DİJİTAL OYUN TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0121 | Tiyatroya Giriş | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. SERKAN ÜSTÜNER |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ELİF BAŞ Öğ.Gör. SERKAN ÜSTÜNER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | none |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencileri tarihsel bir perspektiften bakarak dünya tiyatrosunun belli başlı akımlarıyla, üreticileriyle ve eserleriyle tanıştırmaktır. Antik Yunan’dan 18. yüzyıla değin tiyatronun dünya üzerindeki farklı çağlarda ve farklı kültürlerde geçirdiği değişim ve gelişim süreçleri, ele alınan dönemin toplumsal koşullarıyla paralel olarak incelenecek, böylece sanat ve toplum ilişkisi irdelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenci; 1- Tiyatro sanatını tanır, tarihsel sürecini öğrenir, dram sanatı hakkında bilgi sahibi olur. 2- Başta tiyatro olmak üzere sanatının toplum üzerindeki yansımasını ve etkisini değerlendirme yetisi kazanır. 3- Kültür ve Tiyatro arasındaki ilikiyi anlar ve analiz eder. 4- Farklı tiyatro türlerini, drama formlarını tanır, bu türleri Dönemlerine göre değerlendirir, ve karşılaştırır. 5- Rejisör, dramaturg, aktör gibi tiyatro görevlilerini tanımlar, işlevselliklerini tartışır, sanat-sanatçı ilişkisini Kurar. 6- Komedya, tragedya, fars, beden-dili, ses, diksiyon ,tirad gibi sahne sanatı terimlerini tanır, genel kültürünü geliştirir. 7- Çağdaş tiyatro algısını kavrar, tanımlar. Çağdaş tiyatro Akımlarını , diğer akımlarla tarihsel süreçlerine göre Karşılaştırır, değerlendirir. Analiz etme ve yorumlama yetisinin geliştirir. 8- Tiyatro oyunlarını/metinleri analiz etme yöntemlerini öğrenir ve tanır. Eleştirsel gözle düşünme, değerlendirme yetisi kazanır ve ya geliştirir. |
Başlangıcından günümüze uzanan Tiyatro tarihi, tiyatro akımları, dram sanatının temel türleri, tiyatro terimleri, tiyatro tarihine yöne veren önemli yazarlar, yönetmenler ve tiyatro kuramcılarını incelemek, tiyatro oyunları izlemek ve değerlendirmek dersin içeriğini oluşturur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tiyatro Nedir? | Sanat ve Tiyatro. Tiyatro tanımı. |
2) | Tiyatronun Kaynağı ve Kökeni | M.Ö 500’lü yıllarda yaşam ve sanat |
3) | Antik Medeniyetlerde Tiyatral Törenler/ Ayinler/ Kutlamalar | Eski Mısır , ve Anadolu Medeniyetlerinde çok tanrılı dinler, Dini Törenler. “Osirisin Acı Çekme” oyunu |
4) | Antik Yunan Tiyatrosu | Atina’da yaşam, Zeus / Apollon Törenleri ve Dionisos Şenlikleri |
5) | Tragedya ve Komedya | Poetika / Aristotales , Sofokles, Euripides ve Aristophanes |
6) | Roma Dönemi Tiyatrosu | Kolezyum, Gladyatörler ve Arena, Terentius, Plautus. |
7) | Temel Tiyatro Terimleri ve Dram Türleri | Tiyatro Terminolojisi ve Komedi, Trajedi, Drama ve alt türler. |
8) | Ortaçağ Tiyatrosu / Temel Tiyatro Terimleri | Kilise, Din ve Sanat, Esnaf loncaları, Oyun: Ademoğlu (everyman) |
9) | Rönesans ve Tiyatro | İspanya, Fransa, İtalya- Mimari, Akımlar,Commedia Dell’arte, Lope De Vega, Moliere, Racine, Calderon, |
10) | Elizabeth Dönemi Tiyatrosu | 16. yy’da edebiyat,İngiltere’de rönesans, Saray-Kilise,W.Shakespeare |
11) | Tiyatroda Akımlar / Bertolt Brecht ve Epik Tiyatro | Klasikçilik, Romantizm, Naturalizm(doğalcılık) Simgecilik, Dışavurumculuk, Gerçekçilik / Üç Kuruşluk Opera / B. Brecht |
12) | Stanislavski, Çehov ve Moskova Sanat Tiyatrosu | Stanislavski Metodu, Martı, Vişne Bahçesi , Vanya Dayı Anton Çehov |
13) | Çağdaş Tiyatro Anlayışı ve Çağdaş Yazarlar | Absürd, Avant-garde, Underground , İn-yer-face tiyatro hareketleri. |
14) | Çağdaş Tiyatro Algısı ve Çağdaş Oyunlar | |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Dünya Tiyatro Tarihi 1- 2 / Özdemir Nutku Tiyatro Tarihi /Memet Fuat Antik Yunan Tragedyaları / Sofokles, Eurupides Poetika / Aristotales Bütün Oyunları / Shakespeare, Brecht, Çehov Dram Sanatı / Özdemir Nutku Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi / Sevda Şener |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Uygulama | 3 | % 5 |
Ödev | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 3 | 3 | 9 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 3 | 4 | 12 |
Ödevler | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 90 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişim alanında oyunun kavramsal olarak önemini anlayıp, oyuncuyu merkeze alan tasarım odaklı uygulama yapabilme yeteneği kazandırmak. | |
2) | Çeşitli perspektiflerden bilgi ve fikirleri analiz ederek, sentezlemek ve değerlendirebilmek. | |
3) | Oyun türlerini, etkileşim ve anlatım biçimlerini oluşturan temel öğeleri analiz edebilme ve başarılı bir oyun oluşturmak için nasıl kullanıldığını anlamak. | |
4) | Oyun tasarımı teorilerini ve metodolojilerini anlamak ve oyun geliştirirken kullanmak; hedef kitleye göre eğlenceli, çekici, içine alan ve öğretici oyunlar yapmak. | |
5) | Oyun geliştirmede kullanılan teknolojileri ve bilişim temellerini anlamak; oyun motorlarının kullanımına hakim olmak. | |
6) | Oyunlarda 2B ve 3B karakterler ile animasyonlarının yaratılması sürecine hakim olmak. | |
7) | Oyuncu deneyimini anlama, ölçme teorileri ile metodolojilerini kavramak ve oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. | |
8) | Oyunların tasarım yoluyla nasıl bir fikri, bir mesajı ve bir duyguyu ilettiğini kavramak oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. | |
9) | Oyun tasarımı ve geliştirme sürecini, gerekli dokümantasyonu yaparak yönetebilmek; bu dokümantasyon ile oyun üretim bandını takip edebilmek. | |
10) | Oyun geliştirme takımlarının yapısını ve çalışma biçimlerini; takım üyelerinin sorumluluklarını ve işbirliği yöntemlerini kavramak ve pratikte uygulayabilmek. | |
11) | Geliştirme dışında bir oyunun yayın sürecini endüstri standartlarında kavrayabilmek ve pratiğe dökebilmek. | |
12) | Bir video oyununu oyunculara, yatırımcılara ve yayıncılara tanıtabilmek; ortaya çıkan oyun fikrinin veya oyunun özelliklerini ve potansiyel ticari kazanımlarını etkin bir şekilde iletebilmek adına pazarlama konusuna hakim olmak. |