ENDÜSTRİYEL TASARIM | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT1013 | Tasarım ve Mimarlığa Giriş | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ŞEVKİYE MERVE TAŞOZ |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. NAGEHAN YAĞMUR ŞİMŞEK SÖNMEZ Dr. Öğr. Üyesi ŞEVKİYE MERVE TAŞOZ Doç. Dr. EFSUN EKENYAZICI GÜNEY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, tasarım, mimarlık ve yapılı çevre alanlarında giriş niteliğindedir ve mimari kültür, tasarım prensipleri, mekansal ilişkiler ve mekansal organizasyonlar açısından merak ve ilgi uyandırmayı hedeflemektedir. Mimarlığı ve tasarımı anlamak adına tasarım, mekansal ilişkiler, mekansal organizasyon tipleri, malzeme kullanımı ve strüktür konuları üzerine konuşmalar ve beyin fırtınası yapılaması bu dersin başlıca hedeflerindendir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Tasarım ve mimarlık alanının tarihi ve kültürel bağlamını düşünmek, 2. Tasarım ve mimarlık ürünlerini değerlendirmek, 3. Mimari formları ve tasarım elemanlarını anlatabilmek ve üzerine düşünebilmek, 4. Mimarlık prensiplerini fark edebilmek ve üzerine konuşabilmek, 5. Yapılı çevrenin mekansal karakterini değerlendirebilmek. |
Chapter 1: Tasarım Elemanları: Nokta, Doğru, Düzlem, Şekil, Form, Hacim, Işık, Doku, Renk Chapter 2: Tasarım Prensipleri I: Aks, A-Simetri, Denge, Ritim, Kıyas Noktası Chapter 3: Tasarım Prensipleri II: Vurgu, Hiyerarşi, Çeşitlilik, Bütünsellik, Uyum, Kontrast Chapter 4: Tasarım Terimleri I: Değer, Motif, Doku, Oran, Ölçek Chapter 5: Tasarım Terimleri II: Yerleşim, Pozitif ve Negatif Alan, Formun Dönüşümü Chapter 6: Mekansal İlişkiler ve Organizasyon Tipleri/ Quiz I/ Quiz II Chapter 7: Poster Tashihi Chapter 8: Bağlam, Foksiyon, Kullanıcı Gereksinimleri, Mimari Brief, Program, Egzersiz Chapter 9: Mekanda Beden Bu ders; sosyal aktivite, saha ziyareti, saha çalışması, problem çözümü, ders sunumu, okuma, tartışma, bireysel çalışma, öğrenme için teknoloji kullanımı gibi method ve tekniklerden faydalanmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Dersin, amacının, kapsamının ve işleyişinin açıklanması. | İzlence |
2) | Tasarım Prensipleri: Nokta, Doğru, Düzlem, Şekil, Form, Hacim, Işık, Doku, Renk Tasarım Kelime Hazinesi: Kolaj | Egzersiz 1: "Falling Water House" Düzlemleri |
3) | Gezi | |
4) | Atölye Çalışması: Kolaj Yapımı | Gezi esnasında çekilen fotoğraflar ve çizilen eskizler. |
5) | Tasarım Prensipleri I: Aks, A-Simetri, Denge, Ritim, Kıyas Noktası Tasarım Kelime Hazinesi 2: Atmosfer, Katmanlar, Kesik, Kompozisyon | Egzersiz 2: "Kandinsky Kompoziyonu" Tasarım Prensibi Avı |
6) | Tasarım Prensipleri II: Vurgu, Hiyerarşi, Çeşitlilik, Uyum, Bütünsellik, Kontrast Tasarım Kelime Hazinesi 3: Mimari Poster, Hikaye Çizimi | Egzersiz 3: Storyboard |
7) | Tasarım Terimleri I: Değer, Motif, Doku, Oran, Ölçek Tasarım Kelime Anahtarı: Soyut | |
8) | ARA SINAV | |
9) | Tasarım Terimleri II: Yerleşim, Pozitif ve Negatif Alan, Formların Dönüşümü Tasarım Kelime Hazinesi: Gözeneklilik, Geçirgenlik, Transparanlık ve Yarı Saydamlık ve Yansıma | Egzersiz 4: "Transformations" |
9) | Tasarım Terimleri II: Yerleşim, Pozitif ve Negatif Alan, Formların Dönüşümü Tasarım Kelime Hazinesi: Gözeneklilik, Geçirgenlik, Transparanlık ve Yarı Saydamlık ve Yansıma | Egzersiz 4: "Transformations" |
10) | Mekansal İlişkiler | Quiz I |
11) | Mekansal Organizasyon Tipleri | Quiz II |
12) | Poster Tashihi | Proje Posteri |
13) | Bağlam, Fonksiyon, Kullanıcı Gereksinimleri, Mimari Brief, Program ve Senaryo | Egzersiz 5: Program Posteri Tasarımı |
14) | Mekanda Beden Tasarım Kelime Hazinesi: Promenat | |
15) | FİNAL |
Ders Notları / Kitaplar: | Yok |
Diğer Kaynaklar: | 1. Francis D.K. Ching, Architecture: Form Space and Order, VNR, 1996. 2. Geoffrey H. Baker. Design Strategies in Architecture. An Approach to the Analysis of Form, Van Nostrand Reinhold,1996. 3. Lorraine Farrelly, The Fundamentals of Architecture, AVA Academia, 2007 (Mimarlığın Temelleri, Literatür Yayıncılık, 2011.) 4. Lorraine Farrelly, Construction and Materiality, AVA Academia, 2007. 5. Leland M. Roth, Understanding Architecture: Its Elements, History, and Meaning, Westview Press, 2013. (Mimarlığın öyküsü: öğeleri, tarihi ve anlamı, Kabalcı Yayınevi, 2006.) 6. Simon Unwin, Analysing Architecture, Routledge, 1997 7. Richard Weston, Materials, Form, and Architecture, Yale University Press, 2003. 8. Tom Porter, Archispeak: An Illustrated Guide to Architectural Terms London and New York: Spon Press 2004. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 5 | % 10 |
Seminer | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 6 | 6 | 36 |
Arazi Çalışması | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 99 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak | |
2) | Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek | |
3) | Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek | |
4) | Endüstri ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek | |
5) | Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek | |
6) | Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması | |
7) | Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak | |
8) | Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek | |
9) | Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak | |
10) | Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak | |
11) | Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek | |
12) | Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek | |
13) | Tasarım sürecini, bireysel ve ekip olarak planlayabilmek, yönetebilmek ve yürütebilmek. |