YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MAT1051 | Diferensiyel ve İntegral Hesap I | Güz | 3 | 2 | 4 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. NERMINE AHMED EL SISSI |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SÜREYYA AKYÜZ Arş.Gör. DUYGU ÜÇÜNCÜ Dr. Öğr. Üyesi LAVDİE RADA ÜLGEN Arş.Gör. AYSUN SOYSAL Dr. Öğr. Üyesi MESUT NEGİN Dr. Öğr. Üyesi MÜRÜVVET ASLI AYDIN Doç. Dr. HALE GONCE KÖÇKEN Prof. Dr. NAFİZ ARICA Dr. Öğr. Üyesi DOĞAN AKCAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Bu ders için tanımlanmamıştır |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere bağıntı, fonksiyon, limit, süreklilik ve türev hakkında gerekli bilgileri öğreterek matematiksel bir alt yapı oluşturmak ve problemlere rasyonel bir şekilde yaklaşma yeteneği kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1 Sayılar ve fonksiyonlar, fonksiyon ve türleri ile ilgili hesaplamalar yapar 2 Limit ve asimptotları hesaplar ve limit ve süreklilik ile ilgili bazı temel kanıtları yapar. 3 Türevi bir değişim hızı olarak tanımlar; doğrusal olmayan fonksiyonlar üzerinde doğrusallaştırma yöntemlerini uygular ve bunu fonksiyon değerlerini hesaplamada kullanır. 4 Farklı türev alma yöntemlerini uygular 5 Bağlantılı hız problemlerini çözer 6 Türev alma yöntemlerini eğri çizimlerinde kullanır 7 Tek değişkenli fonksiyonların mutlak ve yerel maksimum minimum değerlerini hesaplar 8 Temel optimizasyon problemlerini çözer mum değerlerini hesaplayabilecektir 8) Temel optimizasyon problemlerini çözebilecektir. |
İlişki, fonksiyon, limit, süreklilik, türev ve türev alma kuralları. Zincir yöntemi ve kapalı fonksiyon türevleri. Trigonometrik, üstel, logaritmik ve ters trigonometrik fonksiyonların türevleri. Bağıntılı hız problemleri, lineerizasyon ve diferansiyel kavramları, uç değerler ve ortalama değer teoremi, eğri çizimleri, optimizasyon problemleri. L'Hopital kuralı, Newton kuralı ve ilkel bulma yöntemi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sayılar ve fonksiyonlar. | |
2) | Fonksiyon türleri ve özellikleri. | |
3) | Limit tanımı ve limitin özellikleri. | |
4) | Limitte belirsizlikler, yatay ve dikey asimptotlar. Süreklilik. | |
5) | Türev tanımı, teğet ve bir noktada türev, bir fonksiyon olarak türev. | |
6) | Değişim oranı olarak türev.Türev alma kuralları. | |
7) | Fonksiyonların Türevleri. Zincir kuralı, kapalı fonksiyonların türevleri. | |
8) | Fonksiyonların türevleri (devam), lineer yaklaşım ve diferansiyel tanımı. | |
9) | Türevin kullanım alanları. Bağlantılı hız problemleri. | |
10) | Türevin kullanım alanları(devam). Ortalama değer teoremi, maksimum, minimum değerler, artan ve azalan fonksiyon tanımları. | |
11) | Eğri çizimleri. | |
12) | Belirsiz şekiller ve L'Hopital Kuralı. | |
13) | Optimizasyon Problemleri ve Newton yöntemi. | |
14) | Doğrusal Olmayan Fonksiyonların Doğrusallaştırılması |
Ders Notları / Kitaplar: | Robert Adams, Christopher Essex, Calculus, Eight Edition, Pearson |
Diğer Kaynaklar: | James Stewart Calculus, 5th Ed. Brooks/Cole Publishing Company C.H. Edwards,Jr. David E. Penney, Calculus with Analytic Geometry Richard Silverman, Calculus with Analytic Geometry, Prentice Hall |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 28 | 28 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 170 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | 4 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | 1 |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | 2 |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | 1 |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | 2 |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | 1 |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | 1 |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | 5 |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. |