INT2013 History of Art and ArchitectureBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAZILIM MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INT2013 Sanat ve Mimarlık Tarihi Güz 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HANDE TULUM
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. MERVE DİLARA YILDIRIM
Dr. Öğr. Üyesi HANDE TULUM
Opsiyonel Program Bileşenleri: Her ders için öğrenciler ile ilgili makaleler paylaşılır. Ayrıca öğrencilerin her ders için Tarih Portföyü sayfaları üzerine çalışmaları beklenir. Öğrencilerden dersi dinlerken ve dersin görsellerini ekranda takip ederken kendi belgeleme pratiklerini izlemesi istenir. Böylece öğrencilerin dersin malzemesi ile aktif olarak ilgilenmeleri sağlanır ve dolayısıyla ders konusu görsel olarak kavranır ve öğrenme artar.
Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin Çatalhöyük’teki Neolitik yerleşmelerden itibaren Rönesans dönemine kadar yapıları, malzeme, teknoloji ve düşünceler aracılığıyla sosyal değerleri ve anlamları temsil eden kültürel olgular olarak anlamaları hedeflenir. Bu yaklaşımla öğrenciler hem yerleşim alanları, yapılar, iç mekanlar ve mobilyanın kültür, toplum ve tasarım felsefesi ile olan ilişkilerini keşfedecekler, hem de birçok farklı yapı kültürü ve tasarım yaklaşımlarını birbirlerinden ayırt edebileceklerdir. Bu derste öğrenciler görsel ve tarihsel analizi eskiz becerileri ile birlikte kullanmaya teşvik edilir. Final ödevinin temel amacı, her öğrencinin eskiz defterini kişisel bir araç olarak kullanarak görsel algı, gözlem ve kuramsal kavrayış ile bir sanat ve mimarlık tarihini yazı ve çizgi ile not etmeleridir. Bu çalışma için öğrenci tarafından seçilen iki tarihi yapılı alan, yazılı bir mekan analizi ve eskizler ile temsil edilerek karşılaştırılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Yerleşim alanları, yapılar, iç mekanlar ve mobilyanın kültür, toplum ve tasarım felsefesi ile olan ilişkilerini keşfetmek.
II. Birçok yapı ve iç mekanı kentsel, sosyal ve kültürel bağlamları içinde ele alarak analiz etmek.
III. Mimarlık tarihi içinde birçok yapı kültürünü, dönemi ve tasarım yaklaşımlarını birbirlerinden ayırt etmek.
IV. Geçmiş ve şimdiki zaman, yerel ve anıtsal, Batılı ve Batı dışındaki yapılar arasındaki ilişkileri incelemek.
V. Yerleşim alanları, yapılar, iç mekanlar ve mobilyanın karşılaştırmalı analizi, görsel analiz ve iletişim becerilerini araştırma, gözlem ve eskiz yapma yöntemleri ile geliştirmek.
VI. Mekan, tarih ve kültüre ilişkin kişisel bir bakış açısı ve eleştirel bir algı geliştirmek.

Dersin İçeriği

1. GİRİŞ

2. MİMARİNİN BAŞLANGIÇLARI: ÇATALHÖYÜK, STONEHEDGE
Zorunlu okuma metni: Michael Fazio, Marian Moffett and Lawrence Wodehouse, A World History of Architecture (London: Laurence King, 2008), pp. 9-14.
Tartışma konusu: Tarihten Öğrenmek: Kültür, Bağlam ve Temsiliyet
Tartışma metni: Ian Hodder, “Catalhöyük: Orta Anadolu’da 9000 Yıllık Konut ve Yerleşme,” in Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme (Istanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 1996), pp. 43-48. Also available in English.
Leland M. Roth, “Mimarlık, Kaçınılamayan Sanat,” in Mimarlığın Öyküsü (Istanbul: Kabalcı Yayınevi, 2000), pp. 19-26.

3. ANTİK MİMARLIK: MISIR, MEZOPOTAMYA
Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, pp. 14-20.
Harwood, Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 4, pp. 51-63.
Tartışma konusu: Sembol Olarak Mimarlık
Tartışma metni: Louis Kahn, “Monumentality,” in Louis Kahn: Essential Texts (New York: W.W.Norton, 2003), pp. 21-31. The article is first published in 1944.

4. YUNAN MİMARLIĞI
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 5, pp. 64-79.
Ekrem Akurgal, “Batı Anadolu’da Konut, Yerleşme ve Kent Planlaması (MÖ 3000-30),” in Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme (Istanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 1996), pp. 122-145. Also available in English.
Tartışma konusu: Düzen Olarak Mimarlık
Tartışma metni: Le Corbusier, “Architecture III: Pure Creation of the Mind,” in Toward An Architecture, pp. 231-251. (in Turkish: “Mimarlık III: Ruhun Saf Yaratısı,” in Bir Mimarlığa Doğru, pp. 213-236.)

5. ROMA MİMARLIĞI
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 6, pp. 80-98.
Vitrivius, “Kitap VI,” in Mimarlık Üzerine On Kitap (Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1990), pp. 119-135. Also available in English.
Tartışma konusu: İktidar Olarak Mimarlık
Tartışma metni: Le Corbusier, “Architecture I: The Lesson of Rome,” in Toward An Architecture, pp. 194-212. (in Turkish: “Mimarlık I: Roma’nın Verdiği Ders,” in Bir Mimarlığa Doğru, pp. 169-190.)

6. ASYA MİMARLIĞI: JAPONYA, ÇİN, HİNDİSTAN
Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, Chapter 3, pp. 63-79. Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 2 and 3, pp. 16-49.
Tartışma konusu: Toplumsal Kimlik Olarak İmar
Tartışma metni: Bruno Taut, “The Permanent,” in Houses and People of Japan (Tokyo: The Sanseido, 1958), pp. 275-307.

7. ARA SINAV TESLİM & SUNUMLARI

8. ERKEN HIRİSTİYAN VE BİZANS MİMARLIĞI
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 7 and 8, pp. 100-115.
Tartışma konusu: Kentlerin Yapımı – Rome, Ravenna, Konstantinopel
Tartışma metni: Le Corbusier, “Constantinople,” in Journey to the East (London: The MIT Press, 2007), pp. 83-99. (in Turkish: “Kostantiniye,” in Şark Seyahati, pp. 61-75.)

9. AMERİKA KITASINDA MİMARLIK: MEKSİKA, PERU
Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, pp. 250-274.
Tartışma konusu: Mimarlıkta Gelenek ve Vernaküler
Tartışma metni: Le Corbusier, “Plagiarism: Folk Culture,” in The Decorative Art of Today (London: The Architectural Press, 1987), pp. 25-37.

10. YEREL MİMARLIK: AVUSTRALYA, AFRIKA
Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, pp. 274-283.
Tartışma konusu: Mimarlıkta Anonimlik
Tartışma metni: Bernard Rudofsky, “Introduction,” in Architecture without Architects (New York: Museum of Modern Art, 1964), pp. 1-7.

11. ISLAM VE ERKEN OSMANLI MİMARLIĞI
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 9, pp. 116-129.
Tartışma konusu: Kentlerin Yapımı – Bursa, Istanbul
Tartışma metni: Le Corbusier, “The Mosques,” in Journey to the East (London: The MIT Press, 2007), pp. 100-119.

12. ROMANESK VE GOTİK MİMARLIĞI
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 10 and 11, pp. 130-161.
Tartışma konusu: Mimar Olarak Ustabaşı (taş ustası)
Tartışma metni: Leland M. Roth, “Mimar Başrahiplikten Profesyonelliğe,” in Mimarlığın Öyküsü (Istanbul: Kabalcı Yayınevi, 2000), pp. 155-174.

13. DOĞU’NUN VE BATI’NIN RÖNESANSI
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 12, pp. 163-185.
Spiro Kostof, “Istanbul and Venice,” in History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995), pp. 453-483.
Tartışma konusu: Mantık ve Süsleme
Tartışma metni: Alpaslan Ataman, Bir Göz Yapıdan Külliyeye: Osmanlı Külliyelerinde Kamusal Mekan Mantığı (Istanbul: Mimarlar Tasarım Yayınları, 2000), pp. 45-71.
Doğan Kuban “Saray ve Yaşam Felsefesi,” Kaybolan Kent Hayalleri: Ahşap Saraylar (Istanbul: YEM, 2001), pp. 44-54.

"Tarih Portföyü" ödevi teslimi ve Tartışma/Değerlendirme

14. TEKRAR SUNUMU

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) GİRİŞ
2) MİMARİNİN BAŞLANGIÇLARI: ÇATALHÖYÜK, STONEHEDGE Zorunlu okuma metni: Michael Fazio, Marian Moffett and Lawrence Wodehouse, A World History of Architecture (London: Laurence King, 2008), pp. 9-14. Tartışma konusu: Tarihten Öğrenmek: Kültür, Bağlam ve Temsiliyet Tartışma metni: Ian Hodder, “Catalhöyük: Orta Anadolu’da 9000 Yıllık Konut ve Yerleşme,” in Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme (Istanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 1996), pp. 43-48. Also available in English. Leland M. Roth, “Mimarlık, Kaçınılamayan Sanat,” in Mimarlığın Öyküsü (Istanbul: Kabalcı Yayınevi, 2000), pp. 19-26.
3) ANTİK MİMARLIK: MISIR, MEZOPOTAMYA Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, pp. 14-20. Harwood, Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 4, pp. 51-63. Tartışma konusu: Sembol Olarak Mimarlık Tartışma metni: Louis Kahn, “Monumentality,” in Louis Kahn: Essential Texts (New York: W.W. Norton, 2003), pp. 21-31. The article is first published in 1944.
4) YUNAN MİMARLIĞI Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 5, pp. 64-79. Ekrem Akurgal, “Batı Anadolu’da Konut, Yerleşme ve Kent Planlaması (MÖ 3000-30),” in Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme (Istanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 1996), pp. 122-145. Also available in English. Tartışma konusu: Düzen Olarak Mimarlık Tartışma metni: Le Corbusier, “Architecture III: Pure Creation of the Mind,” in Toward An Architecture, pp. 231-251. (in Turkish: “Mimarlık III: Ruhun Saf Yaratısı,” in Bir Mimarlığa Doğru, pp. 213-236.)
5) ROMA MİMARLIĞI Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 6, pp. 80-98. Vitrivius, “Kitap VI,” in Mimarlık Üzerine On Kitap (Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1990), pp. 119-135. Also available in English. Tartışma konusu: İktidar Olarak Mimarlık Tartışma metni: Le Corbusier, “Architecture I: The Lesson of Rome,” in Toward An Architecture, pp. 194-212. (in Turkish: “Mimarlık I: Roma’nın Verdiği Ders,” in Bir Mimarlığa Doğru, pp. 169-190.)
6) ASYA MİMARLIĞI: JAPONYA, ÇİN, HİNDİSTAN Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, Chapter 3, pp. 63-79. Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 2 and 3, pp. 16-49. Tartışma konusu: Toplumsal Kimlik Olarak İmar Tartışma metni: Bruno Taut, “The Permanent,” in Houses and People of Japan (Tokyo: The Sanseido, 1958), pp. 275-307.
7) VİZE TESLİM & SUNUMLARI
8) ERKEN HIRİSTİYAN VE BİZANS MİMARLIĞI Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 7 and 8, pp. 100-115. Tartışma konusu: Kentlerin Yapımı – Rome, Ravenna, Konstantinopel Tartışma metni: Le Corbusier, “Constantinople,” in Journey to the East (London: The MIT Press, 2007), pp. 83-99. (in Turkish: “Kostantiniye,” in Şark Seyahati, pp. 61-75.)
9) AMERİKA KITASINDA MİMARLIK: MEKSİKA, PERU Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, pp. 250-274. Tartışma konusu: Mimarlıkta Gelenek ve Vernaküler Tartışma metni: Le Corbusier, “Plagiarism: Folk Culture,” in The Decorative Art of Today (London: The Architectural Press, 1987), pp. 25-37.
10) YEREL MİMARLIK: AVUSTRALYA, AFRIKA Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, pp. 274-283. Tartışma konusu: Mimarlıkta Anonimlik Tartışma metni: Bernard Rudofsky, “Introduction,” in Architecture without Architects (New York: Museum of Modern Art, 1964), pp. 1-7.
11) ISLAM VE ERKEN OSMANLI MİMARLIĞI Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 9, pp. 116-129. Tartışma konusu: Kentlerin Yapımı – Bursa, Istanbul Tartışma metni: Le Corbusier, “The Mosques,” in Journey to the East (London: The MIT Press, 2007), pp. 100-119.
12) ROMANESK VE GOTİK MİMARLIĞI Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 10 and 11, pp. 130-161. Tartışma konusu: Mimar Olarak Ustabaşı (taş ustası) Tartışma metni: Leland M. Roth, “Mimar Başrahiplikten Profesyonelliğe,” in Mimarlığın Öyküsü (Istanbul: Kabalcı Yayınevi, 2000), pp. 155-174.
13) DOĞU’NUN VE BATI’NIN RÖNESANSI Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 12, pp. 163-185. Spiro Kostof, “Istanbul and Venice,” in History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995), pp. 453-483. Tartışma konusu: Mantık ve Süsleme Tartışma metni: Alpaslan Ataman, Bir Göz Yapıdan Külliyeye: Osmanlı Külliyelerinde Kamusal Mekan Mantığı (Istanbul: Mimarlar Tasarım Yayınları, 2000), pp. 45-71. Doğan Kuban “Saray ve Yaşam Felsefesi,” Kaybolan Kent Hayalleri: Ahşap Saraylar (Istanbul: YEM, 2001), pp. 44-54.
14) TEKRAR SUNUMU

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Buie Harwood, Bridget May and Curt Sherman, Architecture and Interior Design Through the 18th Century (New Jersey: Prentice Hall, 2002).
Le Corbusier, Bir Mimarlığa Doğru (Istanbul: Yapi Kredi Yayınları, 2003). In English: Toward An Architecture (Los Angeles: Getty Research Institute, 2007).
Le Corbusier, Şark Seyahati: Istanbul 1911 (Istanbul: Türkiye Iş Bankası Kültür Yayınları, 2009). In English: Journey to the East (Cambridge, MA: The MIT Press, 2007).
Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü (Istanbul: Kabalcı Yayınevi, 2000).
Diğer Kaynaklar: Derste kullanılacak diğer kaynaklar ders içeriğinde haftalara göre zorunlu okuma ve tartışma metinleri olarak belirtilmiştir.

Course references other than the assigned textbooks are listed in the weekly course content under the required and discussion readings.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Ödev 1 % 15
Sunum 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 24
Sunum / Seminer 2 4
Proje 13 31
Ödevler 7 9
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek.
2) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek.
3) Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek.
5) Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek.
6) Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek.
7) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek.
8) Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek.
9) Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek.
10) Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek.
11) Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek.
12) Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak.