ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
TLL1004 | Türk Dili ve Edebiyatı II | Bahar | 2 | 0 | 2 | 2 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. KENAN SAYACI |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. NEBİ CEYLAN Öğ.Gör. KENAN SAYACI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilerin ana dilleri Türkçeyi düzgün ve kurallarına uygun olarak sözlü ve yazılı ifadede en etkin bir biçimde kullanmasına yardımcı olmaktır. Dil bilinci kazandırmanın yanı sıra ders, öğrencilere Türk edebiyatı hakkında bilgi vermeyi; edebi türlerden örneklerle öğrencinin metin analizi yapma, yorumlama ve eleştirel düşünme becerisini geliştirmeyi hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Dersin sonunda öğrenci, kurallarına uygun ve etkin bir biçimde yazma becerisi kazanacaktır. 2. Makale, köşe yazısı, söyleşi, röportaj, deneme, mektup, gezi yazısı, günlük, anı, biyografi, otobiyografi, tiyatro türlerini Türk edebiyatından örneklerle analiz ederek yorumlama ve eleştirel düşünmenin yollarını öğrenecektir. 3.Türk edebiyatında romanın doğuşu ve gelişimi ile ilgili ayrıntılı bilgi edinerek, yazarları ve eserlerini tanıyarak edebiyat konusunda duyarlılığını arttıracak, 4. Genel kültür sahibi olacak ve seçilen romanların analizi aracılığıyla okuma, yorumlama, eleştirmede yetkin hale gelecektir. 5. Seçilen metinler sayesinde Osmanlı’dan günümüze Türkiye’nin kültürel ve sosyo-politik tarihine tanıklık edecek ve edebiyat aracılığıyla toplumsal dönüşüme yol açan çeşitli meseleleri tartışma imkânı bulacaktır. |
1. Yazma Kültürü 2. Güzel yazı yazmanın kuralları, 3. Anlatım biçimleri, 4. Düşünceyi geliştirme yolları, 5. Anlatım ilkeleri. 6. Yazı Türleri 7. Makale, 8. Köşe yazısı, 9. Söyleşi, 10. Röportaj, 11. Deneme, 12. Mektup, 13. Gezi yazısı, 14. Günlük, 15. Anı, 16. Biyografi, otobiyografi, 17. Tiyatro 18. Roman: Türk romanın gelişimi, 19. Romancılarımızın edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri 20. Roman Analizi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | YAZMA KÜLTÜRÜ | Yazının önemi, güzel yazı yazmanın kuralları, anlatım biçimleri, düşünceyi geliştirme yolları, anlatım ilkeleri |
2) | YAZI TÜRLERİ Makale hakkında bilgiler | Konuyla ilgili metinler Bilim Teknoloji ve Türkçe, Prof. Dr. Atilla Aydınlı; Türklerin Ana Yurdu Türkçedir, Prof. Dr. Günay Karaağaç; “Lüzumsuz Adam”da Yalnızlığın Toplumsal Dolayımı, Fatih Altuğ; Lüzumsuz Adam, Sait Faik Abasıyanık |
3) | YAZI TÜRLERİ Köşe yazısı | Konuyla ilgili metinler İnşallah Kelimesi, Elif Şafak; Dört Dakika İçin Bile Olsa Okuyabilmek, Erkan Türkoğlu |
4) | YAZI TÜRLERİ Söyleşi, röportaj | Konuyla ilgili metinler Fazıl Hüsnü Dağlarca’dan Geriye Kalanlar, Murat Tokay; Sözden Söze, Nurullah Ataç; Türkçe Katliamı, İlhan Bardakçı |
5) | YAZI TÜRLERİ Deneme | Konuyla ilgili metinler Geceye Övgü, Gündüz Vassaf; Acıların Çocuğu, Nurdan Gürbilek |
6) | YAZI TÜRLERİ Mektup, gezi yazısı, günlük, anı | Konuyla ilgili metinler Falaka, Ahmet Rasim; Evliya Çelebi'nin Seyahatnamesi'nden Günlük Örnekleri, Çanakkale’de Şehit Olan Bir Mehmetçiğin Son Mektubu, Edebî Mektup Örneği, Şehit Babaya Kızından Mektup |
7) | YAZI TÜRLERİ Biyografi, otobiyografi | Konuyla ilgili metinler Nazım Hikmet Ran, “Ben Buradayım” Oğuz Atay’ın Biyografik ve Kurmaca Dünyası, Yıldız Ecevit; Toprak Olmak Dil Olmak, Oğuz Demiralp |
8) | YAZI TÜRLERİ Tiyatro | Konuyla ilgili metinler Yıldızlara Bakmak, Behçet Necatigil |
9) | TÜRK ROMANININ GELİŞİMİ | Şemsettin Sami Namık Kemal Ahmet Mithat Efendi Samipaşazade Sezai Fatma Aliye Yazarların edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri hakkında kısa bilgiler Konuyla ilgili metinler Kürk Mantolu Madonna, Sabahattin Ali; Romansa Sığmasa da Romans “Kürk Mantolu Madonna” , Mehmet Fatih Uslu |
10) | TÜRK ROMANININ GELİŞİMİ | Nabizade Nazım Recaizade Ekrem Halit Ziya Uşaklıgil Mehmet Rauf Hüseyin Rahmi Gürpınar Yazarların edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri hakkında kısa bilgiler Konuyla ilgili okunacak metinler Kürk Mantolu Madonna, Sabahattin Ali |
11) | TÜRK ROMANININ GELİŞİMİ | Halide Edip Adıvar Yakup Kadri Karaosmanoğlu Reşat Nuri Güntekin Peyami Safa Nahit Sırrı Örik Yazarların edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri hakkında kısa bilgiler Konuyla ilgili metinler Kürk Mantolu Madonna, Sabahattin Ali |
12) | TÜRK ROMANININ GELİŞİMİ | Ahmet Hamdi Tanpınar Sabahattin Ali Kemal Tahir Orhan Kemal Tarık Buğra Mahmut Makal Yusuf Atılgan Yazarların edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri hakkında kısa bilgiler Konuyla ilgili metinler Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Ahmet Hamdi Tanpınar ZAMAN DİSİPLİNİ ve ÇALIŞMA ZİHNİYETİ Ahmet Hamdi Tanpınar’ın SAATLERİ AYARLAMA ENSTİTÜSÜ Romanı Bağlamında Bir Değerlendirme |
13) | TÜRK ROMANININ GELİŞİMİ | Oğuz Atay Adalet Ağaoğlu Sevgi Soysal Yaşar Kemal Bilge Karasu Yazarların edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri hakkında kısa bilgiler Konuyla ilgili metinler Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Ahmet Hamdi Tanpınar |
14) | TÜRK ROMANININ GELİŞİMİ | Orhan Pamuk İhsan Oktay Anar Latife Tekin Elif Şafak Hasan Ali Toptaş Murat Uyurkulak Yazarların edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri hakkında kısa bilgiler Konuyla ilgili metinler Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Ahmet Hamdi Tanpınar |
Ders Notları / Kitaplar: | TLL 1004 dersi için İtslearning portalında yer alan yazılı, sözlü, görsel ve işitsel tüm belgelerdir. Bunlar, aynı zamanda dersin içeriğidir Sabahattin Ali, Kürk Mantolu Madonna. Ahmet Hamdi Tanpınar, Saatleri Ayarlama Enstitüsü. |
Diğer Kaynaklar: | Ülkü Giray, Türkçeyi Güzel Konuşma Kılavuzu, İstanbul: Bilgi Yayınevi, 2007. Ömer Asım Aksoy, Dil Yanlışları, İstanbul: İnkılap Kitapevi, 2008. Metin And, Türk Tiyatro Tarihi: Başlangıçtan 1983’e, İstanbul: İletişim, 2004. Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1/2/3, İstanbul: İletişim, 1999. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 3 | 3 | 9 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 11 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 5 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |