileyen faktörlere odaklanmaktadır. Ders, öğrencilerin insan bedeninin fiziksel çevreyle nasıl etkileşime girdiğini anlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Mimarlık, iç mekan tasarımı ve endüstriyel tasarım alanlarında önemli bir rol oynayan bu ders, öğrencilerin toplumdaki mekan ve ürünleri optimize etmek için vücut ölçüsü dağılımına ilişkin istatistiksel verileri kullanmayı öğrenmelerini hedeflemektedir. Ders kapsamında, öğrencilerden insan vücudunun yaşadığımız ve çalıştığımız mekanlara, kullanılan ürünlere ve yapılı çevreye ergonomik uyumu (ergo-fitting) hakkında bilgi toplamaları, bu bilgileri analiz etmeleri ve tasarım süreçlerinde uygulamaları beklenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; -İnsan bedeninin fiziksel çevreyle ve tasarlanmış ürünlerle nasıl etkileşime girdiğini inceler. -Antropometri ilke ve uygulamalarını analiz eder ve farklı tasarım disiplinlerine uygular. -Herkesin kullanımı için mekan, ürün ve mekansal tasarımları optimize etmeyi hedefler. -Vücut ölçü tablolarını ve istatistiksel verileri tasarım süreçlerinde kullanabilir. -Evrensel Tasarım ilkelerini analiz eder ve bu ilkeleri farklı ölçeklerdeki tasarımlara entegre eder. -İnsanların fiziksel, bilişsel ve duyusal sınırlılıklarını inceler ve bu sınırlılıkları dikkate alarak tasarım çözümleri geliştirir. -Antropometri ve Evrensel Tasarım ilkelerini mimari, iç mekan ve ürün tasarımı projelerinde uygular. |
Antropometri Nedir? Antropometrinin tanımı, tarihçesi ve tasarım süreçlerindeki önemi. Antropometrik Veriler: İnsan vücudu ölçüleri, bu ölçülerin nasıl toplandığı ve tasarımda nasıl kullanıldığı. Antropometri ve Tasarım: Antropometrinin iç mekân, mimari ve ürün tasarımındaki rolü. Bu alanlarda antropometrik verilerin nasıl kullanılacağına dair örnekler. Ergonomi ve Antropometri: Ergonominin temel prensipleri ve antropometri ile ilişkisi. Vücut Ölçüleri ve Dağılım: İnsan vücudu ölçülerinin istatistiksel dağılımı (persentil kavramı) ve tasarımda bu dağılımın önemi. Evrensel Tasarım İlkeleri: Herkes için tasarımın temel prensipleri ve bu prensiplerin antropometri ile bağlantısı. Farklı Kullanıcı Grupları: Çocuklar, yaşlılar, engelli bireyler gibi farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçları ve sınırlılıkları. Fiziksel Çevre ile Etkileşim: İnsan bedeni mekân ve ürünlerle nasıl etkileşime girer? Vücut Ölçü Tabloları: Tasarımda kullanılan standart vücut ölçü tablolarının okunması ve yorumlanması. Antropometri ve Evrensel Tasarım ilkelerini kullanarak tasarım problemlerine çözüm geliştirme. Öğrenciler tarafından hazırlanan, projeleri ile entegre örnek olay incelemesi ve sunum Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: Örnek olay inceleme, anlatım, okuma, işbirliğine dayalı öğrenme, uygulama, tartışma, bireysel çalışma ve problem çözmedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Ders Programı ve Dersin Tanımı | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
2) | Antropometri nedir? Antropometrinin prensipleri ve uygulama alanları nelerdir? | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
3) | Ergonominin tanımının yapılması. Antropometri ile ergonomi arasında ilişkinin kutulması. Tasarım Kısıtları ve Kriterlerinin tanımlanması. | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
4) | İnsan Vücudu Ölçüleri: İç Mekan, ürün ve mimari tasarım üzerindeki etkileri | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
5) | İnsan Vücudu Duruş Tipleri | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
6) | Oturma alanları ve oturma elemanları (örn. sandalyeler, banklar, kanepeler) tasarlama ilkeleri. | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
7) | Ofis Tasarımında İnsan Faktörü & Konutta Ergonomi | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
8) | ARA SINAV | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması. 2, 3, 4, 5, 6. haftayı kapsayan dokümanlar üzerinde çalışılmalı. |
9) | Araştırma projesi 1, Grup Sunumları - 1. Gün | Bu ders kapsamında öğrenciler, dönem boyunca iki araştırma projesi yapacaklardır. İki kişilik gruplar halinde belirlenen çalışma kapsamında sahada araştırma yapılacak, belirlenen gün ve saatte araştırmalar rapor ve sunum olarak derste sunulacaktır. |
10) | Araştırma projesi 1, Grup Sunumları - 2. Gün | Bu ders kapsamında öğrenciler, dönem boyunca iki araştırma projesi yapacaklardır. İki kişilik gruplar halinde belirlenen çalışma kapsamında sahada araştırma yapılacak, belirlenen gün ve saatte araştırmalar rapor ve sunum olarak derste sunulacaktır. |
