LOJİSTİK YÖNETİMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0701 | Yaratıcı Edebiyat | Güz | 3 | 0 | 3 | 3 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders başlıca edebi eserlerin derin okuması ve yapısal açıdan incelenmesi aracılığıyla görünür kılınabilecek yazma eyleminin teknik ve stratejilerini keşfetmek üzere kurgulanmıştır. Amaç, yaratıcı kurmacaya; roman ve öykü başta olmak üzere, şiir, biyografi, otobiyografi gibi türlere odaklanmak, bu türleri örnekleri üzerinden ayrıntılı bir biçimde analiz ederek yazma becerisini geliştirmektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenci, dil ve bu dille nasıl yaratıcı dünyalar oluşturulabilir konusunda duyarlılık geliştirecektir. Roman, öykü, şiir, biyografi gibi çeşitli türler hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olacak ve Türk ve dünya edebiyatından başlıca eserleri okuma ve yorumlama imkânı bulacaktır. Kurmaca bir yazı üretebilmek için gereken yeteneği kazanacak ve üretimini başarıyla sonuçlandırabilmesi için lazım olan disiplini edinecektir. Yazma aktivitesi zor olmasına rağmen, tamamlandığında öğrenciye büyük bir psikolojik tatmin verecektir. Zaman zaman yaratıcı olmak meydan okuyucu olsa da eğlenceli de olduğundan öğrenci için yeni bir ilgi alanı oluşturacaktır. |
Edebiyat Nedir? Edebiyat ve yaşam arasındaki ilişki. Yazma Süreci: Yazarların hayatına ve yazma maceralarına odaklanma. Edebi Türlere Giriş: Roman, öykü, şiir, biyografi, otobiyografi v.b. gibi. İnceleme/Eleştirme/Yorumlama: Seçilen edebiyat yapıtlarını okuma, tartışma ve yorumlama. Anlatım Teknikleri ve Parçaları: Anlatıcı, karakterler, muhayyel okur, anlatı zamanı, anlatma zamanı, ses, odak, mekân vb. gibi. Yaratıcı Yazma Alıştırmaları: Yaratıcı yapıt ortaya koyma, geliştirme ve tamamlama için çeşitli yöntemler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin içeri, yönetimi, programı ve işlenişi hakkında genel bilgi. | Dersin programı |
2) | Edebiyata dair tartışma. Edebiyat nedir? Gündelik yaşantımıza etkileri nelerdir? Bir yazar için anlamı nedir? | Jean Paul Sartre, Edebiyat Nedir? |
3) | Yazma Süreci. Yazarların Hayatına ve Yazma Maceralarına odaklanma. | Çeşitli yazarların web sayfalarını ve bloglarını ziyaret etme. Orhan Pamuk “Babamın Bavulu” Elif Şafak “Nasıl Yazar Olunur?” The interview of Murathan Mungan Ferit Edgü, “Sanatçının Tarifi” Cemal Süreya’ya Dair: “Nasıl Şair Olunur? Hangi Yaşta Şair Olunur?” Orhan Tuncay, “Bir Fenomen Olarak Kafka” Selahattin Çiftçi, “Dostoyevski’nin Kumarbaz Eserinin Hayat-Eser Açısından İncelenmesi” |
4) | Yazma Süreci. Yazarların Hayatına ve Yazma Maceralarına odaklanma. | Umberto Eco, Genç Bir Romancının İtirafları |
5) | Yazma Süreci. Yazarların Hayatına ve Yazma Maceralarına odaklanma. | Nurdan Gürbilek, Benden Önce Bir Başkası Gabriel Garcia Marquez, Anlatmak İçin Yaşamak |
6) | Bir Yazarla Söyleşi (Yazarın kim olacağı duyurulacaktır.) | Konuk yazarla ilgili araştırma yapmak ve söyleşide iletmek üzere soru hazırlamak |
7) | Edebi Türlere Giriş | Roman, hikâye, şiir, anı, biyografi, tiyatro gibi edebi türleri tanımlama ve ayırt edici özelliklerini tartışma. |
8) | Hikâye Örnekleri | Anton Çehov, “Vanka” Guy de Maupassant, “Küçük Çan” Edgar Allan Poe, “Metaforik Bir Cinayet |
9) | Metin Analizi Anlatım Teknikleri ve Parçaları | Franz Kafka, Dönüşüm |
10) | Uyarlama ve Yeniden Yorumlama | Edebiyattan Sinemaya: Zorba |
11) | Metin Analizi Anlatım Teknikleri ve Parçaları | Fyodor Mihailoviç Dostoyevski, Yer Altından Notlar |
12) | Yaratıcı Yazı Çalışması | Creative Writing Exercises |
13) | Yaratıcı Yazı Çalışması | İlk taslağı geliştirme |
14) | Yaratıcı Yazı Çalışması | İlk taslağı tamamlama |
Ders Notları / Kitaplar: | Pelin Aslan tarafından derlenen GEP 1206 kitabı Jean Paul Sartre, Edebiyat Nedir? İstanbul: Can, 2005. Genç Bir Romancının İtirafları, Umberto eco, Çev. İlknur Özdemir, İstanbul: Kırmızı Kedi, 2011. Nurdan Gürbilek, Benden Önce Bir Başkası, İstanbul: Metis, 2011. Gabriel Garcia Marquez, Anlatmak İçin Yaşamak, İstanbul: Can, 2009. Franz Kafka, Dönüşüm, İstanbul: Can, 2011. Fyodor Mihailoviç Dostoyevski, Yer Altından Notlar, İstanbul: Can, 2011. |
Diğer Kaynaklar: | Pınar Kür (ed), Short Fiction in English, İstanbul: Bilgi Üniversitesi, 2001. Murat Gülsoy, Büyübozumu: Yaratıcı Yazarlık, İstanbul: Can, 2011. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | 26 |
Ödevler | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 99 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | 3 |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
4) | Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak. | |
5) | Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak. | |
6) | İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak | |
7) | Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak | 4 |
8) | Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek | |
9) | Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak. | |
10) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 2 |
11) | İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak |