ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MAT1051 | Diferensiyel ve İntegral Hesap I | Güz | 3 | 2 | 4 | 7 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. NERMINE AHMED EL SISSI |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SÜREYYA AKYÜZ Arş.Gör. DUYGU ÜÇÜNCÜ Dr. Öğr. Üyesi LAVDİE RADA ÜLGEN Arş.Gör. AYSUN SOYSAL Dr. Öğr. Üyesi MESUT NEGİN Dr. Öğr. Üyesi MÜRÜVVET ASLI AYDIN Doç. Dr. HALE GONCE KÖÇKEN Prof. Dr. NAFİZ ARICA Dr. Öğr. Üyesi DOĞAN AKCAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Bu ders için tanımlanmamıştır |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere bağıntı, fonksiyon, limit, süreklilik ve türev hakkında gerekli bilgileri öğreterek matematiksel bir alt yapı oluşturmak ve problemlere rasyonel bir şekilde yaklaşma yeteneği kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1 Sayılar ve fonksiyonlar, fonksiyon ve türleri ile ilgili hesaplamalar yapar 2 Limit ve asimptotları hesaplar ve limit ve süreklilik ile ilgili bazı temel kanıtları yapar. 3 Türevi bir değişim hızı olarak tanımlar; doğrusal olmayan fonksiyonlar üzerinde doğrusallaştırma yöntemlerini uygular ve bunu fonksiyon değerlerini hesaplamada kullanır. 4 Farklı türev alma yöntemlerini uygular 5 Bağlantılı hız problemlerini çözer 6 Türev alma yöntemlerini eğri çizimlerinde kullanır 7 Tek değişkenli fonksiyonların mutlak ve yerel maksimum minimum değerlerini hesaplar 8 Temel optimizasyon problemlerini çözer mum değerlerini hesaplayabilecektir 8) Temel optimizasyon problemlerini çözebilecektir. |
İlişki, fonksiyon, limit, süreklilik, türev ve türev alma kuralları. Zincir yöntemi ve kapalı fonksiyon türevleri. Trigonometrik, üstel, logaritmik ve ters trigonometrik fonksiyonların türevleri. Bağıntılı hız problemleri, lineerizasyon ve diferansiyel kavramları, uç değerler ve ortalama değer teoremi, eğri çizimleri, optimizasyon problemleri. L'Hopital kuralı, Newton kuralı ve ilkel bulma yöntemi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sayılar ve fonksiyonlar. | |
2) | Fonksiyon türleri ve özellikleri. | |
3) | Limit tanımı ve limitin özellikleri. | |
4) | Limitte belirsizlikler, yatay ve dikey asimptotlar. Süreklilik. | |
5) | Türev tanımı, teğet ve bir noktada türev, bir fonksiyon olarak türev. | |
6) | Değişim oranı olarak türev.Türev alma kuralları. | |
7) | Fonksiyonların Türevleri. Zincir kuralı, kapalı fonksiyonların türevleri. | |
8) | Fonksiyonların türevleri (devam), lineer yaklaşım ve diferansiyel tanımı. | |
9) | Türevin kullanım alanları. Bağlantılı hız problemleri. | |
10) | Türevin kullanım alanları(devam). Ortalama değer teoremi, maksimum, minimum değerler, artan ve azalan fonksiyon tanımları. | |
11) | Eğri çizimleri. | |
12) | Belirsiz şekiller ve L'Hopital Kuralı. | |
13) | Optimizasyon Problemleri ve Newton yöntemi. | |
14) | Doğrusal Olmayan Fonksiyonların Doğrusallaştırılması |
Ders Notları / Kitaplar: | Robert Adams, Christopher Essex, Calculus, Eight Edition, Pearson |
Diğer Kaynaklar: | James Stewart Calculus, 5th Ed. Brooks/Cole Publishing Company C.H. Edwards,Jr. David E. Penney, Calculus with Analytic Geometry Richard Silverman, Calculus with Analytic Geometry, Prentice Hall |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 28 | 28 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 170 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 5 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |