MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0802 | Estetik ve Felsefe | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. SERKAN ŞİMŞEK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı estetik alanında incelemeler yapmak ve genel sanat kavramlarına sanat eleştirisi perspektifi ile tarihsel açıdan genel bir bakış vermektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, 1. Güzel ve Sanat hakkındaki felsefi bakış açılarını tartışacak 2. Estetik ve Sanata dair terminolojiye hâkim olacak 3. Güzel ve Sanat fenomenlerini açıklığa kavuşturan temel felsefi kavramları öğrenecek 4. Felsefe tarihi içindeki belli başlı estetik görüşlerini öğrenip aktarabilecek 5. Sanata Felsefeyle bakmanın sağladığı olanakları görebilecek 6. Çeşitli sanat görüşleri arasındaki farklılıklarla başa çıkabilme olanaklarını görecek 7. Sanatla ve sanat eserleriyle ilgili güncel tartışmaları kavrayacak |
Sanat eserlerinin nesnel varlığı ve öznel sanat algısı, güzellik ve sonsuzluk, sanat ve doğa, sanat dallarının anlam ve yorum sorunları, varılacak bir hedef olarak sanat vb. konular ele alınacaktır. Platon, Aristoteles, Kant ve Hegel gibi filozofların sanat ve güzel ile ilgili düşüncelerinin yanında çağdaş estetiğin paradigmaları sanat eserlerinin eleştirel incelenmesi pratiği ile tartışılacaktır. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: anlatım, okuma, bireysel çalışma, örnek inceleme, tartışma yapmaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Çağdaş Sanat Estetiği ve Eleştirisi | Sergi Tartışmaları |
3) | Çağdaş Sanat Estetiği ve Eleştirisi | Sergi Tartışmaları |
4) | Sanat Eleştirisinde Öznelci ve Nesnelci Yaklaşımlar | Ders Notları |
5) | Sanat Tarihinde Normatif Epistemoloji | Ders Notları |
6) | Sanat Tarihinde Spekülatif Epistemoloji | Ders Notları |
7) | Estetikte Heterenomie ve Autonomie | Ders Notları |
8) | Ara Sınav Haftası | |
9) | Platon Felsefesi ve Sanat | Ders Notları |
10) | Antik Yunan’da Felsefenin Gelişimi ve Sanat Düşüncesi: Pythagoras, Herakleitos. | Ders Notları |
11) | Aristoteles Felsefesi ve Sanat | Ders Notları |
12) | İlkçağ'dan Yeniçağ'a Estetik: Aristoksenos, Baumgarten | Ders Notları |
13) | Kant Felsefesi ve Sanat | Ders Notları |
14) | Hegel Felsefesi ve Sanat | Ders Notları |
Ders Notları / Kitaplar: | None |
Diğer Kaynaklar: | Afşar Timuçin, Aesthetics, Bulut Publishing, 2008. Nejat Bozkurt, Theories of Art and Aesthetics, Asa Publishing, 2000. İoanna Kuçuradi, Looking at Art with Philosophy, Şiir-Tiyatro Publishing, Ankara, 1979. Hegel, Aesthetics: Lectures on Fine Art. Hegel, Science of Logic. Hegel, Phenomenology of Spirit. Kant, Critique of Pure Reason. Kant, Critique of Judgment. Aristotle, Poetics. Aristotle, Politics. Plato, Symposium. Plato, The Republic. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Küçük Sınavlar | 3 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | 52 |
Küçük Sınavlar | 3 | 10 | 30 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 123 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 3 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 3 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 3 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |