HALKLA İLİŞKİLER
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
TLL1004 Türk Dili ve Edebiyatı II Bahar 2 0 2 2

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. KENAN SAYACI
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. NEBİ CEYLAN
Öğ.Gör. KENAN SAYACI
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin ana dilleri Türkçeyi düzgün ve kurallarına uygun olarak sözlü ve yazılı ifadede en etkin bir biçimde kullanmasına yardımcı olmaktır.
Dil bilinci kazandırmanın yanı sıra ders, öğrencilere Türk edebiyatı hakkında bilgi vermeyi; edebi türlerden örneklerle öğrencinin metin analizi yapma, yorumlama ve eleştirel düşünme becerisini geliştirmeyi hedeflemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Dersin sonunda öğrenci, kurallarına uygun ve etkin bir biçimde yazma becerisi kazanacaktır.
2. Makale, köşe yazısı, söyleşi, röportaj, deneme, mektup, gezi yazısı, günlük, anı, biyografi, otobiyografi, tiyatro türlerini Türk edebiyatından örneklerle analiz ederek yorumlama ve eleştirel düşünmenin yollarını öğrenecektir.
3.Türk edebiyatında romanın doğuşu ve gelişimi ile ilgili ayrıntılı bilgi edinerek, yazarları ve eserlerini tanıyarak edebiyat konusunda duyarlılığını arttıracak,
4. Genel kültür sahibi olacak ve seçilen romanların analizi aracılığıyla okuma, yorumlama, eleştirmede yetkin hale gelecektir.
5. Seçilen metinler sayesinde Osmanlı’dan günümüze Türkiye’nin kültürel ve sosyo-politik tarihine tanıklık edecek ve edebiyat aracılığıyla toplumsal dönüşüme yol açan çeşitli meseleleri tartışma imkânı bulacaktır.

Dersin İçeriği

1. Yazma Kültürü
2. Güzel yazı yazmanın kuralları,
3. Anlatım biçimleri,
4. Düşünceyi geliştirme yolları,
5. Anlatım ilkeleri.
6. Yazı Türleri
7. Makale,
8. Köşe yazısı,
9. Söyleşi,
10. Röportaj,
11. Deneme,
12. Mektup,
13. Gezi yazısı,
14. Günlük,
15. Anı,
16. Biyografi, otobiyografi,
17. Tiyatro
18. Roman: Türk romanın gelişimi,
19. Romancılarımızın edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri
20. Roman Analizi
Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: okuma, bireysel çalışma teknoloji destekli öğrenme yapmaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) YAZMA KÜLTÜRÜ Yazının önemi, güzel yazı yazmanın kuralları, anlatım biçimleri, düşünceyi geliştirme yolları, anlatım ilkeleri
2) YAZI TÜRLERİ Makale hakkında bilgiler Konuyla ilgili metinler Bilim Teknoloji ve Türkçe, Prof. Dr. Atilla Aydınlı; Türklerin Ana Yurdu Türkçedir, Prof. Dr. Günay Karaağaç; “Lüzumsuz Adam”da Yalnızlığın Toplumsal Dolayımı, Fatih Altuğ; Lüzumsuz Adam, Sait Faik Abasıyanık
3) YAZI TÜRLERİ Köşe yazısı Konuyla ilgili metinler İnşallah Kelimesi, Elif Şafak; Dört Dakika İçin Bile Olsa Okuyabilmek, Erkan Türkoğlu
4) YAZI TÜRLERİ Söyleşi, röportaj Konuyla ilgili metinler Fazıl Hüsnü Dağlarca’dan Geriye Kalanlar, Murat Tokay; Sözden Söze, Nurullah Ataç; Türkçe Katliamı, İlhan Bardakçı
5) YAZI TÜRLERİ Deneme Konuyla ilgili metinler Geceye Övgü, Gündüz Vassaf; Acıların Çocuğu, Nurdan Gürbilek
6) YAZI TÜRLERİ Mektup, gezi yazısı, günlük, anı Konuyla ilgili metinler Falaka, Ahmet Rasim; Evliya Çelebi'nin Seyahatnamesi'nden Günlük Örnekleri, Çanakkale’de Şehit Olan Bir Mehmetçiğin Son Mektubu, Edebî Mektup Örneği, Şehit Babaya Kızından Mektup
7) YAZI TÜRLERİ Biyografi, otobiyografi, tiyatro Konuyla ilgili metinler Nazım Hikmet Ran, “Ben Buradayım” Oğuz Atay’ın Biyografik ve Kurmaca Dünyası, Yıldız Ecevit; Toprak Olmak Dil Olmak, Oğuz Demiralp Yıldızlara Bakmak, Behçet Necatigil
8) ARA SINAV HAFTASI
9) TÜRK ROMANININ GELİŞİMİ Şemsettin Sami Namık Kemal Ahmet Mithat Efendi Samipaşazade Sezai Fatma Aliye Yazarların edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri hakkında kısa bilgiler Konuyla ilgili metinler Kürk Mantolu Madonna, Sabahattin Ali; Romansa Sığmasa da Romans “Kürk Mantolu Madonna” , Mehmet Fatih Uslu
10) TÜRK ROMANININ GELİŞİMİ Nabizade Nazım Recaizade Ekrem Halit Ziya Uşaklıgil Mehmet Rauf Hüseyin Rahmi Gürpınar Yazarların edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri hakkında kısa bilgiler Konuyla ilgili okunacak metinler Kürk Mantolu Madonna, Sabahattin Ali
11) TÜRK ROMANININ GELİŞİMİ Halide Edip Adıvar Yakup Kadri Karaosmanoğlu Reşat Nuri Güntekin Peyami Safa Nahit Sırrı Örik Yazarların edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri hakkında kısa bilgiler Konuyla ilgili metinler Kürk Mantolu Madonna, Sabahattin Ali
12) TÜRK ROMANININ GELİŞİMİ Ahmet Hamdi Tanpınar Sabahattin Ali Kemal Tahir Orhan Kemal Tarık Buğra Mahmut Makal Yusuf Atılgan Yazarların edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri hakkında kısa bilgiler Konuyla ilgili metinler Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Ahmet Hamdi Tanpınar ZAMAN DİSİPLİNİ ve ÇALIŞMA ZİHNİYETİ Ahmet Hamdi Tanpınar’ın SAATLERİ AYARLAMA ENSTİTÜSÜ Romanı Bağlamında Bir Değerlendirme
13) TÜRK ROMANININ GELİŞİMİ Oğuz Atay Adalet Ağaoğlu Sevgi Soysal Yaşar Kemal Bilge Karasu Yazarların edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri hakkında kısa bilgiler Konuyla ilgili metinler Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Ahmet Hamdi Tanpınar
14) TÜRK ROMANININ GELİŞİMİ Orhan Pamuk İhsan Oktay Anar Latife Tekin Elif Şafak Hasan Ali Toptaş Murat Uyurkulak Yazarların edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri hakkında kısa bilgiler Konuyla ilgili metinler Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Ahmet Hamdi Tanpınar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: TLL 1004 dersi için İtslearning portalında yer alan yazılı, sözlü, görsel ve işitsel tüm belgelerdir. Bunlar, aynı zamanda dersin içeriğidir


