SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL2513 | Türk-Yunan İlişkileri | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | |
Dersi Veren(ler): |
Dr. BYRON MATARANGAS |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders geçmişi anlayarak günümüze anlam verme ve geleceği geliştirme anlayışına göre inşa edilmiştir. Buna göre, geçmiş ve günümüzdeki Türk-Yunan ilişkilerine dengeli bir bakış açısıyla ele alınmaya çalışılacaktır. Bu bakış açısı Osmanlı yönetimi altındaki birlikte yaşama deneyimine bakarak başlayacak. Bunu, daha sonra birbirlerine karşı yaptıkları bağımsızlık savaşları ile zirveye ulaşan Yunan ve Türk milliyetçiliğinin yükselişi takip edecektir. Bundan sonra, Atatürk/Venizelos döneminden 1990'lara kadar devam eden Soğuk Savaş dönemi boyunca gelişen ilişkilerin evrimi incelenecektir. Bunu yaparken, her iki ülkedeki iç gelişmelerin, azınlık sorununun, Kıbrıs ve Ege konusunun ve AB'nin rolünün ikili ilişkilere etkisini inceleyeceğiz. Son olarak, 'deprem diplomasisi' dönemini ele alıp bir yandan Ege konusuna diğer yandan 'yüksek siyaset' seviyesinde devam eden gerginliğe uzanan yoğun temasları inceleyeceğiz. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Türk-Yunan milliyetçiliğinin her iki ülkenin birbirleriyle ilişkileri karşısında tarihsel bilgilenme ve eleştirel bir anlayışı geliştirmek, 2. Öğrencileri milliyetçilik kuramları ile tanıştırmak, 3. Öğrencilere günümüzde ilişkilerin nerede durduğunu ve hangi yön(ler)de gelişebileceğinin gerçekçi bir değerlendirmesini sunmak. |
Konu 1: Giriş; Türk nedir? Yunan nedir? Konu 2: Osmanlı'da birlikte yaşama; Milliyetçilik nedir? Konu 3: Yunan milliyetçiliğinin yükselişi, Türk milliyetçiliğinin yükselişi Konu 4: Nüfus değişimi; Atatürk ve Venizelos Konu 5: Karşılıklılık ve azınlıklar Konu 6: Kıbrıs ve Ege Konu 7: 'Avrupa'nın rolü: O zaman ve şimdi Konu 8: İnişli-çıkışlı ilişkiler: 1990'lar; Deprem diplomasisi Konu 9: 2000'li yıllarda yeniden yakınlaşma Konu 10: Buradan nereye? |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş - Bir Türk kimdir? Bir Yunalı kimdir? | Theodossopolous makalesi |
2) | Osmalıda birlikte yaşama; Milliyetçilik nedir? | Ahmad, Ch 2, Koliopolous and Veremis, Ch 2 |
3) | Milliyetçilik Kuramları: İlksel varolusçuluk, daimicilik, Modernizm, Etno-Sembolizm | Chpts 1-2, Anthony Smith'in milliyetçilik hakkındaki kitabı |
4) | Etnik Milliyetçiliğe karşı Sivil Milliyetçilik; Osmanlı'dan sonra gelen devletlerin durumu | Ch 2 Ahmad; Ch 2 Gallant |
5) | Yunan milliyetçiliğinin ortaya çıkışı; Türk milliyetçiliğinin ortaya çıkışı | Önceki haftadan devam |
6) | Ataturk and Venizelos; nüfus mübadelesi | Bruce 2 chapters |
7) | Lozan Antlaşması rejimi; Azınlık hakları ve karşılıklılık | Fisher Onar, N. and Ozgunes, M. How Deep a Transformation? The Europeanization of Turkish and Greek Minority Rights Policies, International Journal of MInority and Group Rights, 17 (1) 2010; Baskin Oran chpt 1 |
8) | Ders Tekrarı | Bugüne kadarki tüm okumalar ve sınıf notları |
9) | ||
10) | ||
11) | ||
12) | ||
13) | ||
14) | Ders Tekrarı | Bugüne kadarki tüm okumalar ve sınıf notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Turkey: Feroz Ahmad, The Making of Modern Turkey, (London: Routledge, 1993) Eric Zürcher, Turkey: A Modern History, (London: I.B. Tauris, 1998) Greece: Thomas W. Gallant, Modern Greece, (London: Hoddler, 2001) John S. Koliopoulos and Thanos M. Veremis, Greece: The Modern Sequel, From 1821 to the Present (London: Hurst, 2002) |
Diğer Kaynaklar: | Okuma için her bölüme ait derlenmiş makaleler mevcuttur. Available in reader with compiled articles for each unit. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 5 |
Projeler | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek |