INTERNATIONAL FINANCE | |||||
Bachelor | TR-NQF-HE: Level 6 | QF-EHEA: First Cycle | EQF-LLL: Level 6 |
Course Code | Course Name | Semester | Theoretical | Practical | Credit | ECTS |
GEP0112 | Classical Turkish Art and Artists | Fall Spring |
3 | 0 | 3 | 4 |
This catalog is for information purposes. Course status is determined by the relevant department at the beginning of semester. |
Language of instruction: | Turkish |
Type of course: | GE-Elective |
Course Level: | Bachelor’s Degree (First Cycle) |
Mode of Delivery: | Face to face |
Course Coordinator : | Dr. BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Course Lecturer(s): |
Instructor BANU BİLGİCİOĞLU |
Recommended Optional Program Components: | None |
Course Objectives: | The purpose of this course is to address the understanding of creativity and spirituality embedded in Turk & Islamic Art. The students will be exposed to the various types of arts including architectural monuments and outstanding examples of decorative arts in all the various media-pottery, metal work, textile, carpet weaving, glass and jewelery. |
The students who have succeeded in this course; •to describe the main features of Turkish art •to evaluate the concept of “Islamic art” through its development •to define the basic concepts and terms of the Turkish-Islamic architecture and craftwork •to analyze the salient characteristics of the classic period Ottoman art and architecture •to discover Mimar Sinan’s life and the social, political and economical structure in the years he served •to compare Mimar Sinan’s works to the works from different periods •to classify the Ottoman artworks into different periods according to the architectural traditions •to discover the types of the traditional Turkish-Islamic craftwork |
Students will describe historical development and features of Turkish and Islamic art, recognize art works in Turkish and Islamic art especially architectural Works and minor arts. |
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Introduction: Review of the Syllabus: Course Structure | |
2) | Turkish art in Pre Islamic Period | Aslanapa, Oktay; Türk Sanatı Remzi Yay. İstanbul; Çoruhlu, Y., Erken Devir Türk Sanatının Abc’si, Kabalcı Yay., İstanbul,1998; Çoruhlu, Y., Türk Mitolojisinin Anahatları,Kabalcı Yayınevi,İstanbul,2002; Esin, E., Türk Kozmolojisine Giriş,Kabalcı Yay.,İstanbul,2003; Ögel, B.,Türk Mitolojsi (Kaynakları ve Açıklamaları İle Destanlar),Cı,Ankara,1971 |
3) | Turkish art in Pre Islamic Period (Central Asia- Huns-Gokturk-Uyghurs) | Aslanapa, Oktay; Türk Sanatı Remzi Yay. İstanbul; Çoruhlu, Y., Erken Devir Türk Sanatının Abc’si, Kabalcı Yay., İstanbul,1998; Çoruhlu, Y., Türk Mitolojisinin Anahatları,Kabalcı Yayınevi,İstanbul,2002; Esin, E., Türk Kozmolojisine Giriş,Kabalcı Yay.,İstanbul,2003; Ögel, B.,Türk Mitolojsi (Kaynakları ve Açıklamaları ile Destanlar),C.I,Ankara,1971. |
4) | Turks & Islam (Karahans, Ganevids, Great Seljuks)/ Turks in Anatolia (Anatolian Seljuks) | Aslanapa, Oktay; Türk Sanatı Remzi Yay. İstanbul ; Çoruhlu, Y.,Türk İslam Sanatının Abc’si,Kabalcı Yayınevi,İstanbul,2000; Grabar, O.,İslam Sanatının Oluşumu,İstanbul,1988 Yetkin; Kuban, Doğan; Türk-İslam Sanatı Üzerine Denemeler, Arkeoloji Ve Sanat Yay; Cansever, Turgut; İslâm’da Şehir Ve Mimari, Timaş Yayınları, İstanbul 2006; Altun, A., Ortaçağ Türk Mimarisinin Anahatları İçin Bir Özet, İstanbul, 1988 ; Öney, Gönül, Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi Ve El Sanatları, Ankara, 1988 |
5) | Visit:Sultanahmet Museum of Turkish and Islamic Arts | |
6) | Early Period of Ottoman Empire (Architecture-Social Life- Decorative and Minor Arts) | Aslanapa, O., Yüzyıllar Boyunca Türk Sanatı (14. Yüzyıl), Ankara, 1997; Aslanapa, Oktay; Türk Sanatı Remzi Yay. İstanbul ; Altun, A., Ortaçağ Türk Mimarisinin Anahatları İçin Bir Özet, İstanbul, 1988 Demiriz, Yıldız, Osmanlı Mimarisinde Süsleme I Erken Devir (1300-1453), İstanbul,1979 |
7) | Architecture-Social Life- Decorative and Minor Arts in the from 15th Century to 16th Century | Sönmez, Zeki, “Osmanlı Mimarisinin Gelişiminde Hassa Mimarlar Ocağı’nın Yeri, Örgütlenme Biçimi Ve Faaliyetleri”, Osmanlı-Kültür Ve Sanat, Cilt: 10, Yeni Türkiye Yayınları, İstanbul 1999, S. 184-189; Cantay, Gönül; Osmanlı Külliyelerinin Kuruluşu, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara 2002. |
8) | Classical Period of Ottoman Architecture and Mimar Sinan | Sönmez, Zeki, “Osmanlı Mimarisinin Gelişiminde Hassa Mimarlar Ocağı’nın Yeri, Örgütlenme Biçimi Ve Faaliyetleri”, Osmanlı-Kültür Ve Sanat, Cilt: 10, Yeni Türkiye Yayınları, İstanbul 1999, S. 184-189; Cantay, Gönül; Osmanlı Külliyelerinin Kuruluşu, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara 2002. |
9) | Visit:Süleymaniye Mosque & Şehzade Mosque | |
10) | Classical Period of Ottoman Decorative and Applied Arts I | Aslanapa, Oktay; Türk Sanatı Remzi Yay. İstanbul |
11) | Visit:Topkapı Palace | |
12) | Classical Period of Ottoman Decorative and Applied Arts II Tile, Metal Works, Glass Work, Miniature, Carpet, Calligraphy, Architecture, Jewelry, Silk etc.. Midterm exam | Aslanapa, Oktay; Türk Sanatı Remzi Yay. İstanbul Mahir, Banu, Osmanlı Minyatür Sanatı, İstanbul, 2005; Aslanapa, Oktay, Türk Halı Sanatı, İstanbul, 1973. Sözen, Metin, Geleneksel El Sanatları; Demiriz, Yıldız, Osmanlı Kitap Sanatında Doğal Çiçekler, İstanbul, 2005. Erginsoy, Ü., İslam Maden Sanatının Gelişmesi,İstanbul,1978 |
13) | Visit:Sadberk Hanım Museum-Sarıyer | |
14) | Visit:Sakıp Sabancı Museum Calligraphy and Painting Collections& |
Course Notes / Textbooks: | |
References: | Aldoğan Ayşen; “The Art Of The Turkish Kilim”, Sanat Dünyamız, 1984,S.29, S.13-18 Alparslan Ali; “The Varieties Of Islamic Script:6, Pictoral Calligraphy And Imperial Monograms”, Sanat Dünyamız, 1986,S.36, S.2-13 Altun, A., Ortaçağ Türk Mimarisinin Anahatları İçin Bir Özet, İstanbul, 1988 Aslanapa, Oktay; Türk Sanatı Remzi Yay. İstanbul Arel, Ayda, Batılışma Devri Türk Mimarisi, İstanbul Teknik Üniversitesi Yayını. Aslanapa, O., Yüzyıllar Boyunca Türk Sanatı (14. Yüzyıl), Ankara, 1997 Aslanapa, Oktay, Türk Halı Sanatı, İstanbul, 1973. Cansever, Turgut; İslâm’da Şehir Ve Mimari, Timaş Yayınları, İstanbul 2006 Cantay, Gönül; Osmanlı Külliyelerinin Kuruluşu, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara 2002. Çoruhlu, Y., Erken Devir Türk Sanatının Abc’si, Kabalcı Yay., İstanbul,1998 Çoruhlu, Y., Türk Mitolojisinin Anahatları,Kabalcı