Sabahattin Ali, Kürk Mantolu Madonna.
Ahmet Hamdi Tanpınar, Saatleri Ayarlama Enstitüsü.
Diğer Kaynaklar: Ülkü Giray, Türkçeyi Güzel Konuşma Kılavuzu, İstanbul: Bilgi Yayınevi, 2007.
Ömer Asım Aksoy, Dil Yanlışları, İstanbul: İnkılap Kitapevi, 2008.
Metin And, Türk Tiyatro Tarihi: Başlangıçtan 1983’e, İstanbul: İletişim, 2004.
Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1/2/3, İstanbul: İletişim, 1999.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 2 24
Küçük Sınavlar 3 3 9
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 61

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Stratejik düşünme, profesyonel yazım, etik uygulamalar ve geleneksel ve yeni medyanın yenilikçi kullanımına odaklanarak öğrencileri iletişim profesyonelleri olmak üzere hazırlamak. 1
2) Durum analizi, hedef kitle, amaçlar, stratejiler ve taktikler gibi temel planlama bileşenlerini içeren etkili halkla ilişkiler planları yaratabilmek. 1
3) Kitle iletişimine, tüketici davranışlarına, psikolojiye, iknaya, sosyolojiye, pazarlamaya ve ilgili diğer alanlarla ilgili teorik kavramları halkla ilişkilerin işleyiş süreçlerini anlayabilmek için kullanabilmek. 3
4) Halkla ilişkiler, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlardaki olguların ve gerçeklerin arasındaki ilişki ile ilgili problemleri açıklayabilmek ve tanımlayabilmek 1
5) İkna, itibar yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlarda birincil ve ikincil araştırma verilerini analiz edebilmek. 1
6) Makale, basın bülteni, el ilanı, broşür ve ilan gibi materyalleri farklı hedef kitleler, mecralar ve ortamlar için araştırabilmek, yazabilmek, tasarlayabilmek. 1
7) İletişimin temel teorilerini ve işin gerektirdiği güvenlik uygulamalarını farklı türde halkla ilişkiler süreçleri ve kampanyalarında uygulayabilmek. 1
8) İtibar, çalışan ilişkileri, liderlik ve benzeri kurumsal uygulamalarda yaratıcı ve ikna edici yönetim becerileri geliştirmek. 1
9) Halkla ilişkiler süreçlerinde verilen senaryolara çözümler üretilirken bireysel ya da grup olarak sorumluluk alabilmek. 1
10) Kurum kültürünün işleyiş şekillerini anlayabilmek ve çalışanların ve liderlerin birer iletişim aracı olarak mesajları nasıl yarattığını anlayabilmek. 1
11) Halkla ilişkiler alanındaki teorileri, kavramları, yöntemleri, araçları ve düşünceleri eleştirel olarak tartışabilmek ve yorumlayabilmek. 1
12) Halkla ilişkiler, pazarlama iletişimi, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim alanlarında bilgi ve iletişim teknolojilerini ve bilgisayar yazılımlarını yetkin olarak kullanabilmek. 1
13) Pazarlama faaliyetlerini, ekonomiyi, iş hukukunu ve küresel işletme uygulamalarını açıklayabilmek ve tanımlayabilmek. 1
14) Halkla ilişkilerin ulusal ve uluslar arası, sosyal ve kültürel boyutlarını tanımak ve anlamak. 1