11) | Evrensel tasarım ilkeleri hakkında anlayış ve farkındalık oluşturmak için sınırlama türlerinin açıklanması. Fiziksel Sınırlamalar Duyusal Sınırlamalar Bilişsel Sınırlamalar Yaşa Bağlı Sınırlamalar Geçici Sınırlamalar Kültürel ve Dille İlgili Sınırlamalar | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
11) | Herkes için Tasarımın Temel Prensipleri - 1. Kısım | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
12) | Herkes için Tasarımın Temel Prensipleri - 2. Kısım | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
13) | Araştırma projesi 2, Grup Sunumları - 2. Gün | Bu ders kapsamında öğrenciler, dönem boyunca iki araştırma projesi yapacaklardır. İki kişilik gruplar halinde belirlenen çalışma kapsamında sahada araştırma yapılacak, belirlenen gün ve saatte araştırmalar rapor ve sunum olarak derste sunulacaktır. |
14) | Araştırma projesi 2, Grup Sunumları - 2. Gün | Bu ders kapsamında öğrenciler, dönem boyunca iki araştırma projesi yapacaklardır. İki kişilik gruplar halinde belirlenen çalışma kapsamında sahada araştırma yapılacak, belirlenen gün ve saatte araştırmalar rapor ve sunum olarak derste sunulacaktır. |
14) | Herkes için Tasarım Konusunda Dönem Projesi Sunumları | Dönem Projesi sunumuna hazırlık yapılması |
15) | Final Sınavı | Final sınavı için tüm konuların gözden geçirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | PowerPoint presentation notes PowerPoint sunum notları |
Diğer Kaynaklar: | Sources • Berg Rice, V. J. (2012). Designing for children. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1442-1471. • Boot, W. R., Nichols, T. A., Rogers, W. A. and Fisk, A. D. (2012). Design for Aging. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1472-1483. • Bridger, R. S. (2003). Introduction to Ergonomics. London: Taylor and Francis. • Panero, J. and Zelnik, M. (1979). Human Dimension and Interior Space: A Source Book of Design Reference Standards. New York, NY: Whitney Library of Design. • Pheasant, S. and Haslegrave, C. M. (2006). Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and the Design of Work. Boca Raton, FL: CRC Press. • Vanderheiden, G. C. and Jordan, J. B. (2012). Design for people with functional limitations. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1409-1441. Coursera References • https://www.coursera.org/videos/physical-vitality/PxQIQ?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search • https://www.coursera.org/videos/anthropometry-biomechanics-and-motorskills-in-user-design/MoSYT?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search • https://www.coursera.org/videos/anthropometry-biomechanics-and-motorskills-in-user-design/q79fd?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search • https://www.coursera.org/videos/anthropometry-biomechanics-and-motorskills-in-user-design/Z0wki?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search • https://www.coursera.org/videos/physical-vitality/AFQ5o?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search • https://www.coursera.org/videos/what-is-the-human-factor-in-design/70eaa?query=ergonomics%20&page=2&sortBy=BEST_MATCH&authProvider=bahcesehir&source=search |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Sunum | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 2 | 4 | 8 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 3 | 36 |
Sunum / Seminer | 2 | 8 | 16 |
Proje | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 108 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilir, | 3 |
2) | 21. yüzyılın bireysel ve profesyonel becerileriyle donanımlı, gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlarla birlikte kullanıcı ihtiyaçlarına odaklanarak toplanan verileri analiz edebilir, çeşitli bilgi ve düşünceleri sentezleyerek bu süreçleri yaratıcı mekânsal çözümler geliştirmek için kullanabilir, | 3 |
3) | Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilir, | 1 |
4) | İç mimarlık alanının gerektirdiği çağdaş bilgi üretimi, ifade, temsil ve teknolojilerini kullanabilir, | 1 |
5) | İç mimarlık alanındaki tasarım ve uygulama çalışmalarında çağdaş mekan donatıları ve yapı teknikleri hakkında bilgi sahibi olur; sektörü ve güncel gelişmeleri takip eder, | 2 |
6) | İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini, evrensel tasarım ilkelerini ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarını benimseyip ön planda tutar, | 4 |
7) | Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olur, | 1 |
8) | İç mimarlık, mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslararası değerleri ve gelişmeleri takip eder; ekip çalışmalarında, disiplinler arası ve çok disiplinli çalışmalarda yer alır, ve etik konularda bilgi sahibi olur. | 2 |
9) | İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur, mesleki etik ve sorumluluklarının farkında olur, | 1 |