Yayınevi,İstanbul,2002. Çoruhlu, Y.,Türk İslam Sanatının Abc’si,Kabalcı Yayınevi,İstanbul,2000 Demiriz, Yıldız, Osmanlı Mimarisinde Süsleme I Erken Devir (1300-1453), İstanbul,1979. Demiriz, Yıldız, Osmanlı Kitap Sanatında Doğal Çiçekler, İstanbul, 2005. Esin, E., Türk Kozmolojisine Giriş,Kabalcı Yay.,İstanbul,2003 Erginsoy, Ü., İslam Maden Sanatının Gelişmesi,İstanbul,1978 Grabar, O.,İslam Sanatının Oluşumu,İstanbul,1988 Yetkin Kuban, Doğan; Türk-İslam Sanatı Üzerine Denemeler, Arkeoloji Ve Sanat Yay. Mülayim, Selçuk; Ters Lale: Osmanlı Mimarisinde Sinan Çağı Ve Süleymaniye, Arkeoloji Ve Sanat Yay. Mahir, Banu, Osmanlı Minyatür Sanatı, İstanbul, 2005. Ögel, B.,Türk Mitolojsi (Kaynakları Ve Açıklamaları İle Destanlar),Cı,Ankara,1971 Öney, Gönül, Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi Ve El Sanatları, Ankara, 1988. Renda, G., Osmanlı Minyatür Sanatı,İstanbul,2001 Sönmez, Zeki, “Osmanlı Mimarisinin Gelişiminde Hassa Mimarlar Ocağı’nın Yeri, Örgütlenme Biçimi Ve Faaliyetleri”, Osmanlı-Kültür Ve Sanat, Cilt: 10, Yeni Türkiye Yayınları, İstanbul 1999, S. 184-189. Tanman, Baha; “Mimarlığı Dışında Sinan” Sanat Dünyamız, 1999,S.73, S.183-193 Yücel, Erdem; İslam Öncesi Türk Sanatı, Arkeoloji Ve Sanat Yay. Sanat Dünyamız 73: Yaratıcı Osmanlılar, Yapı Kredi Yay. Tanındı, Z., Türk Minyatür Sanatı,İstanbul,1996 . |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Attendance | 14 | % 10 |
Homework Assignments | 1 | % 20 |
Midterms | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 50 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 50 | |
Total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Duration (Hours) | Workload |
Course Hours | 14 | 3 | 42 |
Homework Assignments | 1 | 20 | 20 |
Midterms | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Total Workload | 102 |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | To correctly identify the problems and to be able to ask the correct questions | 2 |
2) | To have the ability for problem solving and to utilize analytical approach in dealing with the problems of finance | 1 |
3) | To understand and grasp the full details of theoretical arguments and counter arguments | 1 |
4) | To be fully prepared for a graduate study in finance and to have lifelong learning awareness | 1 |
5) | To be able to apply theoretical principles of finance to the realities of practical business life | 1 |
6) | To develop solutions for managerial problems by understanding the requirements of international financial markets | 1 |
7) | To think innovatively and creatively in complex situations | 3 |
8) | To be able to make decisions both locally and internationally by knowing the effects of globalization on business and social life | 2 |
9) | To have the competencies of the digital age and to use the necessary financial applications | 1 |
10) | To be able to use at least one foreign language both for communication and academic purposes | 2 |
11) | To understand the importance of business ethics and to take decisions by knowing the legal and ethical consequences of their activities in the academic world and business life | 3 |
12) | To develop an objective criticism in business and academic life and having a perspective to self-criticize | 3 |