SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0706 | Modern Türk Romanı ve Hikayeleri | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. KENAN SAYACI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin üç ana amacı vardır: 1) Öğrencileri Türk edebiyatının temel metinlerine aşina kılmak. 2) Öğrencilere modern Türk edebiyatı hakkında genel bir bakış açısı kazandırmak 3) Edebi metinlerin iç işleyişini ve yapısını ortaya çıkararak Türk romanına yaklaşımda öğrencilere analitik bir yaklaşım kazandırmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; - Türk edebiyatı, Türk edebiyatı tarihi ve çağdaş yazma stratejileri hakkında temel bir kavrayışa sahip olacaklar. - Türk romanının tarihselleştirilmesinde kazanılan bilgileri eleştirel ve analitik biçimde kullanabilecekler. - Modern Türk romanına yaklaşımda çağdak okuma teknikleri ve analiz yöntemleri edinecekler. - Belirli bir romanın sosyolojik bağlamı ve bununla ilintili meseleleri tartışabilir ve bu konuda görüşlerini yazılı olarak ifade edebilir hale gelecekler. - Romanda inşa edilen kurgusal karakterlerin inşa süreçlerini kavrayabilecekler. - Belirli bir roman hakkında kendi başlarına bir analizi planlayıp yazılı biçimde ifade edebilecek örgütlü çalışma yetisine sahip olacaklar. |
Türk edebiyatı genel tarihi. 19. yüzyıl Osmanlı toplumunun modernleşmesi ve bu modernleşmede romanın rolü. Bir edebi metni çözümlemeye yönelik analitik yaklaşım. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Türk edebiyatı genel tarihi | 19. yüzyıl Osmanlı toplumunun modernleşmesi ve bu modernleşmede romanın rolü. |
2) | Edebi metne analitik yaklaşım. | Edebi metni çözümlemede okuma stratejileri, analiz yöntemleri. |
3) | Modernist roman | Tehlikeli Oyunlar, Oğuz Atay |
4) | Doğu-Batı ikiliğinin modern alegorisi | Saatleri Ayarlama Enstitüsü, A. H. Tanpınar |
5) | Modern anlatıdan modernist anlatıya. | Türk edebiyatında modernist anlatılar ve modernist anlatı teknikleri. |
6) | Doğı-Batı ikiliğinin modern alegorisi | Saatleri Ayarlama Enstitüsü, A. H. Tanpınar |
7) | Modernist roman | Tehlikeli Oyunlar, Oğuz Atay |
8) | Nobel’e giden yol: Türk edebiyatında postmodern roman. | Yeni Hayat, Orhan Pamuk |
9) | Nobel’e giden yol: Türk edebiyatında postmodern roman. | Yeni Hayat, Orhan Pamuk |
10) | Türk Edebiyatında Politik Roman | Yeni Şehirde Bir Öğle Vakti, Sevgi Soysal |
11) | Türk edebiyatında kısa hikaye. | Semaver and Dülger Balığının Ölümü, Sait Faik |
12) | Türk edebiyatında kısa hikaye. | Değirmen, Sabahattin Ali. |
13) | Türk edebiyatında kısa hikaye. | Cenk Hikayeleri, Murathan Mungan |
14) | Türk edebiyatında kısa hikaye. | Usta Beni Öldürsene, Bilge Karasu |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ahmet Hamdi Tanpınar, Saatleri Ayarlama Enstitüsü, İstanbul: YKY, 2002. Orhan Pamuk, Kara Kitap, İstanbul: İletişim, 2004. Oğuz Atay, Tehlikeli Oyunlar, İstanbul: İletişim, 2001.. Sevgi Soysal,Yeni Şehirde Bir Öğle Vakti, İstanbul: İletişim, 2009. |
Diğer Kaynaklar: | Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, İstanbul: İletişim, 1997. Rita Felski, Uses of Literature, NY: Wiley-Blackwell, 2008. Orhan Pamuk, Saf ve Düşünceli Romancı, İstanbul: İletişim, 1997. James Wood, Kurmaca Nasıl İşler [How Fiction Works], İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2010. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 16 | % 10 |
Ödev | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 7 | 5 | 35 |
Ödevler | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 92 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 4 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 3 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 1 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 1 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 2 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | 2 |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 3 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 5 |